Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bil til under 100K

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Ny bil til under 100K

Indlæg af Flemming DJ » 23 jan 2012 13:02

Ja, ellers skulle det være forbudt at sælge elbiler i det her saltindsmurte land. :twisted:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Ny bil til under 100K

Indlæg af Emborg41 » 23 jan 2012 13:12

Hej

Ja en elbil lyder godt, MEN prøv at checke hvor lang tid batterierne holder og hvad det vil koste at skifte dem.


Peter

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Ny bil til under 100K

Indlæg af Erik2 » 23 jan 2012 14:12

Krydolph » 23 Jan 2012, 09:52 skrev:ja regner ikke med den går død på de 50 km, den står trodsalt til 180 i rækkevidde :D Så man kan nøjes med at tanke el hver anden dag, eller 3. hvis man kører pænt!

en undervogns behandling gør meget ved det rust halløj, det kan en elbil vel også få!
Prøv at se på f.ex. Ingeniøren med folk der haft elbiler på prøve, og gang på gang er strandet, fordi rækkevidden var langt kortere end opgivet. Man skal generelt lade hver eneste gang det er muligt.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Ny bil til under 100K

Indlæg af Zarge » 23 jan 2012 17:02

Har stadig ikke forstået hvorfor alle folk tar som en selvfølge at de kan "tanke" deres elbil på jobbet... (selvom vi ser bort fra det rent praktiske med stikkontakter ol.) Så er det vel de færeste der må tanke bilen på firmakortet... Hvorfor skulle de så må via strømmen...

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Ny bil til under 100K

Indlæg af Erik2 » 24 jan 2012 06:26

Zarge » 23 Jan 2012, 17:02 skrev:Har stadig ikke forstået hvorfor alle folk tar som en selvfølge at de kan "tanke" deres elbil på jobbet... (selvom vi ser bort fra det rent praktiske med stikkontakter ol.) Så er det vel de færeste der må tanke bilen på firmakortet... Hvorfor skulle de så må via strømmen...
Det er fordi de grønflippere der elsker elbiler arbejder på grønne arbejdspladser, hvor de skriver rapporter til nogle andre grønflippere, i et lukket system der kører på offentlige midler, uden kontakt med omverdenen.

På sådanne arbejdspladser vil elbiler naturligvis "tanke" gratis.


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Ny bil til under 100K

Indlæg af timkenneth » 24 jan 2012 09:45

Erik2 » 24 Jan 2012, 06:26 skrev: Det er fordi de grønflippere der elsker elbiler arbejder på grønne arbejdspladser, hvor de skriver rapporter til nogle andre grønflippere, i et lukket system der kører på offentlige midler, uden kontakt med omverdenen.

På sådanne arbejdspladser vil elbiler naturligvis "tanke" gratis.
haha hørt.

det der elhalløj tror jeg heller ikke en skid på, det er der for store olieinteresser i verden til. og når jeg skal til gardasøen med min 1500 kg's campingvogn gider jeg sq ikke tanke strøm for hver 5 km.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Ny bil til under 100K

Indlæg af majland » 24 jan 2012 09:56

Vi skal bare have omgifterne lagt om så man ikke bliver straffet af en køre i en hybrid i forhold til en ren el. Mhs til campingvognen så kunne den jo fint have en generator indbygget således at den kan levere power nok til at ekvipagen når gardasøen i fin stil...

For de mange der pendler under 100km/dagen er el jo oplagt - hvis der lige var en nem løsning på at besøge moster Olga i weekenden ...

Specielt for dem der pendler i/omkring storbyerne hvor emissionen af skadelige partikler er et problem.

Vores store bil kører typisk ikke mere end 50-75km på hverdage. Den lile kører ikke hver dag men så til gengæld mindst et par hundrede km når den kommer afsted (og uden mulighed for at lade før den er hjemme igen et par dage senere).

Så den store ville godt kunne være en elbil - men har så blot brug for at være en hybrid ahs til de ture der ikke kan klares på el...

Det er ikke prismæssigt attraktivt for tiden så begge biler er blandt de mest brændstoføkonomiske i deres respektive klasser.

http://www.spritmonitor.de/en/detail/460587.html
http://www.spritmonitor.de/en/detail/331803.html
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Ny bil til under 100K

Indlæg af Emborg41 » 24 jan 2012 10:11

Er det ikke lidt tankevækkende :shock:

En EL-bil er miljørigtig, men EL-opvarmning i et hus er fy-fy.

Det må være fordi at man kun bruger EL produkseret fra vindmøller til at oplade sin bil, men EL fra kulkraftværker til opvarmning :roll:

Peter

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Ny bil til under 100K

Indlæg af Bigfoot » 24 jan 2012 11:22

Emborg41 » 24 Jan 2012, 10:11 skrev:Er det ikke lidt tankevækkende :shock:

En EL-bil er miljørigtig, men EL-opvarmning i et hus er fy-fy.

Det må være fordi at man kun bruger EL produkseret fra vindmøller til at oplade sin bil, men EL fra kulkraftværker til opvarmning :roll:

Peter
og jordvarme roser man op over skyerne???? :roll: :roll:

Andre end mig der synes det er iøjefaldende, at DONG har så meget at skulle have sagt i regeringen?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Ny bil til under 100K

Indlæg af Flemming DJ » 24 jan 2012 12:45

Nu er elvarme vel ikke som sådan fy-fy, bare dyrt! :roll:

Jordvarme er jo også elvarme, bare med en bedre COP - og det lader da til at være det nye mantra i regeringskredse...

Så kan man jo som forbruger vælge at betale lidt ekstra for grøn strøm, og den langsigtede intention er jo så god nok: at gå fra fossile brændsler til vedvarende - så jeg tror da, vi ser frem mod et større strømforbrug på samfundsplan, endda også til opvarmning, når vi kommer der til. Og det er jo et område, enhver siddende regering kan styre nemt og effektivt med love og afgifter.

Den ligger da lige til højrebenet, regeringsmæssigt - måske er det derfor, de elsker strøm? Og fjernvarme, som er lige så nemt at regulere.

Os pille- og træmisbrugere er jo nogle værre cowboys, som ikke er helt så nemme at styre. :wink:

M.h.t. elbiler, så er "brændstoføkonomien" vel stadig noget lavere pr. kørt km med el fremfor diesel og (puhada) benzin? Hvis vi lige glemmer, batteripakken har en begrænset holdbarhed og medfølgende udgifter.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar