Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
skærlund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 okt 2011 17:53
Mit fyr: Reka HKRST-FSK10N styring pct 400
Areal: 184 + 80 værksted
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: ca 60 m3 op42
Geografisk sted: Brande, Midtjylland

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af skærlund » 02 feb 2012 14:34

Det er det samme for mit vedkommende, jeg startede med at regne ud at jeg skulle bruge ca 500 stk poppel med en brystdiameter på 11-14 cm. for at få mit varmebehov dækket. Herefter plantede jeg 500 stk hvert år i 4 år. Når de første er skåret ned og flist går der 4 år før de er klar igen.
Jeg har så en kammerat der kommer og hjælper en lørdag med at flise træerne, så det bliver vist ikke meget billigere.


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af EKP » 02 feb 2012 14:56

Albert » 02 Feb 2012, 09:01 skrev: Forskellen på brændværdien i poppel og gran er ikke særlig stor,hvis du prøvede at fyre med bøgeflis vil du opgage en temmelig markant forskel.
Det er muligt der er nogen der vil påstå noget andet,men så omgår de sandheden lidt letsindigt.

Når du fyrer med flis tænker du nok ikke så meget over hvor meget arbejde du kan spare,da det meste foregår fra et traktorsæde,men når du skal have fat i hver eneste pind med håndkraft,indtil flere gange,finder man jo ret hurtigt ud af hvilke sorter der er mindst arbejde med,og for mit vedkommende vil jeg ikke spilde så meget som et minut,på hverken poppel eller gran.

Jeg fik mit første træfyr i 1980 eller 81,og har lidt erfaring med hvad der er godt og hvad der slet ikke dur,men må da indrømme at jeg selv søgte det billigste i starten,men man blev jo klogere med tiden. :D
Jeg har da absolut også tænkt mig at det meste af arbejdet skal foregå med traktor :-) ...Men om jeg skal smide 1 eller 2 pinde i fyret er af mindre betydning.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af Albert » 02 feb 2012 15:03

skærlund skrev:Jeg kender udmærket de forskellige brændværdier for træsorterne
Det tvivler jeg på

Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af steinmeier » 02 feb 2012 15:11

Jeg har prøvet at smide poppel i en dc25 og det fungerede fint, det gav en lille aske mængde og det kostede den gang mig kun en plovmand for lån af traktor for at køre det hjem, kunne jeg få fa en god stor røvfuld af det til meget billig penge så siger jeg gerne ja tak. poppel er en træsort med meget luft i årene og dermed så tørre det hurtigt udvikler en god gang gasser ved forbrænding. den gamle kørte med det i hans brændefyr og han skulle fylde på hver 20min.
jeg har ikke haft problemer med det , man skal måske fylde efter en gang mere end ved bøg/eg. men hvis det er billigt/gratis..
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af timkenneth » 02 feb 2012 15:31

skærlund » 02 Feb 2012, 14:34 skrev:Det er det samme for mit vedkommende, jeg startede med at regne ud at jeg skulle bruge ca 500 stk poppel med en brystdiameter på 11-14 cm. for at få mit varmebehov dækket. Herefter plantede jeg 500 stk hvert år i 4 år. Når de første er skåret ned og flist går der 4 år før de er klar igen.
Jeg har så en kammerat der kommer og hjælper en lørdag med at flise træerne, så det bliver vist ikke meget billigere.
præcis det samme jeg har gjort...næsten. tror selv det er smart, men det må tiden jo vise 8)


forstår ikke din pointe albert. når man engang har lagt sig på fastbrændsel som centralvarme, og man skal fluekneppe med om man fx vil putte 10 rummeter mere ind om året fordi det har en lavere brændværdi? Hovedsagen må være at gøre det billigst og ikke om man skal have arbejdshandskerne mere eller mindre på?
hvis man er træt af fastbrændsel vil jeg anbefale et selvrensende pillefyr og nyde varmen


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af mejeristen » 02 feb 2012 16:07

skærlund » 02 Feb 2012, 09:28 skrev:@Albert
Jeg kender udmærket de forskellige brændværdier for træsorterne, jeg har også fyret med træ siden 1980 så jeg har da lidt erfaring selv.
Men at påstå at poppel har samme brændværdi som Jyllands Posten må siges at være letsindig omgang med sandheden for nu at bruge dit eget udtryk.

Vedr. brændværdierne i de forskellige træ sorter så læs flg. KLIK HER
Bemærk spec 1. kap. læg også mærke til brændværdien for gran!!

Bare for at undgå begrebsforvirring!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af Albert » 02 feb 2012 16:17

timkenneth skrev: forstår ikke din pointe albert
Der blev spurgt om det duede,og selvfølgelig kan poppel bruges,jeg beskrev blot brændværdien i forhold til bøg eller fyr,og et fingerpeg om den ekstra arbejdsindsats.
Jeg fyrer skam stadig med træ,bare hverken gran eller poppel,for jeg kan ikke få øje på besparelsen,hvis man skal ud og købe det,der skal jo ca.30 % mere træ til,i forhold til fyr

Poppel og gran er de to træsorter der har det laveste tørstofindhold pr. m3.jeg mener forskellen på de de to sorter sammeholdt med bøg er 210 kg. m3,og brændværdien ligger 35 % lavere.

Pil derimod er ca 15 % bedre,så man skal jo lige haver styr på hvilken sort det egentlig handler om.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af KristianVilhelm » 02 feb 2012 18:59

Har holdt brændenovnen kørene adskellige år på poppel. Det kan sagtens lade sig gøre, der skal bare fyldes lidt ekstra. Som flere nævner syntes jeg heller ikke det gav ret meget aske. Syntes pil, som jeg pt. brænder af i brændeovnen giver væsenligt mere.

Jeg går faktisk også, og overvejer at plante nogle poppel træer, til at flise om nogle år. Dog syntes jeg 1 HA lyder af meget.

Set fra den lyse side, er poppel super nemt at få ild i. :wink:

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af snubbi » 02 feb 2012 19:14

hej
1 ha pil er nok til 120m2 bolig ,med at høste en 1/3 hver år

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af mejeristen » 02 feb 2012 20:04

Albert » 02 Feb 2012, 16:17 skrev: Der blev spurgt om det duede,og selvfølgelig kan poppel bruges,jeg beskrev blot brændværdien i forhold til bøg eller fyr,og et fingerpeg om den ekstra arbejdsindsats.
Jeg fyrer skam stadig med træ,bare hverken gran eller poppel,for jeg kan ikke få øje på besparelsen,hvis man skal ud og købe det,der skal jo ca.30 % mere træ til,i forhold til fyr

Poppel og gran er de to træsorter der har det laveste tørstofindhold pr. m3.jeg mener forskellen på de de to sorter sammeholdt med bøg er 210 kg. m3,og brændværdien ligger 35 % lavere.

Pil derimod er ca 15 % bedre,så man skal jo lige haver styr på hvilken sort det egentlig handler om.
Albert der er noget du har fået HELT galt fat på!

Poppel og gran har samme brændværdi som bøg, faktisk er gran's brændværdi lidt højere end bøg's pga harpiksen.

Brændværdien er regnes pr vægtenhed det være sig gram eller kilogram eller sågar Ton. Og et kg bøg har samme brændværdi som et kg Poppel, at poplen så fylder en del mere end bøg har INTET med brændværdien at gøre!!
Derimod betyder det at den stakkels fyrbøder der fyrer med poppel, skal hælde flere rummeter træ i fyret en den fyrbøder der fyrer med bøg. For at producere samme mængde varme.
Om det så kan betale sig at fyre med poppel frem for bøg (eller omvendt), må kunne regnes ud ved at holde prisen for 1 kg poppel op med prisen for et kg bøg. Der hvor det bliver tricky er hvis arbejdslønnen til oparbejdning af træet fra stammer til brænde stykker skal regnes ind i prisen. Jeg ville personligt ikke umiddelbart kaste mig ud i regnestykket icon_cheesygrin.gif
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar