Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos DC. 22 s / Ladomat

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
agri-mols
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 27 jan 2012 17:03
Mit fyr: Atmos DC 22 s
Areal: 50 max lige pt
Brændsel: Fyr og grand træ
Fremviser gerne i postnummer: 8420

Atmos DC. 22 s / Ladomat

Indlæg af agri-mols » 31 jan 2012 17:05

Hej jeg har et atmos dc 22 s fastbrændsel fyr, med ladomat

Mit spørgsmål er så, skal ladomatens 3 termometre falde i temperatur i takt med at fyrets temperatur daler? Ladomaten daler til ca. 25 grader, mens fyret stadig kan være på de ca 40 grader.
Jeg har fået af vide at ladomaten skal være på ca. 65 grader hele tiden, er det rigtig ? men samtidig siger nogle at det skal dale med fyret, hvad er rigtig?
Jeg kan fyre op til de ca. 90 grader i akkutanken om aftenen også om morgenen er den nede på de 40 grader, og jeg har ikke andet end gulvvarmen i køkkenet og en lille radiator i gangen, kan det passe at temperaturen skal dale så hurtig?


Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Atmos DC. 22 s / Ladomat

Indlæg af haderslev1234 » 31 jan 2012 17:22

Det vand laddomaten smider ind i retur i din Atmos, skal være omkring 65 grader for at undgå korresion af kedlen. Så det er helt korrekt og det er hele tiden min. 65 grader! Som udgangspunkt så er min ladeventil på det øverste termometer (fremløb) det samme som på kedlen . Jeg ved ikke hvordan du har isoleret din buffertank eller om den er stor nok til dit hus. Husk på at det er meget koldt p.t der går altså meget varmt vand til.

Min buffertank er også ved at være kold om morgnen, så tror ikke du skal være nervøs.

Skriv dine fyrdata, forbrug, hus str., isolering m.m inde i boardindstillinger, så har folk nemmere ved at hjælpe dig.
:great:

agri-mols
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 27 jan 2012 17:03
Mit fyr: Atmos DC 22 s
Areal: 50 max lige pt
Brændsel: Fyr og grand træ
Fremviser gerne i postnummer: 8420

Atmos DC. 22 s / Ladomat

Indlæg af agri-mols » 31 jan 2012 17:36

okay få vis om morgen når jeg stå op og ser min fremløbs tempatur ind i huset er på 60 skal ladomaten så os være på 60 ?

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Atmos DC. 22 s / Ladomat

Indlæg af haderslev1234 » 31 jan 2012 17:54

Det kommer an på om du har en termostat der sørger for at der kommer max 60 grader ind i huset. Hvis fremløb kører fra buffertanken, så er temp. jo de grader som der er i buffertanken. Laddomaten står jo på de grader som din kedel sender til den og laddomat har ikke noget med din fremløbstemp til huset at gøre. Den skal sørge for at alt rettur fra buffer ikke kommer under de 65 grader til kedel. Dernæst smider den varme fra kedel over i buffer.

Hvor stor buffertank har du ?

agri-mols
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 27 jan 2012 17:03
Mit fyr: Atmos DC 22 s
Areal: 50 max lige pt
Brændsel: Fyr og grand træ
Fremviser gerne i postnummer: 8420

Atmos DC. 22 s / Ladomat

Indlæg af agri-mols » 31 jan 2012 17:59

den er på 1000 liter og er med sådan en isolerings kappe når jeg har fyret om aften og det hele er på 80 alle steder så om morgen så står tank på 80 - 40 -40 og det termometer der sider på fyret kan godt være helt nede på 25 og det samme på ladomaten


Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Atmos DC. 22 s / Ladomat

Indlæg af haderslev1234 » 31 jan 2012 18:01

80 i toppen efter en nat, det er da ganske fint..

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Atmos DC. 22 s / Ladomat

Indlæg af Zarge » 31 jan 2012 18:23

Som hovedregel så kan du kun regne med termometrene på laddomaten, når pumpen på den er tændt, og den slukker vel når fyret ikke varmer??
Altså, når pumpen på laddomaten er tændt, så viser det øverste termometer hvor varmt vand fyret sender over, det termometer nederst til venstre, hvor varmt det vand den suger ind fra akkumuleringstanken er, og det termometer nederst til højere, hvor varmt vand laddomaten sender tilbage til fyret...
Og rigtigt, når pumpen kører så så skal den holde returen til fyret over 65°.
Det gør den ved at cirkulere det vand den får ind i toppen direkte tilbage til fyret, indtil det bliver varmt nok til at den åbner, og blander lidt af det kolde vand fra bunden af tanken i også, min ligger eks sådan lige pt:
Laddomat.jpg
Altså, laddomaten måler at vandet fra fyret er ca 86-87°, den blander så vand fra tanken i, så det ender på ca 72-74° retur til fyret...

Så altså, når fremløbet fra fyret kommer under 65° så har laddomaten allerede lukket helt for tanken, og cirkulerer ALT vandet direkte tilbage til fyret, så efterhånden som fremløbet falder, vil returetemperaturen jo også automatisk falde... ( hvilket er grunden til at laddomaten jo slukkes, da det er spild af strøm at cirkulere koldt vand rundt... ;-)

At din tank ligger på 80-40-40 om morgenen tyder jo på at du har en fin lagdeling i tanken ( formoder at returen fra huset ligger på ca de 40°) så derfor bliver varmen brugt fra bunden af tanken og op... :great:
Her kan du se hvordan min akkumuleringstank har opført sig de sidste 24timer.. :wink:
http://stokerlog.dk/graph.php?type=1&us ... &graph=226

MEN altså, de minimum 65° retur til fyret, er KUN når fremløbet er over 65°, altså der er gang i fyret ;-)

Håber det afklarer det lidt, ellers må su spørge igen :great:

Her er forresten lige en manual til laddomaten, den forklarer lidt om hvordan den virker icon_cheesygrin.gif
http://918330.shop09.dandomain.dk/image ... t%2021.pdf

agri-mols
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 27 jan 2012 17:03
Mit fyr: Atmos DC 22 s
Areal: 50 max lige pt
Brændsel: Fyr og grand træ
Fremviser gerne i postnummer: 8420

Atmos DC. 22 s / Ladomat

Indlæg af agri-mols » 31 jan 2012 18:35

okay mange tak for hjælpen men når det termometer på fyret om morgen viser 40 elelr 30 græder gær det ikke noget eller hvad ?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos DC. 22 s / Ladomat

Indlæg af John Skov Jensen » 31 jan 2012 18:36

Ladeventilen styres af kedlens røggas termostat, det er det til højre. Det stilles så røggas suger og ladeventil slukker når der kun er få gløder tilbage i fyrkammeret. Denne position markeres med en tusch ud for drejeknappens markering.
De 3 ure på ladeventilen er kun interessante når ladeventilen er tændt, på alle andre tidspunkter er deres visning ikke relevante og uden betydning.
Termostaten til venstre bestemmer, sammen med trækregulatoren, kedlens max drifttemperatur. Indstil dette jvfr manualen.
Når kedlen startes op, drejes røggastermostaten mod helt mod uret, således at røggassuger og ladeventil tændes selv om røggasserne ikke er varme. Efter et kvarters tid kan termostaten drejes op på det førnævnte markerede punkt for nu er røggasserne varmet op.
I denne drifttilstand kan urene på ladeventilen aflæses, og fremløb vil være 80-90grader og retur vil være 55-65 grader.
Kedlen fyldes op med træ og vil nu passe sig selv i 2-3 timer afhængig af bla trætype
Når kedlen brænder ud slukker røggas termostaten for røggassuger og ladeventil. Aflæsning af urene kan nu ikke bruges til noget som helst.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Atmos DC. 22 s / Ladomat

Indlæg af Zarge » 31 jan 2012 18:36

nej nej, efter laddomaten er slukket ( som jeg stadig formoder at den gør.. ;-) Så vil rest varmen i kedlen lige så langsom "fordampe" op i skorstenen, og langsom køle kedlen ned... det er helt normalt :great:


Besvar