Andet brændsel end træpiller?

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
neonus
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Andet brændsel end træpiller?

Indlæg af neonus »

Hej.

Jeg er meget "lun" på nordjysk-bioenergis løsninger (hvad enten de hedder scotte, woody osv), men vil gerne høre om der er nogle der har prøvet andet end kun træpiller i fyret? Her tænker jeg på miniflis, rapspiller osv.

Umiddelbart syntes jeg bedst om woody versionen pga styringen med et godt display osv. "Jydepris.dk" har den til omkring 25.000 incl pillebeholder. Kan det findes billigere andre steder?

Og hvilken kedel er egentligt bedst (både med hensyn til levetid, rengøring og udnyttelse) - jeg har set scotte/woody tilbudt med enten Opop eller Dor kedel.

petaas
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af petaas »

Hejsa

OPOP kedeln har den bedste virkningsgrad, den findes i en alm udgave og en comfort udgave. Comfort udgave er at foretrække hvis den skal stå i et skur eller garage eller lign hvor du ikke kan udnytte spilvarmen fra kedlen.
Tror levetiden for en Dor, OPOP eller en OPOP comfort er ca den samme.

Jeg har forsøgt mig med rapspiller i min skotte, hvis jeg kørte 1 del raps og 5 dele træpiller ku jeg nøjes med at rense herd ud 1 gang i døgn. Med ren rapspille i så skulle der rensen i herden hver 2. time.

Jeg tester lige nu tørvepiller i skotten og det ´ser ok ud. man skal blot lige være opmærksom på at rense herd hver 2-3 dag om sommer og lidt oftere om vineter, desuden skal rense indstillinger øges lidt.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact
Besvar