Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra oliefyr til pillefyr/pilleovn/?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Sokraten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 jan 2012 12:26

Fra oliefyr til pillefyr/pilleovn/?

Indlæg af Sokraten » 21 jan 2012 23:41

Hej igen.
Tænk engang – man kan stille sådan et spørgsmål her, og så er der 9 svar i løbet af en dag. Fantastisk! En skam at det kun handler om varme og biomasse her. I kunne jo løse alverdens problemer.
Lige nogle kommentarer og uddybninger:
MichaelK, det var faktisk ikke så dyre pillefyr, som jeg fik tilbud på. Jeg fik tilbud helt nye løsninger, andetsteds med en ny skorsten. Et standard Scottefyr. Jeg har kigget nærmere på de to fyr, du nævner. Det ser godt ud, men også dyrt. Men det vil indgå i overvejelserne, tak! 
Ole/Skiveren, meget spændende ting, du overvejer. Det er herligt at du lige delte det. Jeg har faktisk nogenlunde samme præmisser som dig. Jeg tænker ikke at jeg vil sætte et scotte i mit bryggers eller tidligere ’oliefyrsrum’ (rum på 1½ m2). Når det skal stå i huset tænker jeg, at det er vigtigt at det sviner mindst muligt. Scotte lyder som et godt pillefyr, særligt til prisen, men det egner sig nok ikke til det her. Hvis nogen ønsker at gøre indsigelser herimod, så bidrag endelig. Service af MGM er vist nok blevet revset lidt her på forum, hvis jeg ikke tager fejl. Men sådan noget er jo i det hele taget meget subjektivt, men dog værd at tage med for os andre. Jeg agter dog at følge nøje dine overvejelser omkring Ecoheat 1500. Det lyder rigtig spændende, og jeg kan forstå at du også har været ude at sparke på det nu ;) Skulle det være løsningen overvejer jeg at placere en selvbygget silo med støvsuger i kælderen, såfremt en støvsuger er i stand til at få pillerne løftet ca. 2 m. Vides det af nogen?
Lintz, jeg ved ikke om man må stille sit pillefyr, hvor oliefyret står. Der er altså ikke ret meget plads, cirka 1½ m2, men jeg kan lave det om til 2 m2 uden større problemer. Men er det ikke al for lidt plads? Og noget andet: Sviner et pillefyr ikke, hvis magasinet står et andet sted, altså bag en væg?
Søren, Den LP-model ser meget interessant ud – også prismæssigt. Det er også noget, jeg må kigge nærmere på.

Mange hilsner,

Sokraten


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Fra oliefyr til pillefyr/pilleovn/?

Indlæg af lamborg » 22 jan 2012 00:17

Hej . Med et hus på ca 200 kvm og at du skal have varmekilde stående i huset ville jeg helt klart gå efter et jordvarme anlæg . Det er også lidt dyrt i anskaffelse men du spare også ca halvdelen af udgiften til olie om året. Men gå efter en vøllund eller andet. jeg har en thermia villa 155 som jeg bruger til VVB om sommeren men den larmer af h til . Det går de andre ikke.
Hvor bor du i landet. ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Fra oliefyr til pillefyr/pilleovn/?

Indlæg af Bjarke J » 22 jan 2012 01:44

JEg har min Scotte stående i et fyrrum i bryggerset. Forstået på den måde at det står hvor det gamle oliefyr stod, og så har jeg bygget gipsvægge op omkring efter skorstensfejerens anvisning, så rummet fyret står i overholder reglerne for BD30. Ja, jeg spilder ind imellem lidt aske når jeg slæber skuffen gennem bryggerset for at tømme den, og det støver da lidt når jeg fylder piller op. Men med døren lukket ind til rummet bliver det jo der. Jeg vil vove den påstand at en brændeovn sviner væsentligt mere end en scotte, og sådan en har man i stuen.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Fra oliefyr til pillefyr/pilleovn/?

Indlæg af Lintz » 22 jan 2012 07:24

Jeg vil give "Bjarke J" ret. En brændeovn sviner altså rigtigt meget - det behøver man altså ikke med et pillefyr, især ikke hvis siloen placeres udenfor.
Uanset løsning, så kontakt "fejeren" først så du undgår unødig arbejde.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Fra oliefyr til pillefyr/pilleovn/?

Indlæg af Skiveren » 22 jan 2012 08:26

Bjarke J » 22 Jan 2012, 01:44 skrev:JEg har min Scotte stående i et fyrrum i bryggerset. Forstået på den måde at det står hvor det gamle oliefyr stod, og så har jeg bygget gipsvægge op omkring efter skorstensfejerens anvisning, så rummet fyret står i overholder reglerne for BD30. Ja, jeg spilder ind imellem lidt aske når jeg slæber skuffen gennem bryggerset for at tømme den, og det støver da lidt når jeg fylder piller op. Men med døren lukket ind til rummet bliver det jo der. Jeg vil vove den påstand at en brændeovn sviner væsentligt mere end en scotte, og sådan en har man i stuen.
Smart ! :great: hvor meget plads har du omkring scotten og magasinet ? Havde nemlig tænkt lidt i samme baner.. Dog mere for sikkerhedens skyld, da jeg aldrig vil gå på kompromis med branden og den fare... Nu har jeg valgt hvilken type anlæg jeg ha, og har i tankerne at hen af vejen at lave pilleflytning på anlægget.. icon_cheesygrin.gif

Til Sokraten,

Vedr om du kan løfte pillerne med pillesug, tror jeg ikke er noget problem.. Og vedr MGM & servicen, skal vist tage det med et gran salt!!... Carsten fra Benekov har fået en del hug igennem tiden, men jeg tror nu ikke dem er berettet :lol: evt prøv at se over på fyrrum.dk og se mit indlæg omkring mgm 15, side 2. :P
Mvh / Ole
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


kaufman
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 172
Tilmeldt: 29 dec 2011 19:39
Mit fyr: Woody 10kw Blackstar s kedel
Areal: 100 +70 m2 kælder
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: Ca. 20 kg.
Geografisk sted: Hammelev 6500 Vojens

Fra oliefyr til pillefyr/pilleovn/?

Indlæg af kaufman » 22 jan 2012 08:46

Hej
Har fået et Woody monteret i kælderen istedet for oliefyret, vi bruger det stadig som tørrerum til vasketøjet, det tidspunkt det sviner lidt er ved pille påfyldning og rengøring af fyret

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Fra oliefyr til pillefyr/pilleovn/?

Indlæg af Lau » 22 jan 2012 10:06

lamborg » 22 Jan 2012, 00:17 skrev:Hej . Med et hus på ca 200 kvm og at du skal have varmekilde stående i huset ville jeg helt klart gå efter et jordvarme anlæg . Det er også lidt dyrt i anskaffelse men du spare også ca halvdelen af udgiften til olie om året. Men gå efter en vøllund eller andet. jeg har en thermia villa 155 som jeg bruger til VVB om sommeren men den larmer af h til . Det går de andre ikke.
Hvor bor du i landet. ?
Det vil blive alt alt for dyrt at have jordvarme. Manden siger det er et gammelt hus, og der er monteret radiatorer.
Jordvarme er bedst til gulvvarme, hvor man kan have en lav fremløbstemperatur. Jeg har et par bekendte som er taget ved røven af jordvarme, deres besparelse inforhold til tidligere oliefyr, er kun 16 henholdsvis 24 procent på varmeregningen, men dog skal de stadig betale af på et hjordvarmeanlæg til langt over 100.000 kroner..

Det er en fornuftig løsning at gå efter pillefyr, det er der den bedste økonomi kan findes.

Sokraten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 jan 2012 12:26

Fra oliefyr til pillefyr/pilleovn/?

Indlæg af Sokraten » 22 jan 2012 12:53

Lau » 22 Jan 2012, 10:06 skrev: Det vil blive alt alt for dyrt at have jordvarme. Manden siger det er et gammelt hus, og der er monteret radiatorer.
Jordvarme er bedst til gulvvarme, hvor man kan have en lav fremløbstemperatur. Jeg har et par bekendte som er taget ved røven af jordvarme, deres besparelse inforhold til tidligere oliefyr, er kun 16 henholdsvis 24 procent på varmeregningen, men dog skal de stadig betale af på et hjordvarmeanlæg til langt over 100.000 kroner..

Det er en fornuftig løsning at gå efter pillefyr, det er der den bedste økonomi kan findes.
Ja, altså det er jo det: Jeg har faktisk haft Energitjenesten på besøg, og de foreslår som altid Jordvarme. Men ak: der skal liige efterisoleres over det hele, og lægges gulvvarme i stuen. Det lyder som en spændende plan, men urealistisk i pris og tid. Jeg skrev netop det her med et gammelt hus med radiatorer for at få denne diskussion. Mange anbefaler altid Jordvarme, men med høj pris for investering samt lav indløbstemperatur i et hus med naturlig udluftning, lyder det for mig risikabelt. Nogen der vil fastholde jordvarme som løsning?

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Fra oliefyr til pillefyr/pilleovn/?

Indlæg af Skiveren » 22 jan 2012 12:59

Sokraten » 22 Jan 2012, 12:53 skrev: Ja, altså det er jo det: Jeg har faktisk haft Energitjenesten på besøg, og de foreslår som altid Jordvarme. Men ak: der skal liige efterisoleres over det hele, og lægges gulvvarme i stuen. Det lyder som en spændende plan, men urealistisk i pris og tid. Jeg skrev netop det her med et gammelt hus med radiatorer for at få denne diskussion. Mange anbefaler altid Jordvarme, men med høj pris for investering samt lav indløbstemperatur i et hus med naturlig udluftning, lyder det for mig risikabelt. Nogen der vil fastholde jordvarme som løsning?
Nej ikke med det charmerende ældre hus.. :blink: Det dur ikke, min nabo fik lagt jordvarme ind, og han har "kun" et strømforbrug på små 15.000 kr nu.. new6 Kan ikke se nogen fordel her :roll: jeg tror mere på at du er på rette spor... Du bliver helt sikkert pillebruger... :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Fra oliefyr til pillefyr/pilleovn/?

Indlæg af lamborg » 22 jan 2012 15:02

Ja det er rigtigt der er både fordele og ulemper ved jordvarme anlæg . Det er lidt hvad man prioterer efter . Jeg kikkede mest på dine plads problemer og at det ikke så gerne måtte svine. For et pillefyr sviner lidt når man renser . Måske ikke så meget som en brændeovn men det sviner altså alligevel. Jeg tror man skal passe lidt på det der med besparelsen for alt er jo relativt. Ingen tvivl om at piller er billigste opvarmningsform men der er arbejde med det og det skal man synes er hyggeligt som alle os pillenarkomaner på disse stoker forum ellers blver det en plage.Jeg har både hørt og læst om folk som er trætte af det arbejde der følger med. Det er måske fordi de ikke har fundet hemmeligheden bag pillefyr. Når der skal renses-slæbes-fyldes i silo så smid en rock skive på spilledåsen , snup et par kølige fra skabet , skræld en frisk pakke politisk ukorrekte smøger og spis et par spegepølse mader med sorte fingre.Desuden er der knapper man kan trykke på medens man med kendermine vudere flammer og udtænker måde hvorpå man kan spare 5 kg piller om året .Det er sgu da kvalitets tid for en mand. Nå der lod jeg mig lige rive med. Tibage til emnet . Der en fare i at regne med besparesler vis man har skiftet oliefyret ud med feks jordvarme lige før de to meget hårde vintre vi lige haft. I år vil jordvarme regnskabet se anderledes ud. En skriver "taget i røven " med jordvarme. Igen relativt. Du kan finde mange som er super glade for netop jordvarme . Men man skal passe på. Den tidlgere ejer af mit "lille hus" fik lagt jordvarme ind. Snydt grønært. Udgift på 126000. El regning på 45000 om året og fuldstænding umuligt at få over 18 gr uden div gasovne . Så jeg er bestemt jublende lykkelig over mit narkoman. Hvis jeg hidser 30èren op kan jeg få famille og gæster til at rende rundt i undertøj men så tygger den også mellem 90 og 120 kg på et døgn. :-). Nu har jeg faktisk fået skrevet så meget at jeg har overbevist mig selv om at jordvarme er noget skrammel . Øh det var ikke meningen. Jeg vil nu også bruge min til VV til sommer for der tror jeg den er meget billigere en at starte fyret .
MVH
Claus
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar