Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Jakobdn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 feb 2012 09:48

Hjælp

Indlæg af Jakobdn » 07 feb 2012 09:39

Hej med jer,

jeg er helt nyoprettet bruger her, og dette er mit første indlæg. Jeg håber at kunne få lidt hjælp til at træffe de rigtige beslutninger vedr. valg af varmeanlæg.

Vi har købt et hus bygget i 1919. Vi er pt 4 i familien. Samlet grundplan ca 160 m2 (hvoraf de 30 m2 ligger i en et-plans tilbygning), 1. sal på ca 90m2 og mindre kælder på ca 25 m2. Husets store udfordring er, at der ikke er hulmure, men derimod massive ydervægge (ca 35 cm tykke). Huset er oprindelig opført til et særligt formål, så pga. dets arkitektoniske fremtræden er indvendig og/eller udvendig isolering af ydervæggene IKKE en mulighed. Til gengæld skal alle de eksisterende gulve i stueetagen udskiftes - dvs. der er frit spil med hensyn til at isolere nedefter samt eventuelt indlægge gulvvarme. Hele det nuværende radiator-system vil også blive fjernet. 1. salen er endnu ikke isoleret, men vil blive isoleret så meget det er muligt (hvilket vil sige i henhold til de anbefalinger, der findes vedr. isoleringens tykkelse i skunkrum og på skråvægge). Loftrummet (2. sal) forventes inddraget til beboelse - ca 20 m2 oveni).

Det defekte oliefyr skal ud, så vi står nu for at beslutte, om vi skal have jordvarme eller pillefyr. Vi er i familien alle lettere kuldskære, så derfor synes vi ikke, at 18-19 gr er specielt varmt eller behageligt. Vi vil gerne op på 22-23 grader :oops:
To forskellige installatører af jordvarme har sagt god for, at et sådant anlæg vil kunne give os den ønskede varme i huset - om end de mente, at indvendig isolering ville være at et stort plus (hvilket nok betyder nødvendigt). Vi er dog rigtigt meget i tvivl med hensyn til om jordvarmen virkelig kan give os den ønskede temperatur. Grunden til, at vi overhovedet har overvejet jordvarme er ønsket om brug af vedvarende energikilde, samt ønsket om mindst mulig dagligt vedligehold af vores varmeanlæg. Begge overslag på installation af jordvarme var ligget på ca 150.000 kr.

Vi har nu kig på et stoker/pillefyr i stedet. Vælger vi et sådant, vil vi, afhængigt af hvor mange m2 man har brug for, installere det i den ene ende af vores murede tilbygning, hvor der så skal brandisoleres (?) og bygges en skorsten.
Kravet til pillefyr er dog, at der ikke ’konstant’ skal fyldes piller på eller renses aske - dette er dog ikke ensbetydende med, at jeg ønsker en stor pille-silo stående udenfor - det hele skal kunne være indenfor. Desuden er jeg ikke typen, der finder tilfredsstillelse ved at gå og skrue og dreje og teste fyret - det skal bare køre af sig selv. Der skal være mulighed for at det kan køre op mod 2 uger på en optankning piller - er dette bare et spørgsmål om at købe en tilstrækkelig stor pilletank?.
I øvrigt har vi på vores grund over 6.000 m2 mini-skov (med masser af store birketræer, ahorn m.v.), så kunne vi fyre med dette ville det være fint (men dette er vist kun i en stoker?).

1) er der nogen, der har erfaring med eller kendskab til installation af jordvarme i et hus lignende vores (tænker særligt på de massive ydervægge)? Positivt og negativt?
2) nogen der har et kvalificeret bud på, om jordvarme vil kunne give os det ønskede temperaturniveau?
3) Findes der magasiner/beholdere til stokere, så man kan nøjes med at fyre med sit eget brænde fx 1 gang om ugen?
4) er det muligt ’kun’ at rense aske en gang imellem (fx 1 gang om måneden) i såvel stokere som pillefyr?
5) hvor meget brandisolering skal der laves i et rum, som alene indeholder et pillefyr?
6) jeg har forstået, at et pillefyr både kan bruges til gulvvarme og radiatorvarme? Gør en sådan løsning fyrets teknik betydeligt dyrere end hvis det kun skal opvarme via radiatorer?
7) synes I det virker vanvittigt med både gulvvarme og radiatorer?
8 ) er det korrekt, at man ikke kan skrue ned for effekten af en stoker om sommeren, hvorimod det lader sig gøre for et pillefyr?
9) kan gængse mærker som Woody og Scotte ikke fås med en form for selvrens eller andet, så jeg ikke skal rense hver anden dag, men fx kun én gang om måneden? Eller skal man købe fx et Ekoheat-anlæg for at undgå hyppig rens?
10) Når I andre køber piller, køber I så til en hel sæson ad gangen, eller får I levering ad flere gange? Jeg tænker, at hvis køber fx 6-8 paller piller og de alle skal stå tørt, så skal man jo bruge en del lagerplads, hvilket vi ikke umiddelbart har.
11) Er der nogen, der har gode/dårlige erfaringer med installatører på vestsjælland?


MVH

Jakob


Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Hjælp

Indlæg af steinmeier » 07 feb 2012 13:12

hej jaKob
velkommen til.
ved ikke hvormange der har jordvarme herinde.
men vil lige hjælpe dig med et af dine spørgsmål nem lig nr.5.

tag kontakt til den skorstensfejer der er i jeres lokalområde, det er under alle omstændigheder ham som skal godkende fyrrummet før du må tage det brug.

MHT den der miniskov du evt kunne hente lidt brænde i, så overvej det kraftigt. det kræver en del værktøj og sikkerhedsudstyr samt en del tid og godt med opbevaringsplads, da brænde skal ligge lidt for at tørre.

Kontakt evt DVcenter.dk de har en godservice og tilbyder montage og installation af fyr. og ligger i gørlev.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp

Indlæg af Flemming DJ » 07 feb 2012 14:35

Jeg tror ikke på, et jordvarmeanlæg vil blive rentabelt i brug i sådan et hus med massive vægge.

Vi har selv helstensmur, gulvvarme fra 2005 (med tidssvarende isolering, har vi fået oplyst) og i snit 150 mm mineraluld på loftet, og vi ligger på ca. 26-28.000 kWt/år med varmt vand + en lille sjat el til en smule varme i entré og vaskerum i de koldeste måneder. Det er for ca. 120 m2. Og ca. samme temperatur, som I vil ha'.

Med det budget (til jordvarme) er der råd til et pille/stokerfyr i Mercedesklassen med automatik, autorens og pillesuger, så du f.eks. kan stikke "snabelen" i en bigbag og automatisk fylde fyrets pillesilo. Så går det af sig selv et godt stykke tid. :great: SÅ skal du bare ha' nogen til at skifte sækken.

En ny port til pillelageret kan det nok også blive til, så man kan komme til med en truck. :wink: Eller du kan lave et separat pillerum og få blæst piller ind.

Vi henter selv piller her i nærheden på trailer. En palle = to ture. Der er garanteret også en pusher nær dig. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp

Indlæg af Havmand » 07 feb 2012 14:47

Glem alt om din skov til daglig brændsel... Hvis det skal være nemt vil jeg gå efter en scotte... 10 minutters rens hver 14. Dag kan vel lige gå (har hørt det kan gøres på den tid)
Hvis du så vil udnytte dine træer, kunne det være fint foder til en brændeovn - den giver også en dejlig varme :great:
Jordvarme er alt alt for dyrt i strøm til dit hus...
Ang. Hus, det lyder specielt - må vi ikke se et billede af hytten ?
Og velkommen til

Husk på at hvis du vælger en scotte er det nok det fyr, hvor der står flest brugere klar til at hjælpe :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Hjælp

Indlæg af KristianVilhelm » 07 feb 2012 16:26

1) Jeg ville nok personligt ikke vælge jordvarme, til at hus med dårlig isoleringsgrad.

3) Ja, også der burde kunne holde en HEL del længere. (Dog i min verden og fortrække udendørs, pga. svineri.)

4) Jeg tømmer pt. askebeholder hver 2-3 uge på ren hvede, som giver væsenligt mere aske end fx. piller. Fyrede jeg med piller, ville den sansynligvis kunne køre flere måneder.

5) Da jeg byggede fyrrum i sommers, sagde min skorstensfejer 2 lag gips hele vejen rundt. (Snak på forhånd med din egen, de er stort set aldrig enige.)

7) Jeg har da klart tænkt mig det samme, jeg kan ikke se der skulle være de store ulemper.

8 ) Mit stokerfyr er modulerede, det skruer ned ligesom et piller fyr. (Med mindre man som mig køre med buffer funktion, som opvarmer en akkumuleringstank, slukker helt ned, og tænder først når akkumuleringenstanken er "kold")

9) Ved ikke ret meget om woody/scotte, eller hvor meget udstyr man kan få til dem, personligt ser jeg deres stærkeste side værende prisen.

Nu er det ikke fordi jeg skal være stor fortaler for benekov, for jeg ved der også findes mange andre gode produkter.
Når nu man idag kan få, halvautomatisk keddelrens, automatisk askeudtag, stort magasin, automatisk opstart, og alverdens lækkerier, er det i min verden komplet åndsvagt, at spare de par basøre, på det ekstra arbejde det nødvendigvis må give.

Ang. Miniskov. Hvis du ikke kender en med en stor (helst) traktordreven flishugger, er det nok svært at få økonomi i, med mindre du giver save det ned som fastbrændsel.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm


Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Hjælp

Indlæg af Skiveren » 07 feb 2012 17:49

Hvis du ikke at ligne en skorstensfejer hver uge eller hver 14. dag, synes jeg at du skulle overveje at vælge et selvrensende pillefyr som Ekoheat fra Ekopower, dette pillefyr kræver minimal arbejde, da du kan vælge at få en askeskuffe hvori der er indbygget at den pakker asken, således at du kun skal tømme denne for aske 3-4 gange om året.. :great: Vedr. Pillemagassin kan du vælge den store, som kan indeholde 350 liter, evt investere i et pillesug (automatisk påfyldningen af piller) icon_cheesygrin.gif
Prisleje på er såmænd ikke mere end 30 af de lange... :P Uden sug....
Men prøv da at give Dan fra Ekopower et kald på 63 40 70 50.
Ps jeg har netop selv valgt et Ekoheat 1500 icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Besvar