Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

aargh.. bøvl, spørgsmål og finjustering af Atmos kedel...

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Jan G hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 jan 2012 12:37
Mit fyr: atmos dc50 s
Areal: 630
Brændsel: atomkraft / birk / gran
Fremviser gerne i postnummer: 2300
Dagligt forbrug: 300 kwt varme
Årligt forbrug: 100000 kwt varme
Geografisk sted: Sverige, Trelleborg.. det er ikke så langt væk

aargh.. bøvl, spørgsmål og finjustering af Atmos kedel...

Indlæg af Jan G hansen » 01 feb 2012 10:22

Jeps
Nu har jeg fået smækket mit nye Atmos dc50 Sports fyr op. Meget er godt, men der er altså noget der ikke helt spiller. Jeg har haft ½ kubik 2 år gammelt bøgetræ som jeg har fyret lidt med, (ligget indedøre i varmen, og meget tørt) det gik fint, men jeg syntes ikke at fyret er så overlegent som jeg havde forventet... sammenlignet med 21 kwt varmepumpe.

Et problem er at ladomaten ikke vil sende varmere vand end 55-60 grader retur til fyret. Har prøvet kortvarigt at lukke for det kolde fra tanken (på ladomaten) men lige så snart jeg åbner falder temperaturen til 55-60 grader igen, selvom vandet fra fyret er 76-80 grader. Jeg har faktisk haft kørt lidt med standart thermo på ladomat, og der kører den 60 grader som den skal, men vil ikke stige med den nye...Kan det være luft i ladomat, eller thermo som er gal ?
Ved en af de seneste fyringer kørte jeg på rester, og havde så også nogle gamle gulvbrædder, douglas gran (ikke været lagt, ingen lak eller noget, bare knastørre brædder). Jeg kom muligvis til at smide for meget ind for tidligt, og siden da har fyret været godt sodet til. en tyk tjæresod rundt i hele fyrkammeret. Jeg har prøvet at fyre på nyt, og gøre det eksemplarisk - men hmm.. er ikke sikker på det er helt som det skal være. Kan man for øvrigt brænde tjære-soden væk igen, hvis endelig man får det til at køre som det skal ?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

aargh.. bøvl, spørgsmål og finjustering af Atmos kedel...

Indlæg af John Skov Jensen » 01 feb 2012 10:36

hvorfor syntes du der er et problem et ladeventilen kun sender 55-60 retur til kedlen?
Jeg syntes det lyder helt perfekt, netop nok temp til at undgå kondens og dermed tæringer.
Man kan jo få andre termostater til ladeventilen, afhængig af fabrikat er det med åbningstemperatur på omkring 60, 70 og 80 grader. Jo højere åbningstemperatur jo højere returtemperatur

Jan G hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 jan 2012 12:37
Mit fyr: atmos dc50 s
Areal: 630
Brændsel: atomkraft / birk / gran
Fremviser gerne i postnummer: 2300
Dagligt forbrug: 300 kwt varme
Årligt forbrug: 100000 kwt varme
Geografisk sted: Sverige, Trelleborg.. det er ikke så langt væk

aargh.. bøvl, spørgsmål og finjustering af Atmos kedel...

Indlæg af Jan G hansen » 01 feb 2012 11:07

jaa... det er da rigtigt på den måde at fyret jo virker til at komme op og ligge mellem de 80-90 grader det skal. Men jeg forstod det sådan at den ekstra thermorfidus der følger med ladomat 21 er fordi fyret netop skal have retur vand på 72 grader.. eller har jeg misforstået ?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

aargh.. bøvl, spørgsmål og finjustering af Atmos kedel...

Indlæg af John Skov Jensen » 01 feb 2012 11:29

De 55-60 grader i returtemperatur er fint.
Men prøv da bare at skifte til 72 graders termostaten og se om du syntes det kører bedre

Jan G hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 jan 2012 12:37
Mit fyr: atmos dc50 s
Areal: 630
Brændsel: atomkraft / birk / gran
Fremviser gerne i postnummer: 2300
Dagligt forbrug: 300 kwt varme
Årligt forbrug: 100000 kwt varme
Geografisk sted: Sverige, Trelleborg.. det er ikke så langt væk

aargh.. bøvl, spørgsmål og finjustering af Atmos kedel...

Indlæg af Jan G hansen » 01 feb 2012 11:37

har skiftet, men det kørte faktisk bedre med 60 graders termostaten, så prøver nok at bytte tilbage igen.

Hmm.. mht soden, når nu det har kørt fint tidligere.. så er del vel kun pga. jeg fik fyldt for meget brænde på for tidligt.. tror du ikke.. og kan jeg brænde det sod ud eller ?


abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

aargh.. bøvl, spørgsmål og finjustering af Atmos kedel...

Indlæg af abn » 01 feb 2012 13:22

Det øverste kammer i en gasogen kedel er altid sodet til. Bare ikke det nederste er. Og du skal altså helst fylde fyret helt op hver gang du putter i. Det giver bedst udnyttelse. MEN der skal selvfølgelig være ordentlig gang i det før man fylder det op. Ellers kan det være svært at få det til at brænde.
Mvh Anders

Jan G hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 jan 2012 12:37
Mit fyr: atmos dc50 s
Areal: 630
Brændsel: atomkraft / birk / gran
Fremviser gerne i postnummer: 2300
Dagligt forbrug: 300 kwt varme
Årligt forbrug: 100000 kwt varme
Geografisk sted: Sverige, Trelleborg.. det er ikke så langt væk

aargh.. bøvl, spørgsmål og finjustering af Atmos kedel...

Indlæg af Jan G hansen » 01 feb 2012 13:49

aa men takker.., så er jeg mere rolig, og lige for tiden får den hvad den kan trække. Får dog først for alvor brænde hjem her om nogle dage...
Nu vi er igang.. er der nogle her der har gode ideer til isolerings-materiale a akku-tank ? Jeg anvender en gammel 7-800 liters hydrofor som oprindelig var til husets brøndvand. Den er uisoleret, og det samme er rørene.. hvilket giver dejlig varmt fyrrum.. men ikke så lang levetid på vandet i akkuen.. nogle ruller med alu-armeret rockwool.. omkring tanken.. er det ikke det der skal til, - og så en hel masse ovenpå hvor der er 40 cm til loft... ?

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

aargh.. bøvl, spørgsmål og finjustering af Atmos kedel...

Indlæg af remme » 28 jan 2013 08:48

Jeg ville skynde mig at få de rør og tank isolereret, medmindre du gerne vil gi dine gråspurve varmen. :toofunny:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

aargh.. bøvl, spørgsmål og finjustering af Atmos kedel...

Indlæg af Tom_AT » 28 jan 2013 09:18

Jan G hansen skrev:aa men takker.., så er jeg mere rolig, og lige for tiden får den hvad den kan trække. Får dog først for alvor brænde hjem her om nogle dage...
Nu vi er igang.. er der nogle her der har gode ideer til isolerings-materiale a akku-tank ? Jeg anvender en gammel 7-800 liters hydrofor som oprindelig var til husets brøndvand. Den er uisoleret, og det samme er rørene.. hvilket giver dejlig varmt fyrrum.. men ikke så lang levetid på vandet i akkuen.. nogle ruller med alu-armeret rockwool.. omkring tanken.. er det ikke det der skal til, - og så en hel masse ovenpå hvor der er 40 cm til loft... ?
Har du en 800 liters akkutank til en 50 kw kedel?
Det er godt nok lidt knald i låget. Du skal op i en 3000-4000 liter før det giver mening. Du vil også opnå en langt bedre fyringskomfort.

jopa

aargh.. bøvl, spørgsmål og finjustering af Atmos kedel...

Indlæg af jopa » 28 jan 2013 09:47

Jan G hansen skrev:Jeps
Nu har jeg fået smækket mit nye Atmos dc50 Sports fyr op. Meget er godt, men der er altså noget der ikke helt spiller. Jeg har haft ½ kubik 2 år gammelt bøgetræ som jeg har fyret lidt med, (ligget indedøre i varmen, og meget tørt) det gik fint, men jeg syntes ikke at fyret er så overlegent som jeg havde forventet... sammenlignet med 21 kwt varmepumpe.

Et problem er at ladomaten ikke vil sende varmere vand end 55-60 grader retur til fyret. Har prøvet kortvarigt at lukke for det kolde fra tanken (på ladomaten) men lige så snart jeg åbner falder temperaturen til 55-60 grader igen, selvom vandet fra fyret er 76-80 grader. Jeg har faktisk haft kørt lidt med standart thermo på ladomat, og der kører den 60 grader som den skal, men vil ikke stige med den nye...Kan det være luft i ladomat, eller thermo som er gal ?
Ved en af de seneste fyringer kørte jeg på rester, og havde så også nogle gamle gulvbrædder, douglas gran (ikke været lagt, ingen lak eller noget, bare knastørre brædder). Jeg kom muligvis til at smide for meget ind for tidligt, og siden da har fyret været godt sodet til. en tyk tjæresod rundt i hele fyrkammeret. Jeg har prøvet at fyre på nyt, og gøre det eksemplarisk - men hmm.. er ikke sikker på det er helt som det skal være. Kan man for øvrigt brænde tjære-soden væk igen, hvis endelig man får det til at køre som det skal ?
Med så stor en kedel skal du have mere vand på ellers er det den soder.


Besvar