Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Huller i sneglrør

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Huller i sneglrør

Indlæg af kaufman » 24 jan 2012 17:30

Hej
Har hørt at der er nogen der bore huller i sneglrør, hvor er bedst at bore dem ?,(ja jeg ved godt i sneglrøret) hvor mange ?, størrelse ?, jeg bruger 8 mm. RW
Hilsen kaufman


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Huller i sneglrør

Indlæg af Lintz » 24 jan 2012 17:41

Jeg har boret dem 5 - 7 cm fra bund - 4 -5 mm huller, pas på at hullerne ikke bliver for store. Det er til smuld, IKKE til piller icon_cheesygrin.gif
Jeg startede med nogle få huller og endte med 20, vil jeg tro.
Jeg synes at det er nok men, ved at der er andre der har mange flerer.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

dan1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 jan 2012 11:44
Mit fyr: biomax 16
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: 24 kg

Huller i sneglrør

Indlæg af dan1 » 24 jan 2012 17:43

jeg har boret 3stk 6mm huller nederst og på undersiden af sneglrøret. det virker fint. :great:

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Huller i sneglrør

Indlæg af hahomi » 24 jan 2012 17:45

kaufman » 24 Jan 2012, 17:30 skrev:Hej
Har hørt at der er nogen der bore huller i sneglrør, hvor er bedst at bore dem ?,(ja jeg ved godt i sneglrøret) hvor mange ?, størrelse ?, jeg bruger 8 mm. RW
Hilsen kaufman
Lyder som om du vil bore dem, fordi andre gør det??
Har du ikke problemer med at sneglen sætter sig, er der jo ingen grund til at bore noget som helst og skulle det ske en sjælden gang, kan du bar komme et skavt madolie ned til der, hvor pillerne går ind i sneglen
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Huller i sneglrør

Indlæg af Lintz » 24 jan 2012 17:59

hahomi » 24 Jan 2012, 17:45 skrev: Lyder som om du vil bore dem, fordi andre gør det??
Har du ikke problemer med at sneglen sætter sig, er der jo ingen grund til at bore noget som helst og skulle det ske en sjælden gang, kan du bar komme et skavt madolie ned til der, hvor pillerne går ind i sneglen
Du kan have lidt ret og alligevel ikke - har en "kammi" som jeg fortalte om det, han trak bare på skuldren og sagde han aldrig havde problemer i de 6 år han havde fyret med piller.
En dag kom han og sagde at der var begyndende problemer med fyret med hensyn til forbrændning.
I søndags måtte han tømme siloen helt, og fjernede 16½kg smuld......
Indrømmet - ikke meget på 6 år men det er ligesom punkteringer - det går først galt når bilen er feriepakket, en regnfuld aften på motorvejen :(
Så hvorfor ikke bare bore de par huller og problemet er løst - startede selv med madolie og har nok brugt flerer hundrede kroner på det - en aften jeg var løbet tør for olie fik den en ordentlig skvat motorolie hvilke resulterede i at jeg måtte op kl halv fem en søndag for at tømme silo og snegl som var pakket med fedtede piller.
Det er slut med olie for mit vedkommende, hullerne er der og smuldet ryger i brændeovnen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Huller i sneglrør

Indlæg af triumph » 24 jan 2012 18:43

jeg har indtil videre klaret mig fint ved og sætte et ½" rør indvendigt i sneglen (samt lavet et bundleje til rør) Det giver væsentlig mere stabil fødning.
Finder det dog lidt grotesk at landets fremeste producent af pillefyr, ikke kan finde ud af og lave en snegl (fødning af anlæg) der duer. eller en kedel der er tæt, så iltstyring kunne fungere.
Ikke for at være mavesur. for jeg er egentlig ok tilfreds med min woody, meen, når nbi nu er velvidende om problemet, så kunne de jo også gøre noget ved det. Så dyr er en rigtig snegl jo heller ikke

kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Huller i sneglrør

Indlæg af kaufman » 24 jan 2012 18:49

Hej. Jeg takker for svarene

calle

Huller i sneglrør

Indlæg af calle » 30 jan 2012 20:34

hahomi » 24 Jan 2012, 17:45 skrev: Lyder som om du vil bore dem, fordi andre gør det??
Har du ikke problemer med at sneglen sætter sig, er der jo ingen grund til at bore noget som helst og skulle det ske en sjælden gang, kan du bar komme et skavt madolie ned til der, hvor pillerne går ind i sneglen
Hej Hahomi.

Går og overvejer en opdatering til en bio 18 snegl. Mener det er den der sidder på din biomax. Har du på noget tidspunkt haft problemer med smuld, siden du anbefaler madolietricket ?

Venlig hilsen

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Huller i sneglrør

Indlæg af hahomi » 30 jan 2012 23:36

Hej Calle.

Jeg ved ikke om det er den samme som bio 18, men da de er så tæt i familie, tror jeg det.

Det var faktisk inden for den første uge jeg havde et problem, må vist indrømme der var kommet lidt vand i siloen.......uha, så kom det frem at jeg kunne være så dum. Dengang vidste jeg jo ikke bedre, end det måtte en snegl da sagtens kunne klare, men nej, det gjorde den ikke. Den begyndte at gå trægere for til sidst at lave det nummer med at "fjedre" tilbage.
Jeg var faktisk stjernetosset dengang, da jeg mente at sådan en bagatel ikke burde betyde noget. Fandt noget om det på stokerforum om problemet og prøvede med olie........og så var problemerne bare væk. Jeg har siden da ikke haft antydning af problemer med snegl og jeg har endda kørt med palmeskaller, som andre har givet op for (stoppet med dem p.g.a. aske, men tror jeg har fundet løsningen og vender tilbage til skallerne, hvis jeg har de vise sten :wink: )

mvh
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

niklasmurer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 okt 2011 23:58

Huller i sneglrør

Indlæg af niklasmurer » 03 feb 2012 13:58

hvor kan man købe palm skaller


Besvar