U-sten i Orlan 25kW

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af KA Larsen »

Jeg har en Orlan 25kW til (alm. ekspansion), og jeg undrer mig over at jeg skal udskifte U-stenene i bunden af fyret mindst 1 gang om året. Fx. har jeg for 3 uger siden sat nye sten i, og kunne ved rensning af fyret i weekenden se at de allerede har den første revne.

Jeg fyrer altid med tørt træ, dvs. lagret 2 år som flækket træ. Lige nu fyrer jeg kun med gran, men normalt er det 50% bøg/eg/ask og 50% gran og det giver samme problem med U-stenene. Min kedel er indstillet til 80 grader, og er tilsluttet ladomat, og 3000 L akkumuleringstank, så når jeg fyrer er det fuld power i 1-1½ time, så er fyret brændt ud.

Jeg sørger for at der max går 14 dage mellem hver rensning af fyret, og ofte renser jeg det en gang i ugen. Hos vvs-eksperten og vvs-grossisten er meldingen til problemet, at sådan er det nok bare, jeg synes bare det er underligt at de ikke holder længere tid.

Er der nogen af jer andre Orlan-brugere der har samme problem med U-stenene?
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...

levi

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af levi »

KA Larsen » 23 Jan 2012, 11:44 skrev:Jeg har en Orlan 25kW til (alm. ekspansion), og jeg undrer mig over at jeg skal udskifte U-stenene i bunden af fyret mindst 1 gang om året. Fx. har jeg for 3 uger siden sat nye sten i, og kunne ved rensning af fyret i weekenden se at de allerede har den første revne.

Jeg fyrer altid med tørt træ, dvs. lagret 2 år som flækket træ. Lige nu fyrer jeg kun med gran, men normalt er det 50% bøg/eg/ask og 50% gran og det giver samme problem med U-stenene. Min kedel er indstillet til 80 grader, og er tilsluttet ladomat, og 3000 L akkumuleringstank, så når jeg fyrer er det fuld power i 1-1½ time, så er fyret brændt ud.

Jeg sørger for at der max går 14 dage mellem hver rensning af fyret, og ofte renser jeg det en gang i ugen. Hos vvs-eksperten og vvs-grossisten er meldingen til problemet, at sådan er det nok bare, jeg synes bare det er underligt at de ikke holder længere tid.

Er der nogen af jer andre Orlan-brugere der har samme problem med U-stenene?


Køb dem af www.vigasproblemer.dk - han laver dem selv, - og de er langt kraftigere :great:
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Zarge »

Humm har fyret i min i knap 3 år... Dyssen mellem kamrene er ved at være færdig, men bundstenen (U- Sten) er stadig fine...
anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af anderswitt »

min bund sten er også færdig men kun den fåreste sten og den har vel holdt 2- 2½ år incl en sasong uden akku
vilde egentligt lime stumperne sammen igen med noget keramisk sement nen ved ikke om man kan det
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af mejeristen »

mon du har samme problem som jeg havde i min baxi bonus for et par år siden.
Jeg brændte mit trug i stykker på en sæson. iflg. baxi skyldtes dette at jeg havde for LIDT sekundær luft på --> hvilket betød flere og større flammer i og omkring truget hvilket gjorde at dette bliv forvarmt = ødelagt trug.
efter at jeg har fået mere sekundær luft på er problemet ophørt!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Zarge »

Undskyld KA Larsen, Ikke for at stjæle tråden, men måske er det også relevant for dig, hvis det er sekundær luften den er gal med... Min aske er meget "hvis/lys" så jeg har sænket sekundær luft lidt, og det gir som du siger nærmest et surealistisk flammehav... Hele bundkammeret er fyldt med "luftige" flammer, sjaserende mellem orange og gasblå imellem hinanden...
og faktisk mere hvis aske... MEN er lys aske ikke = for meget sekundær luft?
Eller gælder "kaffegrums" kun pillefyr...
KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af KA Larsen »

Jeg har tjekket vigasproblemer.dk og set at der er mere gods i de sten han laver. Det bliver helt sikkert disse sten næste gang der skal skiftes.

Det med indstilling af sekundær luft lyder som noget jeg skal have set på, så det bliver en aften i fyrrummet en af dagene. Men min aske er fin lys, og kun med en lille smule trækul imellem, så det har ikke virket alarmerende på mig.

Jeg kan se på vigasproblemer.dk at der kan være fejl og mangler ved rørføringen til den sekundære luft, så jeg tror at jeg vil igang med det helt store eftersyn når fyringssæsonen er overstået. 8)
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Lille put i kedlen »

Jeg har selv lavet en bundplade/røgvenderplade til min Orlan 18 kw vha. nogle ildfaste plader (Vermiculite plade). Sidst jeg havde dem ude, var de også knækkede. Jeg tog så et par stykker fladjern og nogle skruer til at holde dem sammen med.

Pladerne får røgen/ilden til at ryge fremad mod lågen og først derefter bagud. Jeg har derfor planer om at udtage betonen i lågen, svejse en plade med nogle køleribber i istedetfor og så vha. nogle kedelslanger lede lidt vand igennem lågen for at opnå en større virkningsgrad - det er jo her der er allervarmest icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Zarge »

Lille put... Ska' vi ikke lige ha nogen billeder af hvordan du har lavet det plade halløj...:-D
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

U-sten i Orlan 25kW

Indlæg af Lille put i kedlen »

Hej Zarge,

Jeg kan ikke lige finde det rigtige overførselkabel fra kamera til computer - hvorfor kan de ikke blive enige om en standard :evil: - så man kun behøvede at det samme kabel til de forskellige mærker af mobil, kamera mm. :great:

Ellers er det sådan set ret enkelt: bagerst har jeg stablet nogle halve indfaste sten for at ilden ikke bare kan fise lige bagud og for at støtte pladerne mod at vælte indad. Stenene skal sidde således at varmen stadig kan komme op i de midterste røgrør!
Så har jeg anbragt 2 ildfaste plader på ca. 55 x 20 cm - køb evt. en plade i 60 x 50 og sav den over med alm. sav eller rundsav - til at lede ilden fremad. Det resterede stykke på 60 x 10 cm lægges evt. i bunden mellem pladerne. For at pladerne ikke skal vælte udad har jeg bare sat et par ildfaste sten - alm. mursten kunne nok også bruges - men der skal lige være plads til en daglig forsigtig udskrabning på siderne og i midten.

Det største problem kan være at bunden, som er støbt i beton ikke er helt plan og man skal derfor tilpasse pladerne lidt yderligere individuelt for at få dem til at tætte så meget som muligt opad mod herden - og her må man absolut ikke bruge vold, for de knækker for et godt ord. Jeg har da også måttet forstærke mine med et stykke fladjern, som man skal huske at anbringe så højt at de ildfaste sten stadig kan ligge helt ind til og støtte.

Man kunne nok opbygge det lidt smartere uden de ildfaste sten til at støtte, ved at spænde pladerne fast vha. et eller 2 stykker fladjern, bukket i et stort U, bagom pladerne, så man nemmere kunne udtage det hele på engang og undgå at det hele alt for let vælter helt sammen, når man svinger skraberen. Men nu har mit arrangement ihvertfald holdt en 3 - 4 år, og jeg kun haft det ude nogle enkelt gange fordi det var væltet lidt. Men første gang jeg må forny pladerne, vil jeg nok lave det lidt mere permanent.

Besvar