Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleudfordringer, Biofulez versus German pellets

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
DuxLeader
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 25 jan 2011 14:30
Mit fyr: Ikke udfyldt
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Kontakt:

Pilleudfordringer, Biofulez versus German pellets

Indlæg af DuxLeader » 06 feb 2012 13:06

Hej, hele den samlede vidensbank der er Stokerpro

Jeg har en kunde/flere kunder der ikke er helt tilfreds med en pille jeg har leveret til dem. Pillen er den samme som den Biofulez sælger med stor success her i DK, altså fra samme fabrik.

Jeg har fået lave en analyse af nøjagtigt det parti kunden har modtaget, og der er der ikke noget at "komme" efter, aske=0,375, vand=6,8%, brændværdi 19091J

De har da heller ikke problemer med at brænde pillen, slagger eller ligendende.

Alligevel er kundens erfaring at både han, og flere naboer der har modtaget samme pille, bruger væsenligt flere piller af "biofulez" pillen end de gjorde af German pellets pillen (3 sække pr. døgn mod 2 german er vurderingen)

Jeg er fuldstændig i vildrede om hvad jeg skal sige til kunden, jeg kan ikke gennemskue hvad skulle gøre den forskel....

Det skal dog siges at ved German pellets var kundens ask nærmest hvid, med biofulez er vi meget mørkebrun, næsten sort...

Nogle ideer, erfaringer eller andet man kan trække på fra jer?
Thomas Fransson
Energyharvest, lidt nemmere, lidt billigere
www.energyharvest.dk
info@energyharvest.dk


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Pilleudfordringer, Biofulez versus German pellets

Indlæg af Brandsen » 06 feb 2012 13:28

Halløj i forum,

Der kunne jo forskel på vægtfylden mellem partierne, hvis det ene f.eks er
produceret af meget lette træsorter, et andet parti af tunge træsorter.
I snit har træpiller en vægtfylde på 0.650, altså 1 liter vejer 650g
Men kunne jo prøve at undersøge om det kunne være kilden, altså at der
skal ændres på volumen af tilførsel, for at konpensere for ændring i vægtfylden.

Hvis asken bliver sort, så er det for meget brændsel i forhold til iltmængden,
så ned med mængden af brændsel og op med mængden af luft.

En faktor 3:2 er dog ret voldsomt, kunne det ikke bare være det ret kolde vejr
vi har for tiden ikke også spilde i på observatioen ??
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Pilleudfordringer, Biofulez versus German pellets

Indlæg af Flunk » 06 feb 2012 13:35

Hvis de bruger 50% flrer pipper, må energien jo forsvinde et sted hends.
Enten gennem skorsten, altså højere røgtemp, eller samme røgtemp, og væsentlift højere ilt% i røggassen.
Eller ud sammen med aske/slagge.
Det kan være uafbrændte piuller, sod/aske i skorsten ( Sod i røgen hvis ilt% er for lav. )
Du skriver ikke hvor meget smuld der er i pillerne, men store mængdre smuld kan give mere ubrændt igennem skorstenen da de lette partikler blæses med ud inden de nåra at udbrænde.
Det var mine første tanker. Der kommer sikkert mere.
Nu er poserne vel samme størrelse??
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

DuxLeader
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 25 jan 2011 14:30
Mit fyr: Ikke udfyldt
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Kontakt:

Pilleudfordringer, Biofulez versus German pellets

Indlæg af DuxLeader » 06 feb 2012 14:11

Fyret er monteret med iltstyring, så jeg "regner" med at det skulle være noglenlunde en optimal forbrænding i det område. Men selvfølgelig er asken brun/sort mod en hvid aske med German.

Smuld er der ikke meget af i "biofulez" poserne, men nok mere end i German. Kender dog ikke så meget til German da jeg faktisk aldrig har haft dem i hånden, men med det ry de har må det jo være godt.

posestørrelse....er det ikke en ligegyldig parameter new23 (16kg poser for Biofulez, 15kg for german pellets, hvilke kun gør det mere mystisk).
Thomas Fransson
Energyharvest, lidt nemmere, lidt billigere
www.energyharvest.dk
info@energyharvest.dk

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pilleudfordringer, Biofulez versus German pellets

Indlæg af Flemming DJ » 06 feb 2012 15:05

DuxLeader » 06 Feb 2012, 13:06 skrev:
Det skal dog siges at ved German pellets var kundens ask nærmest hvid, med biofulez er vi meget mørkebrun, næsten sort...
Alene den sætning tyder da på, der er en væsentlig forskel på mætningen i fyret?

Vi har lige fyret med nogle piller, som var min. 11% lettere/fyldigere end vores sædvanlige. Der kunne være 8 sække i magasinet mod 9 af de sædvanlige. Kunne ha' betydning, hvis man glemmer at tælle.

Oveni det var der så endda 0,2 kg mindre i hver sæk (á 16 kg), og regner vi det ind i procenttallet, er vi over 12, så der skulle skrues endda noget op for mætningen i styringen. Ingen iltstyring her.

Vejret (især blæst) har så også en KÆMPE betydning for pillemisbruget.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Pilleudfordringer, Biofulez versus German pellets

Indlæg af famdue » 06 feb 2012 17:35

Jeg vil da med glæde modtage en palle af pillerne og efterprøve dem, mhp en sammenligning med de GP jeg anvender:-)

De skal bare stilles i indkørslen. Så bærer jeg dem selv ind til Scotten.

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Pilleudfordringer, Biofulez versus German pellets

Indlæg af Æblebjerg » 06 feb 2012 21:40

Det lyder somom mætningen er for høj til de nye piller. Pillernes længde kan have stor betydning for, hvor mange piller sneglen tager med.

Hvis pillerne svarer til dem fra biofulez, så tror jeg ikke der er noget helt galt me dem. Jeg er i alle tilfælde godt tilfreds med mine.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

jcbs
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 113
Tilmeldt: 09 apr 2011 06:58

Pilleudfordringer, Biofulez versus German pellets

Indlæg af jcbs » 06 feb 2012 21:49

Nu skal jeg gerne være den første til at indrøme at jeg bestemt ikke har den store erfaring med indstillinger af stoker/pillefyr, ej heller fyring med træpiller. Dog lytter jeg meget til mine kunder og deres erfaringer og deler gerne ud af dem. Men èn ting ved jeg noget om, vejret. Med næsten 20 år på bagen som selvstændig landmand og med godt 100 ha jord vi dyrker, så er vejret og vejrudsigten en stor del af hverdagen. Man kan ikke, og jeg gentager, IKKE sammenligen forbruget af piller (energi) fra det ene år til det andet år eller den ene uge til den anden uge. Der er så mange faktorer der spiller ind. Temperatur, vindhastighed, samt vindretning, windchill mv. Desuden kan der altså godt være forskel på hvor meget varmt vand der forbruges over tid. Er der feks. nogen der registrere hvor mange der går i bad og hvor længe hvert bad tager, når de sammenligner pilleforbruget.??? Det er vel ikke uvæsentligt om man står under bruseren 5 minutter eller 10 minutter. Et andet eksempel jeg vil give (for at vise yderpunkterne) er forbruget af piller om sommeren kontra om vinteren. Et forbrug på omkring en palle (et lille ton) pr måned er vel ikke ualmindeligt om vinteren, kontra meget lidt om sommeren, blot til at lave det varme vand hvis det da ikke gøres med en el-vandvarmer. Altså hurtigt en forskel på mellem 500 og 960 kg piller om måneden. Det kan selvsagt ikke være pillens "energi indhold" (eller mangel på samme) der er skyld i den forskel, men udelukkende udetemperaturen. Derfor, med mindre man punktligt noterer sig temperatur, vindhastighed, retning mv. kan man ikke sådan uden videre sammenligne det ene år med det andet og ud fra pilleforbruget, konstatere om der er lidt energi eller meget energi i forskellige slags træpiller.
Der er simpelthen en faktor som hedder vejeret der spiller en meget vigtig rolle i forbruget af energi til opvarmning af huset.

DuxLeader
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 25 jan 2011 14:30
Mit fyr: Ikke udfyldt
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Kontakt:

Pilleudfordringer, Biofulez versus German pellets

Indlæg af DuxLeader » 07 feb 2012 00:38

Carsten:

Testpalle, ja, hvorfor ikke, hvis der er en pillemisbruger derude som køre german pellets i øjeblikket, og bare har rigtig meget styr på alle de indstillinger mv. der kan rodes med, og som samtidig ikke er farveblind på askefarve mv. stiller jeg da gerne en palle piller til rådighed til reduceret pris mod at man skriver en større udredning over sine fund....
Thomas Fransson
Energyharvest, lidt nemmere, lidt billigere
www.energyharvest.dk
info@energyharvest.dk

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Pilleudfordringer, Biofulez versus German pellets

Indlæg af holberg19 » 07 feb 2012 12:11

Jeg er på samme vogn som jcbs. Den gennemsnitlige forbuger er altså ikke særlig analytisk funderet og overser let en stor håndfuld årsager til, hvorfor de oplever afvigelser.

Dermed ikke sagt at observationen ikke skal tages alvorligt - det kan jeg jo se du har gjort med dette indlæg, så :great:


Besvar