Ecoforest vigo hmmmmm...

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
henriette
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 apr 2011 10:26

Ecoforest vigo hmmmmm...

Indlæg af henriette »

Jeg har lige købt en pilleovn ecoforest vigo, og den brænder egentlig okey, den er en 9,5 kw. Men jeg har haft frost grader der hvor den står, og det er et rum på 10 m2, det rum hænger så sammen med et andet rum på ca. 30 m2. Den har kørt optimalt (tror jeg) siden kl. 13 i går, og der er nu 8 grader i det lille rum og 5 grader i det store. Mine tvivl er nu om den overhovedet kan varme de m2 op jeg ønsker som er ca. 140 m2. PT har jeg en brændeovn der kun er 6,5 kwh og den kan ikke varme det op, men er skisme bange for denne ovn er dårligere...eller er det bare mig der er for pessimistisk :( Jeg synes den skulle have leveret noget mere varme, men ja der har jo været frost og jeg aner ikke hvor meget energi og tid der går førend der er rimeligt varmt.

Fordi den kun ligenu skal varme så få m2 op er at jeg lige skulle se om den brænder fint inden jeg udvider den til resten af m2 (i resten er der 20 grader fra den anden brændeovn) men den er så meningen den skal pilles ned....hvis jeg tør...

Men burde den ikke kunne varme de m2 op??

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Ecoforest vigo hmmmmm...

Indlæg af Hr.Hansen »

Hvilket af de 5 trin køre du på? Eller bruger du temperatur styrring ?
Mvh Thomas Hansen
henriette
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 apr 2011 10:26

Ecoforest vigo hmmmmm...

Indlæg af henriette »

Jeg bruger ikke temperatur styring, da den helst ikke skulle slukke når det lille rum var varmet op...men har prøvet program 9 og ligenu program 4, for jeg synes ikke, at den tog så mange piller ind, og derfor har jeg lige sat den på program 4....men måtte altså godt smide noget mere varme af sig ;) men som sagt var der meget meget koldt i rummet
henriette
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 apr 2011 10:26

Ecoforest vigo hmmmmm...

Indlæg af henriette »

Kender nogen en formel på hvor lang tid der går førend man kan varme et rum op på de ca. 40 m2, når der har været frost??
Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Ecoforest vigo hmmmmm...

Indlæg af Hr.Hansen »

Det var ikke så meget hvilket program, men mere hvilket varmetrin du har indstillet den på, der er 5 forskellige trin, hvor den i trin 5 yder de 9,6 kw.

Når man køre den på et at de 5 trin, køre den konstant på de kw, det givene program siger.
Mvh Thomas Hansen

henriette
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 apr 2011 10:26

Ecoforest vigo hmmmmm...

Indlæg af henriette »

Den står på højeste ydelse :( så det er lidt træls, nu er det andet døgn og i de m2 er der nu 15 grader der hvor den står og 10 grader i resterende 30 m2, og så er der dælme langt blot op til 100 m2..øv, derfor synes jeg det er interessant hvor lang tid det tager at varme et rum op fra frost og til 20 grader...men jeg kan ikke finde noget om det...
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Ecoforest vigo hmmmmm...

Indlæg af Albert »

Hvis der har været frost i rummet et stykke tid,kan det godt tage et par døgn at varme rummet op,man skal tænke på at omgivelserne,gulve,vægge loft og møbler,det hele er kølet ned,og udstråler kulde,og det kan tage lidt tid at få det gennemvarmet,
Hvis der er skabe og skuffer i rummet,er det en god ide at åbne dem under opvarmningen,så den kolde luft i skabene følger med rumtemperaturen op,
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Ecoforest vigo hmmmmm...

Indlæg af Flyball »

henriette » 05 Feb 2012, 12:20 skrev:Kender nogen en formel på hvor lang tid der går førend man kan varme et rum op på de ca. 40 m2, når der har været frost??
Hvis du har en ovn der yder 9,6 kw, så er der kæmpe varmt efter bare nogle timer, hvis det er et rum på 40 m2 og du ikke har åbent op til himlen og bare en smule isoleret. Der skal absolut ikke være problemer i at varme det op, hvis du ikke kan få ovnen til det, så yder den ikke 9,6 kw også selvom der har været frost derinde. 9,6 kw er rigtigt meget til 40 m2... !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
henriette
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 apr 2011 10:26

Ecoforest vigo hmmmmm...

Indlæg af henriette »

Jeg har kun 100 mm isolering i loftet og så er der gulvisolering på 250mm, så isoleringen skulle jo være i orden. Men det undrer mig bare at den jo faktisk brænder virkelig fint, at det så ikke giver mig mere varme, det er skisme lidt træls.

I de 140m2 den skal stå, der har vi fortsatsvinduer, men ikke gulvisolering, men hulmursisolering, så der er jeg skisme lidt nervøs om den kan varme op...hmm...men det kan jo dårlig passe, at jeg skal have et decideret pillefyr i stuen *GG*
mhansen
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 39
Tilmeldt: 26 maj 2011 20:12
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 120
Brændsel: Træpiller ø8 lava
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Sydfyn

Ecoforest vigo hmmmmm...

Indlæg af mhansen »

Hvor mange piller brænder den om dagen cirka ?
Det lyder godt nok ikke som om den kører på højeste trin

Besvar