Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lad pengene blive i Danmark.

Her kan alle forhandlere sælge deres produkter.
Det gælder både træpiller, stokerfyr osv.
Ligeledes er forhandlere og producenter velkommen til at informere os om nye produkter osv.
Forumregler
Her kan alle forhandlere skrive nyheder, sælge produkter osv.
Når emnet ikke længere er gældende, bedes I skrive det i emnet som en tilføjelse.
For andre brugere end forhandleren er det kun tilladt at spørge ind til produktet og/eller firmaet.
Alt andet vil blive betragte som spam og slettes uden varsel.
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Lad pengene blive i Danmark.

Indlæg af Flyball » 31 jan 2012 12:07

Tom_AT » 31 Jan 2012, 11:57 skrev:Hvad forventer man også lige?
Altså det siger da lidt sig selv at transport til sjælland er noget dyrere end transport i lokalområdet.

Jeg kunne da heller aldrig drømme om at købe træpiller på sjælland. Det er da næsten logik for perlehøns.
Men det bliver så 2.400 i nærområdet (jylland), hvor er alle perlehønsene så blevet af ?


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Lad pengene blive i Danmark.

Indlæg af Tom_AT » 31 jan 2012 12:13

hehe.. touché :-P

Jeg skal ærligt erkende, jeg har ikke studeret priserne, synes bare det gav god mening at fragt til sjælland selvfølgelig er dyrere :-)

Men jeg giver 1900,- pr palle for 2-3 paller leveret. Det er ganske vist fra baltikum. Så 2400,- er selvfølgelig alt for dyrt også.

jcbs
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 113
Tilmeldt: 09 apr 2011 06:58

Lad pengene blive i Danmark.

Indlæg af jcbs » 31 jan 2012 14:42

Dejligt med nogle gode indlæg. Langt over 50 % af de træpiller der bliver brugt i danmark, er importeret. Som virksomhed betaler man ikke moms af importerede varer i modsætninge til import foretaget af privatpersoner, hvor man skal betale den moms der er gældende i det sælgende land. Så prisen på piller fra udlandet, importeret af en virksomhed, er uden moms. Der bliver så tillagt 25 % moms inden vi sælger pillen, som vi senere skal afregne til told og skat. Altså jeg køber for 1000 kr piller i udlandet, jeg sælger pillerne til 1100 kr plus moms. Moms udgør 275 kr som blever afregnet til til told og skat når vi laver momsopgørelse. Jeg har tjent 100 kr. som skal beskattes.
Hvis vi antager at en privatperson køber piller hos en forhandler i tyskland og vi forudsætter at træpillen koster det samme på fabrikken når den tyske og den danske forhandler køber den og fortjenesten er den samme til både den danske og den tyske forhandler, kommer kunden til at betale 1177 kr for træpillen (med 7 % tysk moms) Ergo, der ryger 177 kr mere ud over landets grænser,(over 15 %) end hvis pillen bliver importeret af en virksomhed. Desuden støtter du det danske veldfærdssamfund med 275 kr i form af moms der afregnes til told og skat,,,,,altså som beskrevet i ovennævnte eksempel, ved at købe hos en dansk forhandler frem for en tysk forhandler.
Skal vi så trække den helt ud, så skal den danske forhandler beskattes af overskudet, altså ca. 40 kr. i skat som også går til staten.
Men det er klart, hvis vi alle kunne sælge "dansk producerede" træpiller, ville det være endnu bedre. Det er der vist bare ikke produktionskapacitet til i danmark.
Ovennævnte eksempel har ikke noget med den reelle pris på træpiller og skal blot opfattes som et eksempel.

jcbs
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 113
Tilmeldt: 09 apr 2011 06:58

Lad pengene blive i Danmark.

Indlæg af jcbs » 31 jan 2012 14:58

Forøvrigt gik denne tråd ikke på at vi kunne sælge billigere end alle andre. Blot at man har mulighed for at støtte det danske samfund hvis man handler træpiller i danmark. 8) Ikke kun hos mig, men hos alle de danske forhandlere. :great:
Ang. priser, så har vi Pinikey briketter til 1595,- Baltikum 8 mm træpiller til 1800,- begge afhentet og Viking træpiller til 1950 leveret Jylland / Fyn ved minimum 6 paller. Nok ikke de billigste på markedet, nok heller ikke de dyreste. :roll:

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Lad pengene blive i Danmark.

Indlæg af Smut 25 » 31 jan 2012 15:15

jcbs » 31 Jan 2012, 14:42 skrev:Dejligt med nogle gode indlæg. Langt over 50 % af de træpiller der bliver brugt i danmark, er importeret. Som virksomhed betaler man ikke moms af importerede varer i modsætninge til import foretaget af privatpersoner, hvor man skal betale den moms der er gældende i det sælgende land. Så prisen på piller fra udlandet, importeret af en virksomhed, er uden moms. Der bliver så tillagt 25 % moms inden vi sælger pillen, som vi senere skal afregne til told og skat. Altså jeg køber for 1000 kr piller i udlandet, jeg sælger pillerne til 1100 kr plus moms. Moms udgør 275 kr som blever afregnet til til told og skat når vi laver momsopgørelse. Jeg har tjent 100 kr. som skal beskattes.
Hvis vi antager at en privatperson køber piller hos en forhandler i tyskland og vi forudsætter at træpillen koster det samme på fabrikken når den tyske og den danske forhandler køber den og fortjenesten er den samme til både den danske og den tyske forhandler, kommer kunden til at betale 1177 kr for træpillen (med 7 % tysk moms) Ergo, der ryger 177 kr mere ud over landets grænser,(over 15 %) end hvis pillen bliver importeret af en virksomhed. Desuden støtter du det danske veldfærdssamfund med 275 kr i form af moms der afregnes til told og skat,,,,,altså som beskrevet i ovennævnte eksempel, ved at købe hos en dansk forhandler frem for en tysk forhandler.
Skal vi så trække den helt ud, så skal den danske forhandler beskattes af overskudet, altså ca. 40 kr. i skat som også går til staten.
Men det er klart, hvis vi alle kunne sælge "dansk producerede" træpiller, ville det være endnu bedre. Det er der vist bare ikke produktionskapacitet til i danmark.
Ovennævnte eksempel har ikke noget med den reelle pris på træpiller og skal blot opfattes som et eksempel.


Ja hvis moralen og vores penge pung var til det så var grænsehandlen ikke så stor
men det har de danske politikere regnet på den vil ikke stige.
men facts er vi sparer hvor vi kan om det så er godt for samfundet tja det er en anden diskusion
jeg henter nu stadig mine piller her på fyn for det er noget nemmere og bare få smidt en palle
på traileren køre hjem bakke den ind ved siden af fyret
også tag dem efterhånden som de skal i kassen....


DuxLeader
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 25 jan 2011 14:30
Mit fyr: Ikke udfyldt
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Kontakt:

Lad pengene blive i Danmark.

Indlæg af DuxLeader » 31 jan 2012 16:01

He He.. om ikke andet er det da lykkedes jcbs at skabe lidt debat.

Jeg har som importør af træpiller, nærmest opgivet at handle med private i danmark, dette skyldes især den blomsterende grænsehandel, altså pga. af momsen. Jeg kan da godt forstå at man handler hvor man får mest for pengene, men det er nu ærgeligt at vi går glip af indtjening til statskassen bare fordi der er en håbløs lov omkring grænsehandel.

Det bliver endnu mere tosset, når danske producenter trækker træpiller til tyskland for at hive dem retur til danske forbrugere igen (stampemøllen mv.)

Om pillerne så reelt forlader danmark kan man kun gisne om.

Når man summere det hele op, er de eneste der tjener på trafikken, den tyske stat, på ryggen af danske penge og forbrugere.

Om der er noget moralsk forkert i at handle i tyskland, vil jeg lade den enkelte bestemme (jeg synes det ikke, man træffer sine valg som forbruger og får som man betaler), men dem der gør skal i hvert fald huske deres egne købsbeslutninger næste gang den lokale skole lukker, eller gamle-mor ikke får vasket bagdelen den dag.

Da der ikke er noglen udsigt til at vores moms kommer ned i danmark, ser jeg bare frem til at de afgiftsglade politikere sætter sådan en på træpiller, så kan det jo være at vi kan konkurrerer med tyskerne på lidt bedre vilkår end nu, da kunderne så selv skal med bilen ned og hente varen.

Jeg kan se at de tyske shops typisk tjener mellem 100-200kr pr. palle, i mod det skal holdes at de danske forretninger jeg kender (og jeg kender en del da jeg er grossist for dem) ligger på 40-90kr for en palle.

I mellemtiden vil jeg nøjes med at læne mig lidt tilbage, og så ikke bruge for mange kræfter på det danske marked (ja jeg sælger også til andre lande, til stor gavn for betalingsbalancen).
Thomas Fransson
Energyharvest, lidt nemmere, lidt billigere
www.energyharvest.dk
info@energyharvest.dk

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Lad pengene blive i Danmark.

Indlæg af famdue » 31 jan 2012 16:52

Ahhh det et sgu for søgt det her.

Når jeg sparer 221 kr. på piller, enten købt det ene eller andet sted, kan jeg så købe 4 pizzaer og 3 skummetmælk i stedet. Og det er jo penge lagt i DK. Kom ind i kampen:-)


Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Lad pengene blive i Danmark.

Indlæg af famdue » 31 jan 2012 16:56

Iøvrigt til jer der er loyale overfor det danske velfærdsamfund.

Grossister: hvor køber i bil, ferie og rødvin?

Ja i DK:-) men hvorhen går ferien, og hvorfra kommer varen?


Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Lad pengene blive i Danmark.

Indlæg af PeterMA » 31 jan 2012 17:08

famdue » 31 Jan 2012, 16:52 skrev:Ahhh det et sgu for søgt det her.

Når jeg sparer 221 kr. på piller, enten købt det ene eller andet sted, kan jeg så købe 4 pizzaer og 3 skummetmælk i stedet. Og det er jo penge lagt i DK. Kom ind i kampen:-)


Carsten
Vel sagt!!

De kunne naturligvis ikke drømme om at købe franske vine, nu hvor der findes fine danske vine;)

He
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

DuxLeader
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 25 jan 2011 14:30
Mit fyr: Ikke udfyldt
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Kontakt:

Lad pengene blive i Danmark.

Indlæg af DuxLeader » 31 jan 2012 17:55

Peter og Carsten.

jvf. den logik har vi slet ikke brug for skatter og afgifter, for alle pengene vil alligevel blive i danmark hvis vi ikke skulle betale den slags snavs.

Tror at de fleste kan se at det argument ikke holder, selv uden at have studeret økonomi, staten skal have indtægter et eller andet sted fra, ellers går den ikke.

Netop det var grundtanken bag jcbs indlæg, lad os dog holde de fleste penge og arbejdspladser i danmark istede for udlandet.

ellers kan sidste mand jo bare lukke og slukke, når deres job bliver outsourcet til en kineser for at spare lidt penge....
Thomas Fransson
Energyharvest, lidt nemmere, lidt billigere
www.energyharvest.dk
info@energyharvest.dk


Besvar