benekov R15 linux problemer

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
m kirk
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

benekov R15 linux problemer

Indlæg af m kirk »

jeg har lige fået sat min nye benekov R15 linux op jeg syntes at den køre op og ned i temp den svinger fra 63-78grader og køre i ned lukket og standby og drift skiftevis kan den ikke køre mere jævnt som en TM-styring gør. er der nogle der har nogle instillinger der virker og vil dele dem med andre(mig) :(

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af Kruse »

Min svinger også noget. Det kan måske afhjælpes noget i PID indstillinger, men det er jeg ikke nok inde i. Så er der også en del forskel på de forskellige versioner af softver.

Du kan sætte den over på pause drift, så lukker den ikke ned og skal starte op efter kort tid. Køre selv på pause når det er koldt.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme »

Gad vide, om ikke sibbe/Sten eller Liagro/Benekov Karsten kan fortælle lidt om, hvordan værdierne skal stå. :lol: Det hjalp gevaldigt på mit fyr, da softwaren blev opgraderet til den nyeste version version 3.01.51-s for mit fyrs styring og jeg fik en modstand ind på afgangen fra min buffertank til kedlen i form af en såkaldt ladeventil. :great:
Det er formentlig nogle af effektværdierne i softwaren, som kræver at ydelsen ikke må være lav og får den til at lukke ned...

Jeg overvejer selv at droppe bufferfyringen, :roll: imedens det er så koldt og så bruge den almindelige pause fyring med måske lidt lavere kedel temperatur for at få nogle færre start/stop. Eller få tilpasset mine værdier således at fyret varmer min buffer/akkumuleringstank mere op. Samtidig har jeg justeret lidt på min nedluknings tid med minimum antal sneglomgang så den ikke tømmer hærden helt for gløder. Tænker på om den så måske selv kunne få gang i bålet igen i den kolde tid med stort forbrug og flere starter... :twisted:
Du skal også tænke på din cirkulationspumpe hvis du kører med buffertank da den kan stå og blande din tanks kolde og varme vand... og lunken vand kan vi vist ikke helt bruge til ret meget.

Hvor højt ligger pillerne i øvrigt i din herd. Ligger de for lavt kan luften for nemt komme ind med sneglegangen og det bliver svære for fyret at styre iltprocenten, da der ikke er ret meget modstand den vej.
Jeg eksperimenterer også selv med optimeringen, men det kniber med at få tid nok til det. :oops: :oops:
m kirk
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

benekov R15 linux problemer

Indlæg af m kirk »

har lige prøvet at ligge nye data ind i nørd-opsætning og den har ikke været i pause fyring/ned-lukning sidden klokken 13 i dag den køre konstant mellem 73-76 grader p.t ser det rigtig GODT UD
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme »

flot og dejligt. :great:
hvilken version kører du med og hvad har du skiftet af værdier og hvor.
Er jo nysgerrig. :oops: at_the_beach.gif

Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

benekov R15 linux problemer

Indlæg af Bjørn »

remme » 26 Jan 2012, 19:57 skrev:
Hvor højt ligger pillerne i øvrigt i din herd. Ligger de for lavt kan luften for nemt komme ind med sneglegangen og det bliver svære for fyret at styre iltprocenten, da der ikke er ret meget modstand den vej.
Jeg eksperimenterer også selv med optimeringen, men det kniber med at få tid nok til det. :oops: :oops:
Måske er det det som går galt for mit fyr lige nu ?
Den svinger meget op og ned, mest ned i iltprocent, og blæseren ser ud til kun at variere mellem 89 og 100 %.
Typisk når den det indstillede iltværdi, men så stiger denne 1 %, og så begynder den at stopfodre til den er nede på 3-4 %, blæseren går på 100 %, sneglen fodrer med 5 % indtil vi når op igen på 8-9 % ilt, så falder blæseren igen til 89 % - og så starter det forfra :evil:

Når datteren har været i bad og tømt det varme vand, har fyret store problemer med at komme op igen, faktisk ligger det længe og arbejder rundt de 60 grader, cirkulationspumpen slår til på 61 grader, og så falder temperaturen fra 61,5 til 58 - og forfra :roll:
Samtidigt soder det meget i brændkammeret, jeg renset grundigt, renset og kalibrert iltsonde og kittet om hærden for 14 dage siden, men det er der ingen som vil tro nu.

Jeg har også fået den seneste version ind på, men jeg har forsøgt både med fabriks- og de gamle indstillinger under Nørd-opsætningen uden at det ændrer sig væsentlig.
Siden jeg ikke aner hvad de forskellige værdier her gør, er det jo ikke noget man bare kan sidde og forsøge sig frem med.
Så det ville da være supert hvis nogen ville løfte lidt på sløret vedrørende forklaring på de indstillinger.

Jeg syntes faktisk den gamle TM-styring var flinkere til at tilpasse sig behovet for ilt og piller, og droslet ned når det begynte at nå setpunkt for temperaturen.
Som det kører nu, kigger jeg meget på andre typer fyr, men tror jeg får svært ved at overtale konagen.
Når det endelig kører, er jeg bare super glad for det fyr.

Vedrørende minimums effekt som du skrev om i en anden tråd, så mener jeg det er det mindste fyret kører inden et eller andet .... :roll: I driftmenuen mener jeg det er hvor langt ned det får lov at brænde inden det går i pause (som jeg har sat mit fyr til at køre under). Her har jeg sat min værdi til 5 % (den stod til 20%), inden dette oplevede jeg tit at fyret stod i pause på de varmere dager.
Mvh. Bjørn
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af newpas »

Lidt senere, måske i dag, vil jeg skrive mine pid indstillinger. Godt nok er det en gammel version af TM 3006, men havde tidligere samme problem som dig. Men efter justering har jeg ramt det helt rigtige , så du kunne jo prøve med mine tal når de kommer op!
m kirk
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

benekov R15 linux problemer

Indlæg af m kirk »

ring bjørn 22663309
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

benekov R15 linux problemer

Indlæg af remme »

Hej Bjørn.
Prøv evt også at kikke på dine blæse grafer under generel opsætning.
Hvis de går højt op ved 100% og stiger meget sammen med en høj skorsten, så kan du få en meget svingende skorstens temperatur og dermed også et svingende skorstens træk. Det skal selvfølge afspejle sig i kedeltemparatur og styringens korrektioner.
En trækstabilisator bliver muligvis også en løsning for mit vedkommende, da jeg har en ca. 9 meters skorsten.
m kirk
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26 dec 2011 14:49

benekov R15 linux problemer

Indlæg af m kirk »

karsten fra liagro kom nu med nogle PID tal så vi kan prøver at gør noget og evt nogle pause tal

Besvar