tillykke med det .den gamle blå volvo er vel på veteran afgift og klar til egeskov
du skal vel have en med triple boogie med en styrbar og kan hæves, 25tm front monteret kran.
mener at foraksler er 8t
jeg mener at jeg så dig på motorvej i forrige uge
hjælp lige mig....
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
hjælp lige mig....
den opsætning, med en triple boggie, og så en frontmonteret 25tm kran, ville da være gak. Det ville da overbelaste den foraksel temmelig meget.tvivleren » 05 Feb 2012, 10:03 skrev:tillykke med det .den gamle blå volvo er vel på veteran afgift og klar til egeskov
du skal vel have en med triple boogie med en styrbar og kan hæves, 25tm front monteret kran.
mener at foraksler er 8t
jeg mener at jeg så dig på motorvej i forrige uge
Så hellere en 4 akslet, boggie, med to styrbare foraksler, som kan tage vægten fra den kran du så gerne vil have op foran.
Var det mig, så ja, en triple boggie, men med bagmontret aftagelig kran. Så skal man heller ikke til at spænde fra, for at tømme hængeren. Det klares bare ved at krøje rundt.
Men hvad skal du lige køre??? er det sådan noget tømmerhandel halløj????
For så ville jeg hellere sige, en 3akslet forvogn, boggie, med drejbar boggie, eller efterløber som de kaldes, Volvo og MAN laver nogle gode løsninger der, og så en fin kran i røven af bilen, og en 3 akslet hænger bagefter. Så kan du komme ind alle steder, uden at smadre villaveje og grusveje overalt i landet. Og hvor tit får sådan en tømmerhandel lige brug for at køre med 54 tons total???
Sådan en volvo FM globetrotter, 500hk, som forvogn, med en fin lille evt 21tm kran, evt endda med wirespil på, det ville være godt til at læsse direkte ned i byggepladser med.
http://www.lastbilgalleri.dk/gal_visbil ... &ipc=15165
som den der f.eks. Bedre kan det da ikke gøres til den slags kørsel.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
hjælp lige mig....
Du skal ind i detailforskrifter for køretøjer for at finde regler for køretøjers opbygning, præstationer, påskrifter osv. Det er vigtigt at notere sig, at de regler, der gælder for et køretøj, er de regler, der står i detailforskrifterne i det år, hvor køretøjet er produceret. Du skal altså tilbage til detailforskrifterne for 1997 for at finde reglerne for dit køretøj. Der er naturligvis nogle generelle regler, der går igen år efter år.
Venlig hilsen
Venlig hilsen
Senest rettet af calle 05 feb 2012 10:59, rettet i alt 1 gang.
-
- Stoker XVIII
- 14
- Indlæg: 4479
- Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
- Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
- Areal: 200kvm+ 60kvm
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Dagligt forbrug: 30,8
- Årligt forbrug: 6 tons
- Geografisk sted: 8830 Tjele
- Har takket: 22 gange
- Blevet takket: 12 gange
hjælp lige mig....
Njae det er da kun en 97'er.... 570000km men maaange chaufføre (måske også af tvivlsom kvalitet ) Men den er langt over hvor det ka gå at bruge penge på den....tvivleren » 05 Feb 2012, 10:03 skrev:tillykke med det .den gamle blå volvo er vel på veteran afgift og klar til egeskov
du skal vel have en med triple boogie med en styrbar og kan hæves, 25tm front monteret kran.
mener at foraksler er 8t
jeg mener at jeg så dig på motorvej i forrige uge
Nej tripel og front er da en dårlig ide... Ja mindst 25tm, da...
Mener jeg også men ka ikke finde nogen steder det står mere....
Skal nok passe var lidt omkring....
-
- Stoker XVIII
- 14
- Indlæg: 4479
- Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
- Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
- Areal: 200kvm+ 60kvm
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Dagligt forbrug: 30,8
- Årligt forbrug: 6 tons
- Geografisk sted: 8830 Tjele
- Har takket: 22 gange
- Blevet takket: 12 gange
hjælp lige mig....
Ja jeg tænker godt nok også at skal den være front monteret så skal den ha 2 foraksler for at det går an...Bigfoot » 05 Feb 2012, 10:14 skrev: den opsætning, med en triple boggie, og så en frontmonteret 25tm kran, ville da være gak. Det ville da overbelaste den foraksel temmelig meget.
Så hellere en 4 akslet, boggie, med to styrbare foraksler, som kan tage vægten fra den kran du så gerne vil have op foran.
Var det mig, så ja, en triple boggie, men med bagmontret aftagelig kran. Så skal man heller ikke til at spænde fra, for at tømme hængeren. Det klares bare ved at krøje rundt.
Men hvad skal du lige køre??? er det sådan noget tømmerhandel halløj????
For så ville jeg hellere sige, en 3akslet forvogn, boggie, med drejbar boggie, eller efterløber som de kaldes, Volvo og MAN laver nogle gode løsninger der, og så en fin kran i røven af bilen, og en 3 akslet hænger bagefter. Så kan du komme ind alle steder, uden at smadre villaveje og grusveje overalt i landet. Og hvor tit får sådan en tømmerhandel lige brug for at køre med 54 tons total???
Sådan en volvo FM globetrotter, 500hk, som forvogn, med en fin lille evt 21tm kran, evt endda med wirespil på, det ville være godt til at læsse direkte ned i byggepladser med.
http://www.lastbilgalleri.dk/gal_visbil ... &ipc=15165
som den der f.eks. Bedre kan det da ikke gøres til den slags kørsel.
Ja det er tømmerhandel... Og der ka man så sige at en bagmonteret har den ulempe at man ikke ka lægge lang gods på, medmindre man ka ha kranen pakket ud (hvilket jo hvis heller ikke er lovligt? )
Og om jeg skal ha hænger til? tjae har de ikke haft før.... Men tænker også hvis man skulle ha hænger/kærre med, så 4 aksler og en go stor kran, så man ka nå det bagereste også... Men der er mange muligheder... Jeg tænker lidt volvo FMX/FH.... 4 akslet, 32 TM kran (Den er nemlig lettere end andre 22-24TM... )
Men der er jo lige en mand med pengene der skal overbevises, og der har været en tendens til Daf og PM kran...
-
- Stoker XVIII
- 14
- Indlæg: 4479
- Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
- Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
- Areal: 200kvm+ 60kvm
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Dagligt forbrug: 30,8
- Årligt forbrug: 6 tons
- Geografisk sted: 8830 Tjele
- Har takket: 22 gange
- Blevet takket: 12 gange
hjælp lige mig....
calle » 05 Feb 2012, 10:21 skrev:Du skal ind i detailforskrifter for køretøjer for at finde regler for køretøjers opbygning, præstationer, påskrifter osv. Det er vigtigt at notere sig, at de regler, der gælder for et køretøj, er de regler, der står i detailforskrifterne i det år, hvor køretøjet er produceret. Du skal altså tilbage til detailforskrifterne for 1977 for at finde reglerne for dit køretøj. Der er naturligvis nogle generelle regler, der går igen år efter år.
Venlig hilsen
Ja men der er jo nye regler om totalvægte... Og der er der ikke nævnt noget om forakseltryk udover de 20% på styrende hjul....
-
- Stoker X
- 14
- Indlæg: 447
- Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
- Mit fyr: woody comfort 14-30kw
- Areal: 140 fra 42
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 8620
- Dagligt forbrug: pt omkring 15
- Årligt forbrug: forventer 4,5
- Geografisk sted: Thorning 8620
- Blevet takket: 1 gang
hjælp lige mig....
er det vogntog eller forvogn du skal haveLandlyst » 05 Feb 2012, 10:41 skrev:
Ja men der er jo nye regler om totalvægte... Og der er der ikke nævnt noget om forakseltryk udover de 20% på styrende hjul....
de nye regler er ikke til at forklare her, generelt er det sådan at vogntog med 7 akseler må veje 54t total det har du vel ikke brug for
-
- Stoker XIV
- 15
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
- Mit fyr: Jordvarme
- Areal: 250
- Brændsel: El
- Årligt forbrug: 25-30000
- Geografisk sted: sdrj
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 3 gange
hjælp lige mig....
Ja daf lyder kedelig. Den vi har i firmaet var der heller ikke nogen der ville køre i. Indtil de prøvede. Så vil de sku ikke af med den igen. ;-)Landlyst » 05 Feb 2012, 10:39 skrev: Ja jeg tænker godt nok også at skal den være front monteret så skal den ha 2 foraksler for at det går an...
Ja det er tømmerhandel... Og der ka man så sige at en bagmonteret har den ulempe at man ikke ka lægge lang gods på, medmindre man ka ha kranen pakket ud (hvilket jo hvis heller ikke er lovligt? )
Og om jeg skal ha hænger til? tjae har de ikke haft før.... Men tænker også hvis man skulle ha hænger/kærre med, så 4 aksler og en go stor kran, så man ka nå det bagereste også... Men der er mange muligheder... Jeg tænker lidt volvo FMX/FH.... 4 akslet, 32 TM kran (Den er nemlig lettere end andre 22-24TM... )
Men der er jo lige en mand med pengene der skal overbevises, og der har været en tendens til Daf og PM kran...
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.
M.v.h. Olli.
M.v.h. Olli.
-
- Stoker XVIII
- 14
- Indlæg: 4479
- Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
- Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
- Areal: 200kvm+ 60kvm
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Dagligt forbrug: 30,8
- Årligt forbrug: 6 tons
- Geografisk sted: 8830 Tjele
- Har takket: 22 gange
- Blevet takket: 12 gange
hjælp lige mig....
Det er som udgangspunkt en forvogn (meen noget bagved kunne måske også være en fordel)
Det eneste jeg ikke ka læse mig til i reglerne for akseltrykene er hvad forakslerne må veje... Det jeg ka se som et problem er en 3 akslet boggi bil med en mellem 3 og 4 tons tung kran bag hytten jo sådan set så køre med max læs på forakslen, hvis det max er 8tons... Og så skal man jo til at stable fliser op i bagenden for at må læsse op af forsmækken...
Hmmm, hvad for Daf er der så tale om og til hvilken kørsel?
Nu er jeg mest til MAN og Volvo, scania sidder jeg ikke ret godt i... Og MAN er der langt til værksted... Volvo er på vejen sådan set... Så kunne jeg godt se det skulle være en Volvo med I-Shift...
Det eneste jeg ikke ka læse mig til i reglerne for akseltrykene er hvad forakslerne må veje... Det jeg ka se som et problem er en 3 akslet boggi bil med en mellem 3 og 4 tons tung kran bag hytten jo sådan set så køre med max læs på forakslen, hvis det max er 8tons... Og så skal man jo til at stable fliser op i bagenden for at må læsse op af forsmækken...
Hmmm, hvad for Daf er der så tale om og til hvilken kørsel?
Nu er jeg mest til MAN og Volvo, scania sidder jeg ikke ret godt i... Og MAN er der langt til værksted... Volvo er på vejen sådan set... Så kunne jeg godt se det skulle være en Volvo med I-Shift...
-
- Stoker X
- 14
- Indlæg: 447
- Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
- Mit fyr: woody comfort 14-30kw
- Areal: 140 fra 42
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 8620
- Dagligt forbrug: pt omkring 15
- Årligt forbrug: forventer 4,5
- Geografisk sted: Thorning 8620
- Blevet takket: 1 gang
hjælp lige mig....
har du bilen hjemLandlyst » 05 Feb 2012, 11:56 skrev:Det er som udgangspunkt en forvogn (meen noget bagved kunne måske også være en fordel)
Det eneste jeg ikke ka læse mig til i reglerne for akseltrykene er hvad forakslerne må veje... Det jeg ka se som et problem er en 3 akslet boggi bil med en mellem 3 og 4 tons tung kran bag hytten jo sådan set så køre med max læs på forakslen, hvis det max er 8tons... Og så skal man jo til at stable fliser op i bagenden for at må læsse op af forsmækken...
Hmmm, hvad for Daf er der så tale om og til hvilken kørsel?
Nu er jeg mest til MAN og Volvo, scania sidder jeg ikke ret godt i... Og MAN er der langt til værksted... Volvo er på vejen sådan set... Så kunne jeg godt se det skulle være en Volvo med I-Shift...
der er da god scania service i silkeborg