Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad bruger I tiden i fyrrummet til

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
nepfyn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23 aug 2007 23:06
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Hvad bruger I tiden i fyrrummet til

Indlæg af nepfyn » 25 aug 2007 17:29

Hej alle I varmekyndige!

Det er nogle flotte fyrrum flere af jer viser frem i dette forum. Jeg får den tanke, at det måske er fordi I tilbringer rigtigt meget tid der, at I gør så meget ud af dem :)
Selv har jeg en kedelig kælder med et gammelt oliefyr. Det skal der gøres noget ved, og ud over at kælderen skal sættes i stand, er vi kommet frem til, at oliefyret skal erstattes af en Stoker/pillefyr. Jeg forestiller mig, at vi primært vil fyre med træpiller, men også korn eller rapspiller kunne da komme på tale. Når vi kun taler om træpiller, er der jo flere fyrmodeller som angiveligt skulle være nærmest selvrensende. Flere af disse kan så ikke klare andet end træpiller. Så er der en lang række modeller med mere bred brændselsmulighed - og mindre automatik - i hvert fald hvad "rensedelen" angår. Nu kunne jeg godt tænke mig at høre, hvor meget tid ejere af fx. Twinheat cp12, Baxi 1,5 og Benekow R15 bruger på rensning/vedligehold af fyret fx per uge og per måned. Jeg synes nævnte modeller virker chamerende og kan godt lide duften af teknisk udfordring, men må på den anden side også indrømme, at de mere automatiske modeller frister grundet en travl hverdag.

Venlig hilsen
Niels


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 25 aug 2007 17:50

Benekov R 15 på træpiller = 15 min om måneden incl påfyldning og rensning.
Af egen interesse bruger jeg selv nok noget mere, men det er ikke nødvendigt.

Snakker vi kornfyring skal der et dagligt tilsyn til, i hvert fald efter min mening.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 25 aug 2007 17:57

kræver ca 15 min med træpiller per måned...

tørvepillerne kræver ca 1 minut til lige at rode slakken ud af herden hver 4 dag så pt 20-25 min men fyrer jo så med piller til 1295 inklusiv moms

iltstyringen gør at det ikke er nødvendigt at rense så ofte...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Indlæg af johnny Møller » 25 aug 2007 22:47

Nu kan jeg nok ikke svare så godt for Cpi 12 da jeg kun har haft gang i den i en uge og der har der ikke været noget at se til, jeg bruger tørve piller lige nu
Mvh.
Johnny Møller

husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar....

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Indlæg af coctail » 26 aug 2007 00:48

ca 1 time om måneden... Skal dog siges at brændset er i løst vægt og at brændselslageret ligger ca 15 meter fra magasinet. med træpiller i sække vil det tager under 25min.

#thy
Hvordan har iltstyringen indflydelse på rensnings hyppigheden?


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 26 aug 2007 01:01

det er simpel min ilt% vil jo altid blive justeret af styringen derfor vil forbrændingen være optimal selv om der er gået en måned siden rensning . selfølgelig er der et lille tab på grund af sod i kedel efter 1 måned....

har for nyeligt haft profesionelt udstyr og fejer til at måle virkningsgraden på baxien og der var virkningsgraden 92% med tørvepiller ved lav last og 89% ved højt(kalofaire)
det var med kedel der ikke var renset i en måned... så rensede vi røgvenderne så kom vi frem til 90% i høj og samme 92% i lav....
CO2 var helt perfekt både før og efter vi rensede røgvenderne...
der med kørte fyret helt korekt selv når det bliver beskidt.... :great:

hvis ikke iltstyring vil jeg mene at efter 1 måned vil blæs ikke passe helt korekt uden justering som iltstyring gør hele tiden
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 26 aug 2007 01:14

Du har ret Thy, optimal mht. blæs og O2%, men pilleforbruget kan sænkes yderligere i sommerperioden, da man selv er herre over "blæsemængden" uden iltstyring.
Pilleforbrug kan ikke sammenlignes, selv om 2 bor i samme slags bolig, for mange individuelle forskelle.
Med lidt omhu kan der brændes på en bedre måde uden iltstyring end med, iltstyringen vil i alle tilfælde, prøve at opnå korrekt O2% uanset brændselskvalitet, dette kan der tages højde for uden.

Claus :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af BVMP » 27 aug 2007 02:59

Lige nu bruger jeg ikke meget tid i "fyr"rummet - men er ofte i rummet. Fyret er slukket, solen har fået lov til at give varmt vand og varme i gulvet på badevær i kælderen.

Vi bor meget tæt i midtbyen, med små haver. Derfor har jeg valgt at kunne slukke fyret i den periode hvor naboer og osse vi selv er meget ude.

Så fyrrummet er pt. et dejligt køligt værksted, hvor man kan få lavet mange af de ting der mangler - har stadig lidt der hænger i kælderen (efter en total renovering)eller man kan søge ly hvis hun er i det humør - desvære er mit tv lånt ud til sønnen, så det må jo undværes.

I fyrings perioden kigger jeg til fyret mindst en gang i døgnet - når jeg fyrer med korn skal man lige ramme den helt rigtige indstilling, så kører det. Aske efter korn skal tages ud ca. hver 3 dag. og der skal fyldes op 1 1/2 gang pr uge.
Med træpiller skal der fyldes op 1 gang pr uge og aske fjernes en gang hver 2. måneden.
Jeg renser når det trænger og som det passer med jobbet - er ofte væk flere dage, så nogle gange skal man lige tænke lidt fremad.

Det med at der bruges meget tid i fyrrummet er vel også et udtryk for at det er blevet til en hobby - og kan man så samtidig spare på sin hobby - ja så er det vel ikk' så ringe! :great:
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".


Besvar