Beskatning ved salg af hus med Solcelleanlæg

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Beskatning ved salg af hus med Solcelleanlæg

Indlæg af KennethPoulsen »

Hej,

Kort spørgsmål: Hvor meget vil et solcelleanlæg være værd efter 10 år i en Vurderings-situation?

---
Vi har købt vores solcelleanlæg, og får det monteret i næste uge - DET glæder vi os til!

Vi har sat os godt ind i de skattemæssige konsekvenser, men mangler en enkelt information for at kunne bedømme, om det skal være Virksomhedsmodellen eller den skematiske model vi vælger.

Det går på, at du ved at vælge Virksomhedsmodellen også bliver beskattet af anlæggets restværdi ved salg af huset på et senere tidspunkt - og dette uafhængigt af den "skattemæssige" restværdi af anlægget, det vil sige, at det er en Uafhængig vurdering af anlægget der ligger til grund for denne værdisættelse!.

Som jeg har forstået det: Vi køber et anlæg her og nu til 140.000, som i løbet af de næste 7 år bliver skattemæssigt afskrevet til nul kroner. Efter yderligere 3 år vælger vi at sælge huset, og nu bliver anlægget (som skattemæssigt er 0 kroner værd) værdisat af en uahængig person. Så kommer spørgsmålet - Hvor mange penge vil et "gammelt" solcelleanlæg mon være værd efter f.eks. 10 år i en sådan bedømmelseessituation?

Hvis værdien f.eks. bliver sat til 100.000 vil det betyde, at der skal betales 50.000 kroner i skat ved salget af huset - for at få lov til at trække 60-70.000 kroner fra i indkomsten de første år vi har anlægget, OG samtidig blive beskattet af produktionen de første 10 år. (bliver beskattet af 60 øre pr. kilowatt). Samlede beskatning vil være ca. 1.700 * 10 år = 17.000 (cirka). Dette plus de 50.000 ligger meget tæt på det, som du får ud af at vælge virksomhedsordningen - hvilket vil sige, at afhængig af anlæggets "brugt-pris" kan det måske ikke svare sig?

I ovenstående eksempel hvor anlægget bliver værdisat til 100.000 vil det betyde, at der ud over fortjenesten ved den sparede strøm IKKE er nogen yderligere gevinst ved at vælge virksomhedsordningen.

Ved den skematiske ordning bliver du IKKE beskattet ved et salg af huset - til gengæld har du heller ikke 25% afskrivning af restværdien af anlægget de første 7-8 år til at "hjælpe" med financieringen, og du bliver heller ikke beskattet af den producerede strøm.

Så som jeg ser det, så vil det være afhængig af anlæggets restværdi efter f.eks. 10 år, der afgør valget af skattemæssig ordning her og nu?

Mange hilsner
Kenneth

... Kommende Solcelle-ejer, og dermed med et RIGTIGT 0-energi hus!!!! ...
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader

Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

Beskatning ved salg af hus med Solcelleanlæg

Indlæg af robocop »

Ja hvad koster et 10 år gammelt solcelleanlæg? Det er der ingen der ved. Hvad kan du regner med? Det er der heller ingen der ved, men formentlig mere end du tror. Et solcelleanlæg degenererer med ca. 0,5% om året, så om 1+ år yder dine solceller stadig 95% af hvad de gør når du får dem monteret.

Vi er flere der er meget spændte på hvad SKAT har tænkt sig at gøre når afskrevne anlæg begynder at blive solgt. Enten kan du regne med en ordentlig sjat eller ingenting. Mit personlige råd er at du skal vælge den skematiske ordning.
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Beskatning ved salg af hus med Solcelleanlæg

Indlæg af BWJ »

Men uanset hvilken afskrivningsform, vil den fremtidige beskatning påhvile ejeren, ny som gammel.
Morale, drop enhver afskrivningsform og deraf beskatning af produceret energi.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Beskatning ved salg af hus med Solcelleanlæg

Indlæg af pelle »

Enig med robocob og BWJ.
Jeg gider ikke at bøvle med alt det virksomheds halløj. Kan, slet ikke se fidusen i det.
Jo du kan afskrive, men så skal der jo også svares skat af produktionen, de næste 20 år.
BWJ... Er du sikker på at valget ikke kan laves om ved ejerskifte.??
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

Beskatning ved salg af hus med Solcelleanlæg

Indlæg af robocop »

BWJ » 05 Feb 2012, 21:22 skrev:Men uanset hvilken afskrivningsform, vil den fremtidige beskatning påhvile ejeren, ny som gammel.
Morale, drop enhver afskrivningsform og deraf beskatning af produceret energi.
Hørt!
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Beskatning ved salg af hus med Solcelleanlæg

Indlæg af BWJ »

pelle » 05 Feb 2012, 21:33 skrev:Enig med robocob og BWJ.
Jeg gider ikke at bøvle med alt det virksomheds halløj. Kan, slet ikke se fidusen i det.
Jo du kan afskrive, men så skal der jo også svares skat af produktionen, de næste 20 år.
BWJ... Er du sikker på at valget ikke kan laves om ved ejerskifte.??
Ja iflg skat følger beskatningen anlægget. og kan ikke ændres når valget er truffet :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
robocop
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 86
Tilmeldt: 14 jan 2012 20:34

Beskatning ved salg af hus med Solcelleanlæg

Indlæg af robocop »

Hørt . . . Igen :)
Det hjælper ikke at hænge med hovedet når man står med lort op til halsen!

Carl Roger Højsted
Tekniker
Solia A/S
KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Beskatning ved salg af hus med Solcelleanlæg

Indlæg af KennethPoulsen »

Jeg synes at have hørt at valget opstår igen for de "nye" ejere af huset, men at det følger dem igennem deres ejerskab af huset. (Anlægget opgøres jo ved et salg, så det er saldomæssigt i "nul", og der er en "ny" værdi på anlægget. De nye ejere står derefter frit for at vælge skattemetode.
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader
CrapMan
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 6
Tilmeldt: 05 feb 2012 21:38
Mit fyr: gasfyr
Areal: 113
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8900

Beskatning ved salg af hus med Solcelleanlæg

Indlæg af CrapMan »

Hvorfor bruge afskrivningsordningen? Når man alligevel skal beskattes den dag man sælger huset, eller tager anlægget ned igen. Man skal betale skat af hele det producerede forbrug!
KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Beskatning ved salg af hus med Solcelleanlæg

Indlæg af KennethPoulsen »

Ja, men skatten du skal betale kan være forskellig afhængig af om det er i topskat eller bundskat du bliver "ramt".
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader

Besvar