Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ingen varme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

ingen varme

Indlæg af From » 04 feb 2012 09:40

Hvis du har høj retur temperatur, så må der være et sted med lav afkøling. Har du en termostat på din vandvarmer ?


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

ingen varme

Indlæg af Tom_AT » 04 feb 2012 09:43

Lige pt kører vi kun med el-vandvarmer.
Det undrer mig også lidt, selvom alle radiatorer kører på fuld skrue og fremløbet er på 65 grader, så kan man stadig holde en hånd på radiatoren i længere tid. den er da ganske varm, men ikke sådan at man brænder sig. Dog er der en radiator der ikke bliver så varm som de andre. Det er den der er fjernest i kredsen.

Det er derfor det undrer mig om dette fjernvarmerør overhovedet kan levere varme nok.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

ingen varme

Indlæg af From » 04 feb 2012 09:47

Jeg har selv 2 * 25 mm rør fra fyret og ind i huset, lige nu laver woody 10 kw der ryger her igennem uden problemer. Hvis du har en returtemperatur på 48 grader, så må der være en radiator der er meget varm i bunden ? eller er der lavet omløb et sted mellem frem og retur ?

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

ingen varme

Indlæg af svbech » 04 feb 2012 09:48

De 2 x 25mm er rigeligt med mindre du har 300 meter fra fyrrum til hus, har selv 30 meter mellem fyrrum og kælder og der er ingen problemer med at overføre 20kw med en lille ups pumpe på trin 1.

men hvis du har så høj en retur temperatur, så tyder det på at enten din vvb eller en radiator "stjæler" vandet og sender det tilbage til fyret, og snyder de andre radiatorer for tilstrækkelig gennemstrømning.

prøv at gå rundt og mærke på retur rørene på radiatorerene og når du har fundet den der er varmest så skru godt ned for den radiator og se om det ændre noget. ?

Hvad for type radiator ventiler har du,er det en af den slags der kan forindstilles?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

ingen varme

Indlæg af Tom_AT » 04 feb 2012 09:57

Hmm, ved det faktisk ikke. Noget kunne tyde på jeg skulle gå installationen igennem. Som tidligere skrevet så har det aldrig været et problem før. Men der har jeg så heller ikke kendt returtemperaturen. Og hvad værre er, vi står og skal ud af døren. Men så ved jeg da godt hvad dagen i morgen skal gå med.

Tænker bare, kan jeg have kommet til at bytte rundt på fremløb og retur da jeg lagde fjernvarmerøret ned. Hvilken indvirken ville dette have på radiatorerne ?

Mine radiatorer er en blanding af gamle radiatorer uden konvektorer, og så et par lidt nyere med konvektorer. Radiatortermostater og ventiler er vist det man kalder den ganske almindelig slags.

Jeg er netop lige pt ved at starte op i stokeren, da vi jo skal i byen om 20 min. Nu er fremløbet 63 grader og returen er 13 grader. Men det må vel være fordi en del af vandet bliver shuntet tilbage til kedlen. Synes det er noget underligt noget.

Så altså, når jeg fyrer med brænde og får varme fra akku-tanken er fremløb 65 grader og retur 48 grader.
Fyrer jeg med stokeren er fremløb 65 grader og returen er 13 grader.


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

ingen varme

Indlæg af svbech » 04 feb 2012 10:01

Det vil betyde en del, for så skal pumpen til at arbejde mod den naturlige cirkulation som vandets afkøling i radiatoren giver.

så er det tilfældet er det med at få det lavet om. det er nemt at opdage, for så vil returrøret på radiatoreren være varmere end fremløbet

deeredriver
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14 aug 2007 22:44

ingen varme

Indlæg af deeredriver » 04 feb 2012 10:04

Ang. dine rør så tror jeg de er rigeligt dimensioneret. Vi har 250 m2 som varmes op, o den samme dimension rør, 2x 80m og huset er ikke isoleret efter dagens standard. 2 pumper til huset lyder ikke rigtigt, tror du ikke den ene er til cirkulation i kedel og evt. akkutank? Du har sikkert åben ekspansion, så er der vand nok på? I tilfælde af for lidt vand på anlægget, kan det nemt give luft i systemet.
Har du sammenlignet kedlens temperatur med radiatortemperaturen, de skulle gerne være næsten ens, med mindre der er en tre-vejs ventil som blander returvand i fremløbet. Findes der en sådan så prøv at lukke den så fremløbet bliver så varmt som muligt.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

ingen varme

Indlæg af Tom_AT » 04 feb 2012 10:11

Det jeg lige skrev med returtemperaturen på 13 grader var en fejl. havde læst forkert. Den ligger på 50 gr. Jeg synes ikke jeg har skrevet vi har 2 pumper. Altså det har vi godt nok. En til cirkulation og en til termovaren.

Og så lige en ting jeg er i tvivl om. Sidder termostaten på en radiator på fremløb eller retur?

deeredriver
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14 aug 2007 22:44

ingen varme

Indlæg af deeredriver » 04 feb 2012 10:16

På centralvarmeanlæg sidder de normalt på fremløb (for oven på radiator) På fjernvarme kan de sidde på returen, for ikke at lukke for varmt vand tilbage til værket

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

ingen varme

Indlæg af svbech » 04 feb 2012 10:20

som regel på fremløb, og fremløb er altid den der sidder øverst.


Besvar