Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fremløb ved gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Fremløb ved gulvvarme

Indlæg af 2XHansen » 05 feb 2012 18:22

Eneste varmekilde her i huset er gulvvarme (vandbåren) - ingen anelse om hvilken type rør eller lign. der er anvendt ved etableringen, men synes at have hørt at fremløbstemperaturen højest BØR være 35 grader, men hvorfor egentlig?
Det er vel heller ikke uvæsentligt hvilken gulvbelægning der er tale om, udetemperaturen osv.?!

I vores tilfælde er gulvvarme i (eller på?) betondæk med flydende parketgulv ovenpå. På Ecoflexen var den ønskede fremløbstemperatur sat til min. 35 og max 40 - automatisk justeret af fyret og en ESBE aktuator (dog uden en ude føler), men jeg tror nu ikke termometret, der måler den aktuelle/"reelle" fremløbstemperatur, er så præcis (det er stukket ca. 20 cm ind mellem rør og isolering umiddelbart efter shunten). Før fremløbsventilerne til de enkelte rum sidder der så et fint lille termometer, som konsekvent måler ca. 7 grader over den ønskede minimumstemperatur på fyret.
Termostaten i eksempelvis stuen er sat til 20 grader og huset er generelt ikke optimalt isoleret på loftet (dvs. der findes områder uden væsentlig eller meget lidt mineraluld, men størstendels er det dog tilstrækkeligt - det skal naturligvis udbedres hen over foråret).
Nuvel, vi har hen over de sidste meget kolde dage/nætter ikke været hjemme og temp. i stuen er nu ca. 17 grader (tilsvarende for resten af huset). Vi har så hævet den ønskede fremløbstemp. på fyret til min 40 og max 43, men er det for meget? Er det skadeligt for gulvet?

Kan se at fremløbet ved ventilerne nu ligger på ca. 47 grader og returen på ca. 35. Det virker som meget, men "varmefornemmelsen" i gulvet+rum siger nu noget andet. Fyret er jo fuldautomatisk og skifter mellem at køre lav last (9kW) og mellem (15kW) - det burde vel være tilstrækkeligt?
I det hele taget er der lidt køligt i rummet, men det skyldes formentlig kulde-nedfald?

Hvad mener I?


max_868
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 26 jan 2012 15:31
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 135
Brændsel: Brænde (Snart Piller)
Fremviser gerne i postnummer: 4171

Fremløb ved gulvvarme

Indlæg af max_868 » 05 feb 2012 20:24

Hvis man har trægulv vil jeg sige man ikke skal gå over 45 grader idet træet kan trække sig fra hinanden og give sprækker.

kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Fremløb ved gulvvarme

Indlæg af kaufman » 05 feb 2012 21:32

Max 27-28 gr. Målt på trægulvet

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Fremløb ved gulvvarme

Indlæg af hahomi » 05 feb 2012 21:40

Kan du ikke øge cirkulationen af vandet, så varmen afsættes mere jævnt fra start til slut og dermed ikke behov for så høj fremløbstemperatur?
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Fremløb ved gulvvarme

Indlæg af 2XHansen » 05 feb 2012 22:34

max_868 skrev:Hvis man har trægulv vil jeg sige man ikke skal gå over 45 grader idet træet kan trække sig fra hinanden og give sprækker.
Ja, det er det jeg hører, men umiddelbart tænker jeg at det hersens click-parket (som formentlig blot er noget finér halløj...og det er skam fint nok...indtil vi skifter det) vel næppe trækker sig fra hinanden, men mere øger afstanden ti væggene, hvis altså overhovedet?
kaufman » 05 Feb 2012, 21:32 skrev:Max 27-28 gr. Målt på trægulvet
Tak for det - målt med IR-måler, eller hvordan??
hahomi skrev:Kan du ikke øge cirkulationen af vandet, så varmen afsættes mere jævnt fra start til slut og dermed ikke behov for så høj fremløbstemperatur?
Se det er jo et rigtig godt spørgsmål? Ved det ikke helt - af frygt for at komme til at fremstå lettere dum - hvordan ser jeg om jeg kan det? Har nemlig tænkt det samme, men cirkulationspumpen er vel så automatisk at det ikke lader sig gøre?


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Fremløb ved gulvvarme

Indlæg af pso » 05 feb 2012 23:55

Ja IR føler er bedst, har du ikke det så lig et alm termometer og lig så et stykke isolering eller en uldtrøje over og vendt 5-10 min.
Fjern trøjen og aflæs, nb du må ikke vente længere end nødvendigt for at termoter kan måle. Overstiger du de 27-28 grader er stor risiko for at trægulvet revner, de bedste typer kan klare lidt mere.

Det kan faktisk godt tænkes at du ikke KAN varme huset op med gulvarme, når du har trægulv. Jeg har f.eks regnet ud at at vores stue som har 3 ydervægge af 300mm gasbeton fra 1968 (nyere gasbeton er meget bedre) ikke kunne varmes op i hård frost med gulvvarme og trægulv. Så må du supplere med en el-raditor eller noget andet. Mange VVS folk bruger tommelfinger regler til at dimensionere og det holder ikke når du har dårlig isolering eller som os 3 ydervægge på et rum. Har du flise gulv er der ikke problem, det leder varmen meget bedre og kan tåle højere temperatur

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Fremløb ved gulvvarme

Indlæg af hahomi » 06 feb 2012 09:06

Hvilken pumpe har du, kan den ikke reguleres manuelt?
Vælg dine kampe med omhu.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Fremløb ved gulvvarme

Indlæg af Flemming DJ » 06 feb 2012 09:29

Har du ikke en pumpe i gulvvarmeshunten/kredsen? Den kan man evt. justere op, hvis den ikke allerede er på højeste trin.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Fremløb ved gulvvarme

Indlæg af 2XHansen » 07 feb 2012 10:56

...og lige en lille præcisering omkring gulvet, så er det "bare" et click-PLAST-laminat gulv, så jeg har umiddelbart ingen skrupler ved at øge temperaturen ;-)
hahomi » 06 Feb 2012, 09:06 skrev:Hvilken pumpe har du, kan den ikke reguleres manuelt?
En Grundfos ala understående model.
img-14104-w300-h429[1].jpg
Troede ikke jeg manuelt kunne justere på den, men det kan jeg så forstå at man kan, så det vil jeg afprøve over de næste par dage - altså justerer på hhv. fremløbstemp og flowet på pumpen (en justering af gangen og afventer resultat inden næste justering osv.)
Flemming DJ skrev:Har du ikke en pumpe i gulvvarmeshunten/kredsen? Den kan man evt. justere op, hvis den ikke allerede er på højeste trin.
Og det prøver jeg så og ser hvad det gir

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Fremløb ved gulvvarme

Indlæg af Flemming DJ » 07 feb 2012 11:39

Mere flow i gulvet vil i.hv.f. gi' en bedre fordeling af den tilførte varme.

Vi har lige nu 48 grd. i gulvvarmefremløbet og en UPS 25-40 på trin 3 (normalt 2) i et forsøg på at håndtere varmetabet fra huset. :wink: Returen ligget et sted ml. 39 og 40 grd.

Cirkulationspumpen i centralvarmekredsen står på auto. Det er en Smedegaard sparepumpe.

Vi har områder med lamelparket, og om sommeren høvler vi op til 55-58 grd. ind som fremløb i solskinstimerne - der er ikke noget, der har givet sig eller vendt enderne opad endnu i vores to somre med solvarme. (gulvet er jo så også køligt hver morgen, når vi starter).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar