Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min oplevelse med tørvepiller

Spørgsmål vedr. miljøvenlig energi generelt
Rapsolie, jordvarme, Vindmøller, Varmepumper & alternative brændsler
søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Min oplevelse med tørvepiller

Indlæg af søren ø » 21 aug 2007 21:21

Så oprandt dagen hvor jeg fik en big bag med de berømte tørvepiller. Jeg bakkede til garagen og fik med hjælp af en nabo og hans palleløfter listet palle og sæk af autotrailer. Naboen mente vi lige skulle få sneglet dem op i siloen med det samme, nok mest fordi han var nysgerrig efter hvordan de så ud. Vi riggede til og snittede hul på sækken og trak en øl op.
Da vi havde fået det hele smidt i silo med en kornsnegl lignede vi begge nogle der var kravlet ud af en brøndgravers rø. så sorte var vi over det hele også indvortes. Det kostede naturligvis en ekstra øl. Det fine brune støv som disse piller kan producere er da 1000 gange værre end den smule støv der kommer ved at blande korn og kridt.
Nå men jeg fik læsset en trillebørfuld i Benekoven, og det brænder da også lystigt, efter en mindre justering af pulsen. I går syntes jeg ikke der var så meget gang i bålet, og kunne rage en slagge ud der faktisk lå ovenpå bålet så det ikke kunne brænde ordenligt. :roll:
Efter det var gjort var der igen gang i den.
Idag skulle jeg fylde fyret op, og sneglede piller ud i min lille trillebør. Da jeg var færdig måtte jeg smide tøjet i fyrummet til ungernes store begejstring, så sort var jeg. Nu ved jeg godt at jeg selvfølgelig er med til at lave støv selv ved at køre dem 2 gange igennem en kornsnegl, men pillerne går faktisk ikke nævneværdigt i stykker af det, så meget af støvet må ligge i pillerne i forvejn, hvilket også blev bekræftet da vi nåede bunden af big bagen da vi kørte i silo.

Fordele : Pris, fin brændværdi, forholdsvis hårde.

Ulemper : Støv overalt, tendens til slagge (mere end korn) fåes kun i BB indtil videre, lugter lidt under afbrænding

Hvad er andres erfaring, god som dårlig, og er det mig der har fået en dårlig BB eller er jeg hysterisk (så skulle i møde min kone icon_cheesygrin.gif :evil:


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 22 aug 2007 10:36

Pt kan jeg kun genkende støvet. Bigbag'en indeholder noget meget fint sort støv.
Da jeg skovler det op i magasin med en spand, er det dog ikke så slemt men jeg kan sagtens forestille mig at det giver støv når det skal snegles op i siloen.

Jeg brænder endnu ikke tørvepiller rent, men en blanding af korn og tørvepiller.
Det brænder LANGT bedre end korn alene.
Der er ca 50 kg tilbage i magasinet, hvis jeg får tid tømmer jeg det og går igang med tørvepillerne (rent) idag. Så skal jeg nok lige vende tilbage....

Når jeg læser vores test af produktet, kan jeg se at det nævnes at de kan give slagge hvis driften ikke er kontinuerlig.

Læser vi Thy's del af testen kan man se at slagge er meget begrænset selv ved sommerfyring.
Dette kan skyldes at Thy har indstillet Baxi'en til at køre stort set uden pausefyring.

Prøv at eksperimentere lidt med indstillingerne og undgå pausefyringen.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 22 aug 2007 13:25

Det skulle ikke tage så pokkers længe at få tømt magasinet, smidt tørvepiller i og afvejet for indstillinger til måling af forbrug icon_cheesygrin.gif

Jeg smider tørvepillerne i fra bigbag til magasin med en spand.
Jeg mener ikke det støver mere end korn, men pga farven er det mere tydeligt. Man kan også smage det hvis man ikke bruger støvmaske.

Optændingen:
Jeg synes ikke optændingen var mere besværlig end korn. Autotænderen klarede det i første forsøg, men der går lidt tid inden der rigtig er ild.

Der kommer lidt billeder under "Mit fyrrum" lidt senere.
MvH Ulrik©

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af petaas » 22 aug 2007 23:05

Hmm

Mine erfaring med de 6-8 stk 25 kg sække jeg har fået til testafbrænding er at de støver ufatteligt meget. Jeg smed 2 sække i magasin den anden dag og det støvede ufatteligt meget. Har aldrig set korn støve bare en 1/10 del af det tørvepillerne gjorde. Ikke engang i laden oppe ved bonden manden under høst når kornrenseri kørte støver det lige så meget.

Jeg har ikke haft problemmer med at tænde pillerne. De brænder også fint nok, har dog ikke tjekket for slagge endnu. har kørt 4-6 dage på tørvepiller nu i stommerdrift, 2-3 daglige opstarter.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

Mr. X
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 03 jan 2007 10:47
Mit fyr: PL27 Silver, nyeste software
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8-10 to
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Mr. X » 25 aug 2007 20:15

Jamen ud fra jeres erfaring, er det ihvertfald IKKE tørvepiller jeg gider røre ved !! Skal man over på et dyrere brændsel end korn, skal der dyvleme også være fordele ved det ! Altså, ingen støv, ingen kridtpropper, og lidt aske.

Jeg er godt nok bange for jeg må tage en vinter med dyre træpiller ! For jeg gider ikke bøvle med alt muligt - som heller ikke lige ligger "nede om hjørnet" når jeg skal have fyldt op


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 25 aug 2007 20:57

Mr. X skrev:Jamen ud fra jeres erfaring, er det ihvertfald IKKE tørvepiller jeg gider røre ved !! Skal man over på et dyrere brændsel end korn, skal der dyvleme også være fordele ved det ! Altså, ingen støv, ingen kridtpropper, og lidt aske.

Jeg er godt nok bange for jeg må tage en vinter med dyre træpiller ! For jeg gider ikke bøvle med alt muligt - som heller ikke lige ligger "nede om hjørnet" når jeg skal have fyldt op
Fordele i forhold til korn?!?
Der er støv, farvet støv. Oplevelsen af støvmængden er vist forskellig. Meget af det kan undgås ved at behandle dem med omtanke.
Kridtprop? Uden kridt bliver det nok svært...
Aske. Det giver en smule mere end træpiller og MEGET mindre end korn.
Brændværdi. Betydelig bedre end korn.
Prisforskel. Hvor stor er den egentlig med nuværende kornpriser?
Nej, det er ikke noget jeg skriver fordi de kan købes gennem forum.
Jeg skriver det fordi der er FAKTA

Held & Lykke med træpillerne icon_cheesygrin.gif
MvH Ulrik©

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 25 aug 2007 23:10

Jep der er støv, og der er meget støv. Jeg har kun skrevet udfra egne erfaringer med min behandling af dem her på farmen. Jeg er jo nød til at behandle prøven som jeg vil behandle et træk hvis det skal være realistiske testforhold. Og så er der i min verden meget støv, men måske det ændrer sig hvis de kommer i 25 kg. sække, det kan vi jo håbe.
Vil give ret i at asken er minimal i forhold til korn, er lang tid siden jeg har prøvet træpiller, så kan ikke sammenligne der.
Brændværdien er rigtig fin.

Jeg er egentlig ligeglad med om de kan købes igennem forum, jeg syntes det er et rigtig godt stykke arbejde der gøres for medlemmerne, så bare på med noget mere reklame Ulrik. :)
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 26 aug 2007 02:17

For at undgå misforståelser vil jeg lige skrive en lille tilføjelse.
Ulrik skrev:Jeg skriver det fordi der er FAKTA
Dette betyder selvfølgelig at det er FAKTA i forhold til mine oplevelser med produktet.
MvH Ulrik©

johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Indlæg af johnny Møller » 26 aug 2007 08:40

Her er lidt om min oplevelse med tørvepiller, for at skal være nemt for mig så skal de op i min silo og det kommer de via snegl det støver en del, derfra skal det i magasinet ved fyret og det kommer det via en anden snegl og her støver det RIGTIG MEGET ingen sammenligning mellem korn og træpiller det er faktisk ingenting ved siden af.
Det brænder meget godt i en cpi 12 jeg har ikke set slagger endnu, lige nu bruger jeg ca 18kg i døgnet...
en af grundene her til støvet er de 2 ture i en korn snegl, for da jeg tømte de 4 big bags over i en vogn dr syntes jeg ikke der var meget støv....
Mvh.
Johnny Møller

husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar....

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 26 aug 2007 11:06

Det er jo klart at jo mere man snegler det, jo mere støv kommer der også. Men man er jo nødt til at give sit prøve brændsel samme behandling som alt andet brændsel, ellers bliver det jo misvisende.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar