Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ønsker sagen set fra flere sider

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
toni
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27 jan 2012 22:46

Ønsker sagen set fra flere sider

Indlæg af toni » 27 jan 2012 23:36

Hejsa

I har nok hørt sangen mange gange... "hvad skal jeg gøre", men jeg har lige købt et parcelhus fra 1974 på 170 kvm med tilhørende garage (isoleret værksted) på ca 170 kvm. Boligen er op varmet med nyt gasfyr (3år) og i værstedet er der ligeledes vandbåret opvarmning via gas. Disse er adskilt.

Mine tanker går på at sætte et pillefyr op i værkstedet og grave slanger ned over gårdspladsen og tilslutte boligen (samtidig med at lade det eksisterende system blive der - gas).Gas i værkstedet skal selvfølgelig fjernes. Der skal lægges ca. 8-9m slange i jorden frem/retur. Dernæst vil jeg jo også have varme i garagen/vækstedet via en kalofere som giver max 42 kw og min 32 kw med rumføler osv..

Når jeg så går i værkstedet vil jeg jo gerne kunne gå til rumføleren for kaloferen og skrue op til f.eks. 19 grader - få hurtig varme (og tænde for en alternativ opvarmning - lad os kalde det en brændeovn som tager over), men stadig uden at det går ud over varmen i boligen.

For at gøre det rigtig godt kunne jeg jo godt tænke mig en kedel til fastbrændsel ved siden af - men det er ikke et "must". Jeg har bare muligheden for træet hvis tiden tillader det.
Er det forkert tænkt?, har I bedre "hints"?, hvor stort skal fyret være - alså pillefyret?, - lille og med en akkutank måske?

Efter at have læst utallige sider og indlæg er jeg blevet klog men også forvirret--jeg ved den rigtige løsning ikke kan gives via nettet -- men hvad kunne være det rette for mig?

Jeg er åben for forslag

På forhånd tak - også for et lærerigt forum.

Mvh

Toni


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Ønsker sagen set fra flere sider

Indlæg af Lille put i kedlen » 27 jan 2012 23:55

Hvis du først har installeret et pillefyr i garagen, kan du jo bare sætte nogle radiatorer op/lægge gulvvarme og droppe alt om brændeovn og caliofer. Evt. kan du anskaffe et pillefyr, som også kan fyre med brænde og automatisk slå over på piller.

Gasfyret kan du jo bare lade sidde og have som ekstra reserve - eller bruge når der er tilbud på gas :lol:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ønsker sagen set fra flere sider

Indlæg af Tom_AT » 27 jan 2012 23:55

Hvad har du tænkt dig max at ville bruge af penge på dette projekt ?

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Ønsker sagen set fra flere sider

Indlæg af timkenneth » 28 jan 2012 08:36

skal værksted være en stabil temp? eller vil du have hurtig varme når du bare er der? Får pillefyret kommer voldsomt på arbejde når den kalofere skal fødes med varmt vand. og til 170 km2 bolig skal du ikke have ret meget pillefyr, måske kun 10 kw afhængig af isoleringsgrad.

jeg ville da droppe alt det gas og så kun køre ren piller? Har du gode pladsforhold? har du overvejet stoker og andet biobrændsel?

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Ønsker sagen set fra flere sider

Indlæg af Bjarne B. » 28 jan 2012 09:38

Hej
Jeg har det, du ønsker dig.
Mit er bygget på den måde, at jeg har en lille kedel med en pillebrænder på og en stor kedel til fastbrændsel, begge er koblet til en 15oo liters akkutank. Pt. bruger vi kun brændefyret, da jeg er under uddannelse og ikke har råd til piller, :cry: men det er opbygget således, at det skal være pillebrænderen, der passer det daglige varmebehov og kun holder varme i den øverste del af akkutanken. Når jeg skal have varme i værstedet (100kvm med kalorifere), kan jeg vælge at lade pillebrænderen varme hele akkutanken op først eller smide en pind i det store fyr og få varme med det samme.
Fyrrummet er placeret i laden, som ligger modsat stuehuset, så jeg har selv lavet nogle "løgstør" rør og gravet dem ned tværs over gårdspladsen.


toni
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27 jan 2012 22:46

Ønsker sagen set fra flere sider

Indlæg af toni » 28 jan 2012 10:15

Jeg ved det alt efter fyrets pris koster 50 eller 75000 før jeg er færdig.

Det er ikke meningen at værkstedet skal være konstant opvarmet - 10/12 grader når jeg ikke er der, men hurtigt op på 17/19 grader når der skrues op på rumføleren. Skal jeg have kostant opvarmet kan man installere jordvarme og eneste arbejde er så at kigge på el-regningen.

Naboen importerer piller og disse er derfor let tilgængelige.

Jeg laver et frokostrum om til fyrrum og får derved 8 til 10 kvm lige mod boligens fyrrum/teknikrum.

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Ønsker sagen set fra flere sider

Indlæg af Lille put i kedlen » 28 jan 2012 21:27

Hvis du holder temp. i værkstedet over 16 grader undgår du rust. Fordelen ved et kombineret pille/brændefyr er at fyret altid er varmt og du kan bare putte brænde på, når du har tid - ellers slår det automatisk over på piller. Jeg har selv et gasogenfyr og er irriteret over at opstartsfasen er så lang og spilder en del brænde. Desuden skulle du med et kombineet pille/brændefyr kunne undgå en akkutank og nøjes med en VVB.

se f.eks: http://www.vestfynsvarmecenter.dk/index ... ogic-kedel
og http://www.vestfynsvarmecenter.dk/index.php/produkter
Last edited by 1 on Lille put i kedlen; edited 28 times in total

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Ønsker sagen set fra flere sider

Indlæg af Zarge » 28 jan 2012 21:31

arh jeg vil nu stadig mene at akkumulering er at foretrække hvis du virkelig vil ha noget ud af at suppelere med brænde... ;-)

levi

Ønsker sagen set fra flere sider

Indlæg af levi » 28 jan 2012 21:46

Zarge » 28 Jan 2012, 21:31 skrev:arh jeg vil nu stadig mene at akkumulering er at foretrække hvis du virkelig vil ha noget ud af at suppelere med brænde... ;-)
Helt enig, - alt andet er noget vrøvl :great:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Ønsker sagen set fra flere sider

Indlæg af Bigfoot » 29 jan 2012 11:25

Jeg vil så også mene at det vil være pjat med kalofaire i værkstedet, det er pisse træls at høre på, og så kræver de meget af fyret i den tid de kører.
Så er det bedre at lave værkstedet med radiatorer, og så have dem til at køre fast på f.eks 15 grader ellers sådan. Så passer det jo sig selv. Og dit værktøj rammes ikke af rust eller andre irriterende problemer.

Men hvis du både vil have fastbrændsel og pilller, så er det jo enten et kombianlæg eller to kedler, som kører på samme anlæg.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar