kalorifer til værksted - erfaringer søges.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

kalorifer til værksted - erfaringer søges.

Indlæg af coupegt »

jeg går med tanker om en kalorifer til mit værksted/garage på 60-70 m2
Men indtil videre fraråder alle jeg snakker med en sådan fætter fordi den "suger" alt varmen ud af systemet når man skruer op for den, og dermed varmen fra huset.
Derudover skulle den virkeligt kunne sluge nogle træpiller også.

Jeg fik ideen, da jeg ønsker hurtig varme når jeg skal bruge værkstedet og egenligt ikke har behov for varme når jeg ikke er der.
værkstedet fungerer også som garage med dobbelt porte, så der fiser nok en del varme ud når man åbner en port 2-4 gange hver dag.
Med radiatorer skal man jo helst skrue op en dag eller to i forvejen før man skal bruge værkstedet for at varmen er der.

Men er en kalorifer virkelig så forslugen så hele varmesystemet går i knæ?
Er par af mine naboer har en diesel kanon der også kan lave varme, og de mener det er billigere driftmæssigt... men så har man jo en diesel stank altid... selvom de godt nok hurtigt kan varme et rum op

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

kalorifer til værksted - erfaringer søges.

Indlæg af snubbi »

jeg har en kalorifer på værkstedet ,den stjæler ikke varmen fra huset. men der skal ikke være radiator på den streng den sider på.
jeg har 1" rør til kaloriferen samt jeg har en 300 lt buffer tank med det er mere for at tempertur udsvinget ikke bliver for stort den kan godt sætte baxien i knæ så den har svært ved at følge med men det virker fin jeg har lavet et bay pas med en ventil så der er lid cirkulation på rørene hele tide og jeg har ikke isoleret rørene (2 x 9 m)det giver lid varme til værkstedet 10-12 grader :great:
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

kalorifer til værksted - erfaringer søges.

Indlæg af coupegt »

mit værksted er lige ved siden af fyrrummet, og meningen var, at montere kalorifer på væggen ind til fyrrummet, så det ville være ret simpelt, at sætte en kalorifer direkte på frem/retur på fyret.

Jeg skal jo så heller ikke have hverken 20 eller 25 grader i værkstedet, men vil bare en 12-15-18 grader når jeg arbejder, så har også lidt svært ved, at forstå, at det ligefrem skulle kunne stjæle varmen fra huset... men det er så hvad alle de "kloge" hoveder fortæller hvor jeg bor :-D
lasse.r
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 46
Tilmeldt: 18 feb 2009 19:49
Mit fyr: Woody 16KW 5.03- Bio comfort kedel
Areal: 104kvm Gulvvarme+
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8560
Dagligt forbrug: 18-20kg
Årligt forbrug: ca. 6-7 ton

kalorifer til værksted - erfaringer søges.

Indlæg af lasse.r »

Jeg har også kalorifer i værkstedet...
fyret ligger cirka på 60% drift når den køre.
folk siger godt nok det er en kedel dræber pga. for kold retur.
men det har jeg ikke noget problem med.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

kalorifer til værksted - erfaringer søges.

Indlæg af thy »

coupegt » 28 Jan 2012, 17:42 skrev:mit værksted er lige ved siden af fyrrummet, og meningen var, at montere kalorifer på væggen ind til fyrrummet, så det ville være ret simpelt, at sætte en kalorifer direkte på frem/retur på fyret.

Jeg skal jo så heller ikke have hverken 20 eller 25 grader i værkstedet, men vil bare en 12-15-18 grader når jeg arbejder, så har også lidt svært ved, at forstå, at det ligefrem skulle kunne stjæle varmen fra huset... men det er så hvad alle de "kloge" hoveder fortæller hvor jeg bor :-D
Det kan virke sådan men hvis du kun skal køre 30-60 min bliver huset nok ikke kold...

jeg bruger en pumpe på strengen til calofaire det giver hurtig varme+huset har sin egen pumpe...

pumpen tændes kun når jeg opvarmer calofairen der ud over 2 haner der lukkes når calofairen ikke bruges.. :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

kalorifer til værksted - erfaringer søges.

Indlæg af Zarge »

Grunden til at folk mener der "dræber varmen i huset" er vel at hvis du har en rimelig kalofare, så er den ofte på mange KW (vel ikke unormalt den er på over 30KW) da den jo skal kunne gi varme hurtigt... Hvis du så kun har et pillefyr på måske 10-16KW, så er det jo logisk at når kalofaren åbner, så skal fyret for det første op i efekt, og selvom den kører på fuld knald, så kan kalofaren snild aftage det hele, og da den oftest har de tykkeste rør/mindst modstand, ja så fiser hele flowet igennem den, og der bliver ingen ting tilbage til huset...
Det er vel "teorien" om det så nødvendigvis er sådan i praksis, er vel så en anden sag... ;-)
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

kalorifer til værksted - erfaringer søges.

Indlæg af John Skov Jensen »

Inden jeg fik startet mit gulvvarme op i værkstedet blev opvarmningen af de 100 kvm udelukkende gjort med en fer ggn kedel og et reillo oliefyr. Oliekedlen kunne give 23kw og fyret slukkede aldrig når kaloriferen kørte. Så kaloriferen nappede de 23kw uden problemer. Og denne kalorifere hører ikke til de allerstørste. Så regn med at sådan en fætter virkelig vil sætte din scotte på arbejde
levi

kalorifer til værksted - erfaringer søges.

Indlæg af levi »

Jeg plejer at anbefale man sætter en lille akkutank foran kaloriferen, - så har kaloriferen noget kapacitet at trække fra når den skal køre.

Alt efter størrelsen på kaloriferen/kedlen plejer jeg at bruge tanke fra 300 - 750 liter til formålet :great:

En kalorifere trækker som John er inde på al den energi den kan komme i nærheden af, - så den kan virkelig få dit pillefyr i knæ....
coupegt
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 235
Tilmeldt: 07 dec 2009 12:02
Mit fyr: Scotte 30 Kw med Opop 430 kedel
Areal: 225 + 160 garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu.
Årligt forbrug: tjaaa
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

kalorifer til værksted - erfaringer søges.

Indlæg af coupegt »

oki... så er der jo lidt om snakken... men nu er min scotte jo på 30kw, så der er da lidt at give af :-)
Derudover er det måske max et par gange om ugen jeg har behov for varme derude... og mest i dagtimerne hvor der alligevel ikke er nogen hjemme i huset.

Mit værksted er på 60-70 m2, så 30kw kalorifer er vist for meget - mindre må kunne gøre det :-)

Tror jeg begiver mig i kast med at kigge lidt på dba efter en kalorifer :-)
Evt. nogle links til hvor de kan købes af ny til rimelige penge?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

kalorifer til værksted - erfaringer søges.

Indlæg af John Skov Jensen »

jeg har monteret en frekvensomformer på min kalorifere motor. Så kan jeg regulere blæserhastighed og dermed ydelsen med et lille potentiometer nede ved arbejdsbordet. Den regulerer fra næsten stilstand til dobbelt blæserhastighed

/john

Besvar