Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af MNP »

Hej Forum
Tak for hjælpen.
Det er rundballer han smider i fyret.
Det er udlejeren som er fyrbøder i dag også i fremtiden.

Flisfyr lyder fornuftig, prisen er vel på omkring 200k sådan som jeg kan se. Det tjener sig nok hurtigt hjem, hvis alternativet er olie.

Gården ligger i udkanten af Århus
ifølge danmarks arealinformation:
Fremtidig zonestatus Byzone
Eksisterende zonestatus Landzone
Med 100m landzone omkring inden byzone

Kommunen har vurderet/observeret fyret til at være tilgene for naboerne ved vind fra vest, så åbner miljølovgivningen op for påbud om diverse tiltag: ændret fyringstider, tørrehalm, højere/lavere forbrændingstemperatur, højere skorsten "som der er kommet afslag på, da vi ikke må have nogen bebyggelse over 12m" osv. Det har jo ikke haft anden effekt end at trække tiden ud ;o)

Tror i han kan få problemer med godkendelse af flisfyr eller pillefyr, eller ryger de næsten ikke?

Til kaufmann: jeg vil da gerne se jeres sag hvis du har den, eller søge om aktindsigt hvis du vil bytte adresse?

Til Thomas83: Tror desværre ikke det tilfredsstiller kommunen, eller er de nye fyr røgfri og billigere end flisfyr?

Tak for hjælpen

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af KristianVilhelm »

Tror ikke det er noget problem med flis/piller. Det er jo ikke værre end en brændeovn.
kaufman
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af kaufman »

Hej MNP
Jeg har ikke nogen sag, de fyre kun en gang om dagen og det skal blæse fra syd for at genere mig (det er ikke der der kommer mest vind fra) Men der hvor jeg vil hen er han ikke er kommet til byen, byen er kommet til ham. Hvis man bygger et hus 100 meter fra en svinefarm må man jo også regne med at det lugter
MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af MNP »

Til Kaufmann

okay så er det nok fordi det ikke er alvorligt nok i dit tilfælde. En fiskefabrik på havnen må også stinke hele byen til, men det er nok ikke sundhedsfarligt :)

Vores udlejer har udstykket jorden, så det er ham der har inviteret byen indenfor. ved dog ikke om det spiller en rolle.
MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af MNP »

Skal jeg oprettet et indlæg i et andet forum/rum for at få vejledning ang. model flisfyr?

EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af EKP »

Der er nok ikke mange her I gruppen der har disse store flisfyr. I kommer nok til at ringe til ksm og reka...
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af Lille put i kedlen »

Forsøg evt. at få en eller flere konsulenter/sælgere af større flisfyr el. lign. til at komme forbi, vurdere jeres varmebehov og evt. give et tilbud på levering og installation af et passende anlæg - det kunne også være en samlet tilslutning til fjernvarmen (når nu byen er kommet så tæt på) kunne være et fornuftigt alternativ - udlejer skal jo også tænke på arbejdsindsatsen og udgifter til vedligeholdelse, skorstensfejning mv. - og I på at det kunne være en fordel ikke at være afhængig af en enkelt mands arbejdsindsats.
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af snubbi »

hej mnp
hvis det er flis i skal fyre med så skal i nok bruge 50-60kw fyr derfor er ksm og reka meget velejnet til flis fyring .
Der er en stor gl gård her tæt ved kalundborg der har 2 Reka`er, de fyr med skov flis .gunden til at der er 2 er at den ene køre sommer drift ,og når der er stort varme behov køre de begge to . mener den ene er på 30kw og den anden er på 50 kw de har tæt på 1000m2 gl hoved bygning med meget lidt isolering + et par huse der også for varme .
Der er også 2 skoler her i området der køre på samme måde begge med 2 fyr der køre paralle drift begge med Reka kedler
Reka laver kedeler op til 2megawat så i kan få varme nok.
Rekaen har en skubberist hvilken gør den rigtig god til at fyre med besværlig brændseler der grene vil lave slager .Reka bruger deres viden fra store affaldsforbrændings de laver ,til de mindre kedler jeg overvejer selv at skift til en reka for jeg fyre med flis og det er ikke altid lige tørt. rekaen klare op til 40% vand ,ikke at der er økonomi i at fyre med fugtig flis men den er ikke sart hvad det angår .baxien jeg har nu klare knap 25% fugt det kan godt være et problem engang i mellem.
prøv at spørg dem ,der sikkert et fyr der står i jers område i kan se på .ud og sparke fyr.
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af Albert »

Jeg ved at man på maskinstationen i Krajbjerg ved Hornslet,har et halmfyr der ikke ryger,og det er et fyr i den store skala,men hvilket fabrikat det er ved jeg ikke,men i kunne jo tage kontakt til dem,og få svar på div.spørgsmål hvis det lyder interessant.

Kedlen er så stor at to bigballer af de firkantede,kan ligge i kedlen i enden af hinanden, dvs. ca 1200 kg halm,og der er en akkutank på 60.000 l. koblet på.
Installerer i enten flis eller pillefyr,vil varmeregningen jo nok blive højere end hvis i kunne fortsætte med halm.
MNP
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

Miljøen lukker halmfyret, alternativer?

Indlæg af MNP »

Snubbi: Mange tak det system vil jeg kigge nærmere på, tror du der er meget forskel i prisen om det er to små fyr eller et stort?

Albert: Jeg kommer ofte på de kanter, jeg vil lige smutte forbi og kigge en af dagene.

Besvar