Juridisk spørgsmål

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Blevet takket: 2 gange

Juridisk spørgsmål

Indlæg af hestetyv »

Ja så er jeg her igen :) Denne gang omhandler mit spørgsmål ikke om hundelorte :)

Jeg er i tvivl omkring jura'en på et bestemt punkt. For at skitsere det op meget kort så står jeg/min svigerfar i en tvivlssituation over for politiet :

Juli 2011, får min svigerfar stjålet sin jolle og motor som er påmonteret jollen (større jolle og motor), og som samlet står på bådtraileren. Det stjæles fra min svigerfars indkørsel, og der er ikke kommet forsikring på, da båden er anskaffet for under en måned forinden, og der var igang med at blive indhentet tilbud fra div sejlklubber og forsikringer.

Skæbnen vil, at jeg finder båden i den blå avis en uge efter, dog uden traileren. Det sker en fredag. Min svigerfar kontakter politiet, og da båden står i Randers (vi bor selv på fyn), tager fyns politi kontakt til politikredsen der oppe, og de tager straks ud til manden der har båden til salg (de kendte ham i forvejen).
Politiet tager billeder af båden, og sender dem som MMS til min svigerfar. Og min svigerfar nævner nogle detaljer/kendetegn på båden og der kan med sikkerhed konstateres at det er hans båd og motor.
Politiet oplyser min svigerfar at de tager båden i forvareing, og han skal tage kontakt til fyns politi igen. Dette gør han, og der får han udleveret adresse til der hvor båden står i forvaring, som så viser sig at være en auto ophugger !
Vi kontakter huggeren, men han lukker tidligt om fredagen, så vi får fat på hans svarer, som oplyser åbningstiderne. Ergo, vi kan ikke hente båden før tidligst mandag efter weekenden.
Nu vil skæbnen at en skovløber i skanderbog kontakter politiet, at han har fundet en bådtrailer uden nummerplade på, som står på en p-plads i skoven.
Det er min svigerfars trailer, og vi bliver kontaktet af politiet. Dette sker om søndagen.
Vi kører straks op og henter traileren. Har fået en tilladelse forinden af politiet til at transportere traileren hjem uden nummerpladen på.
Vi afhenter båden ved huggeren om mandagen, og min svigerfar betaler et beskedent beløb for opbevaringen af båden weekenden over, lydende på 180kr inkl moms.

Nogle uger efter, kommer der pludseligt et krav fra politiet om tilbagebetaling af deres udlæg til Falck, for transport af jollen. Jollen lå i vandet i Randers, og kunne i princippet være sejlet tilbage til Fyn af enten min svigerfar eller jeg. Men dette blev ikke nævnt for os, og det blev heller ikke nævnt at politiet ville få falck til at fragte båden, for min svigerfars regning, den dag båden blev fundet. Det eneste de sagde, var at de ville tage båden i forvaring.

Vi klager over regningen, som i øvrigt lyder på knap 6000kr ! Båden skulle efter sigende have taget falck 4½ time at tage op af vandet og transportere den ca 25 km ! Yderligere skulle der være brugt en ekstra mand til opgaven i 1½ time ! Jollen er 5m lang og 2m bred, og vi kan hale den op af vandet på under 30 min, og vi er novicer til det !
Konsulenten ved politiet fastholder deres krav på tilbagebetaling af udlæg til Falck. Jeg vil stadig nægte, for det var ikke blevet oplyst forinden at det ville ske for min svigerfars regning.

Så hermed mit spørgsmål :
Har jeg ikke ret i at de skal oplyse om den udgift de pålægger min svigerfar, inden de pålægger ham den ? De skulle have oplyst ham om at han kom til at betale for at de tog den i forvaring den fredag. Hvor står min svigerfar sådan rent juridisk, for jeg mener bestemt ikke han er forpligtet til at betale den regning der.
Konsulentens påstand er at min svigerfar selv burde have sagt at han ikke ville have de tog båden i forvaring, og selv ville sørge for transporten. Men hvordan skulle han gøre det, når han ikke kendte til at de ville bonne ham. Det fortalte de ham jo ikke.
/Claus

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Juridisk spørgsmål

Indlæg af Bigfoot »

øh.... er det mig der er tosset, eller burde sådant et udlæg ikke lægge på ham som stjæler den??????
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Blevet takket: 2 gange

Juridisk spørgsmål

Indlæg af hestetyv »

Ov det glemte jeg at nævne... Det er ret vigtigt. Ham der havde båden til salg, altså hæleren, er sigtelsen frafaldet på, da han har oplyst hvem han købte båden af, altså selve tyven.
Jeg har selv fundet ud af hvem tyven er (ja lokal samfundet i byen kender ham for den slags tyverier, og politiet kender ham også ret godt). Sagen er meget kringlet, og der er endda folk indblandet i netværket, i den butik hvor min svigerfar købte båden som brugt. De folk er dog ikke længere ansat i butikken efter denne episode.
Straffesagen imod tyven er stadig åben, og jeg vil stadig mene at politiet i stedet skulle stille deres krav i den straffesag direkte. Min svigerfar mistede jo bla en nummerplade, et marinebatteri (1500kr for det alene, da det var nyt), et anker og nogle andre ting. De ting vil han også gøre krav på i den straffesag mod tyven.
Så jeg undrer mig også at de stiller kravet over for min svigerfar, men det er jo nok fordi de ved at de ikke får en krone ud af tyven.
/Claus
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Juridisk spørgsmål

Indlæg af Tom_AT »

Jeg kan desværre ikke komme med nogen hjælp anden måske at ringe til FDM. Ved ikke om du måske er medlem, eller evt om de vil hjælpe dig mod at du betaler et års medlemskab eller noget ??

Men det er sgu utroligt at vi i dette såkaldte velfærdssamfund overhovedet kan risikere disse udgifter.
Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Blevet takket: 2 gange

Juridisk spørgsmål

Indlæg af hestetyv »

Jeg er medlem af FDM, men båden er som sagt ikke forsikret, så jeg er i tvivl om de vil yde nogen juridisk hjælp eller besvare mit spørgsmål. Men jeg kan da prøve hehe.
/Claus

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Juridisk spørgsmål

Indlæg af Tom_AT »

Synes jeg bestemt du skal :-)
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Juridisk spørgsmål

Indlæg af Bigfoot »

hestetyv » 25 Jan 2012, 12:44 skrev:Jeg er medlem af FDM, men båden er som sagt ikke forsikret, så jeg er i tvivl om de vil yde nogen juridisk hjælp eller besvare mit spørgsmål. Men jeg kan da prøve hehe.
denne sag har jo intet med forsikringen at gøre.... FDM yder juridisk hjælp, som de også ville kunne gøre her, da tyveriet af skidtet, indbefatter en trailer, altså et køretøj, og det er jo der at de kan hjælpe.

Ellers prøv at undersøge med jeres indboforsikring, om der evt er retshjælp der.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Juridisk spørgsmål

Indlæg af Albert »

Som udgangspunkt har de fleste tyve ingen bankkonto,og er derfor svære at hale penge ud af.

Tag den oplevelse som en lærestreg,og betal regningen til Falck,det bliver det billigste,og husk fremover at tegne forsikring med det samme på ting af større værdi.

Hvordan ville du have ageret,hvis politet havde meddelt dig at båden ligger på den og den adr. i Randers,så der kan du hente,og du så møder op for at hente båden,som så i mellemtiden er forsvundet fra den plads den blev fundet på,så ville du jo helt sikker have spurgt politiet hvorfor de ikke tog den i forvaring.

Hverken Falck eller Politi skal jo have omkostninger med din manglende forsikring,og politiets rolle i den sag er ikke at lægge penge ud for hverken dig eller tyveknægten.

Et sagsanlæg mod manden vil højst sandsynligt kun medføre en advokat regning oven i Falcks krav til dig :roll:
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Juridisk spørgsmål

Indlæg af Tom_AT »

Hvorfor skulle han bare betale de penge og affinde sig med det? Det er da en fesen holdning i mine øjne. Ikke mindst når han er medlem af FDM og kan få gratis juridisk rådgivning.
Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Blevet takket: 2 gange

Juridisk spørgsmål

Indlæg af hestetyv »

Den manglende forsikring skal da aldrig komme min svigerfar til gene. Der var jo ikke nogen der har bedt tyven om at stjæle båden, på ligefod der heller ikke var nogle der bedte min svigerfar om at hente båden, eller end ikke spurgte om han kunne skaffe en vognmand selv (hvilket han rent faktisk kunne!).
Og da de ved hvem tyven er, må de retsligt stille deres krav over for tyven i deres samlede straffesag imod ham, for deres udlæg til at tage båden i forvaring.
Blot sagen set fra den anden side af bordet.
Men jeg sidder pt i kø på FDM's hotline, så ser vi hvad de siger.
/Claus

Besvar