Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
taxman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 26 jan 2012 14:55

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af taxman » 02 feb 2012 13:41

jeg kan heller ikke lige se logikken i den, men det skal jeg nok heller ikke... jeg får taget nogle billeder og smidt dem ind


remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af remme » 02 feb 2012 14:07

jeg tænker nu på om dine problemer ikke skyldes at din Wilo pumpe i Regumat RTA-130 Top kunne være en gammeldags cirkulationspumpe med 3 trins hastighed, som kører på laveste hastighed. En ny sparepumpe vil jo regulerer op og ned for hastigheden i hus-kredsløbet i takt med at dine termostater åbner for radiatorne. Du burde kunne få varme rundt til til alle radiatorer ved at sætte din pumpehastighed op på Wilo-pumpen i Regumat'en op.
For lille pumpe hastighed i regumat'en giver jo primært selvcirkulation i de fjernest radiatorer, da det er meget lettere for vandet at varme radiatorerne tættere på din pumpestation i Regumat'en. Vand vil jo vælge den letteste vej at løbe...
Endnu en grund til at vælge sparepumper med autoadapt-funktion på nær i gulv-varme kredse med egen cirkulationspumpe.

taxman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 26 jan 2012 14:55

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af taxman » 02 feb 2012 14:18

min wilo kører alt det den kan. Jeg er enig med dig i at der er mere plan i en sparepumpe, helt sikkert, men min wilo burde vel også kunne klare opgaven....

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af remme » 02 feb 2012 14:25

og hvad er din forsyningstemperatur til din Regumat i dit system... for jo lavere tilgangstemperatur jo hurtigere skal pumpen i Regumat'en løbe. En radiator med frit gennemløb kan jo bruge rigtig mange liters cirkulation og sætter en pumpe på overarbejde... i hvert fald hvis der er nok der skriger på varmt vand....og hvad er din forsyningstemperatur til din Regumat i dit system... for jo lavere tilgangstemperatur jo hurtigere skal pumpen løbe. En radiator med frit gennemløb kan jo bruge rigtig mange liters cirkulation og sætte en pumpe på overarbejde... i hvert fald hvis der er nok af dem, der skriger på varmt vand....
I øvrigt hvis dine andre pumper er for stærke i forhold til din pumpe i regumaten, kan du risikerer de to sløjfer kortslutter hele systemet ved at presse vandet igennem viloen og over i returen til kedlerne... en kontraventile ved pumpen i viloen i regumaten vil kunne lukke for denne mulighed eller prøv at kikke på hvad din pumpe skal kunne neutraliserer og presse i mod fra pumperne... for at drive vandet rundt i huset...

taxman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 26 jan 2012 14:55

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af taxman » 02 feb 2012 14:41

forsyningstemperaturen er 87 grader... Wilo sidder på returen, og er styret af mit fyr. Jeg kommer så til at tænke på følgende: Når jeg får en akku på, og fyret går ud (eller kommer under 60 grader) så slukker pumpen. Spørgsmålet er så om det vil betyde at min anden pumpe ikke er stærk nok til at hive vand fra akku og ind i huset.... synes det er ved at blive en anelse kompliceret for min ikke håndværker hjerne :-)


remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af remme » 02 feb 2012 14:46

Fandt lige denne forklaring på tysk af regumaten http://www.oventrop.de/icontent.asp?Ico ... 092008.pdf
og synes at kunne se at hvis temperaturer på termostaten i Regumaten er for lav vil du få problemer med din kapaciteten i regumaten til dit hus's varmebehov..

taxman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 26 jan 2012 14:55

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af taxman » 02 feb 2012 15:18

Remme, enig, men de skriver 55 grader, og jeg smider +60 retur

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af majland » 02 feb 2012 16:12

remme » 02 Feb 2012, 14:07 skrev:
Endnu en grund til at vælge sparepumper med autoadapt-funktion på nær i gulv-varme kredse med egen cirkulationspumpe.
Hvorfor ikke der ?

Jeg har skiftet den gamle ups til en alpha på gulvvarmekredsen (trækker ca 100m2 på 4 kredse). Der svinger forbruget som forventet afhængigt af ventilerne (udover at styringen slukker pumpen helt når alle ventiler er helt lukkede). Typisk ligger den mellem 15 og 40W.

Jeg har så for en uge siden lige øget fremløbstemperaturen lidt da det kneb med varmen på trods af at alle ventiler stod helt åbne og pumpen kørte på 40W. Afkølingen på vandet var næsten ingenting så den kan så rigeligt levere flow nok... Men nu har jeg en afkøling på et 3 grader igennem gulvene ved en lavere pumpe effekt.


/A
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af remme » 02 feb 2012 18:37

Nu må jeg ærligt erkende at jeg ikke kender til hvordan pumperne på gulvvarme er skruet sammen og cirkulationen i kredsen er lavet. jeg forestillede mig at man ville ha en konstant cirkulation i gulvvarmekredsen og derfor ikke ville have fuld skrue med max cirkulation. men hvad ved jeg af det.
Såvidt jeg kan se er der to forbindelser rundt i dit system med regulatoren og pumpen i den har en 3-vejs termisk shunt til at sidde før sig. hvis nu man lukker for shunt forbindelsen burde din regulatorpumpe sende det kolde vand over mod dit kedelkredsløb og på den måde få varmen trukket over i og rundt i husets kredsløb. og så noget usikker på forbindelsen mellem dine 2 termometre på regulatorenlidt. Kan vandet kun løbe den enevej i gennem der eller kan det løbe begge veje...

taxman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 26 jan 2012 14:55

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af taxman » 03 feb 2012 08:59

så prøver jeg lige med et par billeder... måske det kan hjælpe til "opklaringen"
Vedhæftede filer
02022012(003).jpg
02022012(002).jpg


Besvar