Alternativ til pladeveksler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Christian M
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 3 gange

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Christian M »

Flemmingth skrev:Jeg har for mange år siden prøvet princippet, dog med jernrør i øverste del af akku.tank.
Det spolerer totalt lagdelingen.
Lyder som samme problem solfangerfolkene har.

Skovløber skrev:Hvorfor vil du bare have den veksler eller spiral, hvorfor ikke det sammen vand på begge sider.
Jeg er nødt til at dele systemet op, da jeg skal have åben exp. på min kedel. Desværre kan jeg ikke få exp.tk højt nok op, da stuehuset har en etage mere på (jeg har fyrrum i en anden bygning), og desuden ligger højere.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Skovløber »

Zarge » 19 Jan 2012, 23:24 skrev:Tja det er jo svært at spå om, men hvis man nu kunne lave en hastighedregulering på pumpen afhænge af fremløbet til huset så det bliver holdt på eks 60 grader, så vil pumpen jo ikke skulle køre så hurtigt, og jeg tror ikke du får problemer med omrøring, samt du får" automatisk" en fremløbsshunte på...;-)
Spændende det du skriver, men jeg ikke helt forstå :)
Hvordan kan du shunte uden en regulrende ventil..
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
Christian M
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 3 gange

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Christian M »

Zarge skrev:Tja det er jo svært at spå om, men hvis man nu kunne lave en hastighedregulering på pumpen afhænge af fremløbet til huset så det bliver holdt på eks 60 grader, så vil pumpen jo ikke skulle køre så hurtigt, og jeg tror ikke du får problemer med omrøring, samt du får" automatisk" en fremløbsshunte på...;-)
Det er heller ikke sikkert det bliver et problem at holde lagdelingen. Det er planen at holde nogle store rørdimentioner, for at sænke hastigheden på vandet. Men ellers kunne en hastighedsregulering på pumpen afhængig af temperaturen være en mulighed. Kan man det på en Alpha2?
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Skovløber »

Christian M » 19 Jan 2012, 23:34 skrev: Det er heller ikke sikkert det bliver et problem at holde lagdelingen. Det er planen at holde nogle store rørdimentioner, for at sænke hastigheden på vandet. Men ellers kunne en hastighedsregulering på pumpen afhængig af temperaturen være en mulighed. Kan man det på en Alpha2?
Det vil jeg ikke mene man kan, du skal have en pumpe med f.eks 3 trin, før du kan sætte en regulator på. Eller en Grudfoss Magna.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
Christian M
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 3 gange

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Christian M »

Flemmingth skrev:Jeg har for mange år siden prøvet princippet, dog med jernrør i øverste del af akku.tank.
Det spolerer totalt lagdelingen.
Hvor meget varme kunne du trække ud af tanken på den måde. Var det noget der battede noget?

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Lille put i kedlen »

Hvis du ikke har en akkutank endnu - hvorfor så spekulere på selv at bøvle med at stoppe en kobberspiral ind i f.eks en gl. oliebeholder? Hvorfor ikke købe en (isoleret) akkutank med 2 spiraler? - en til varmt vand og en ekstra, så den er forberedt til solvarme.
Christian M
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 3 gange

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Christian M »

Lille put i kedlen » 19 Jan 2012, 23:55 skrev:Hvis du ikke har en akkutank endnu - hvorfor så spekulere på selv at bøvle med at stoppe en kobberspiral ind i f.eks en gl. oliebeholder? Hvorfor ikke købe en (isoleret) akkutank med 2 spiraler? - en til varmt vand og en ekstra, så den er forberedt til solvarme.
Jeg har en 1200l olietank stående, som jeg skal have passet til. Den har jeg fået gratis, og så bliver det vel ikke billigere icon_cheesygrin.gif

Flemmingth skriver at han har forsøgt det samme og at det ødelægger lagdelingen, og det er jeg bestemt ikke interesseret i, så jeg tror min ide får lov at dø der :zombie:
Tak for input.
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Lille put i kedlen »

Du kunne anskaffe en mindre f.eks 100 ltr. VVB og så lade det varme vand fra fyret løbe igennem den, inden det løber over i oliebeholderen. Evt. en med el-patron, så vil du altid have varmt vand.
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Bjarne B. »

Du får lige et par inspiratonsbilleder, fra da jeg lavede min tank. Den øverste spiral er 12,5 meter 22mm kobberrør, og skal bruges til solvarme. Med hensyn til lagdelingen i tanken, vil jeg da mene, at du bare skal lave din spiral helt øverst i tanken, da det er der, varmen er. Som du kan se, har jeg sat to spiraler ind, men da du kun skal have en, tror jeg den skal være længere end mine. En lille detalje, som du så desværre ikke kan bruge, er at jeg har ført fremløbet fra fyret helt frem, så det næsten mødes med fremløbet til huset inde bag en lille plade. Det giver varme i huset med det samme, men jeg tror, at du vil kunne opnå det samme, hvis bare spiralen sidder helt oppe i tanken.
Et andet sted her på forumet kan du se det samme system, bare lavet med en rio-radiator - det er billigt og virker fint :)
Vedhæftede filer
IMG_5713x.jpg
IMG_5712x.jpg
Christian M
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 3 gange

Alternativ til pladeveksler

Indlæg af Christian M »

Bjarne B. skrev:Du får lige et par inspiratonsbilleder, fra da jeg lavede min tank. Den øverste spiral er 12,5 meter 22mm kobberrør, og skal bruges til solvarme. Med hensyn til lagdelingen i tanken, vil jeg da mene, at du bare skal lave din spiral helt øverst i tanken, da det er der, varmen er. Som du kan se, har jeg sat to spiraler ind, men da du kun skal have en, tror jeg den skal være længere end mine. En lille detalje, som du så desværre ikke kan bruge, er at jeg har ført fremløbet fra fyret helt frem, så det næsten mødes med fremløbet til huset inde bag en lille plade. Det giver varme i huset med det samme, men jeg tror, at du vil kunne opnå det samme, hvis bare spiralen sidder helt oppe i tanken.
Et andet sted her på forumet kan du se det samme system, bare lavet med en rio-radiator - det er billigt og virker fint :)
Ja det var noget i den retning jeg havde forestillet mig som erstatning til en pladeveksler. Det jeg var nysgerrig efter, var bl.a. hvor mange meter rør der skal til at overføre de ca. 30 kW. Skal der for mange meter til, bliver det for dyrt i forhold til at købe en ekstra pumpe og en pladeveksler (veksleren har jeg godtnok allerede liggende).

En anden ting er så det med lagdelingen. Flemmingth skriver at han har prøvet det i praksis og det ikke fungerer, og det tror jeg gerne. Man kan jo se at dem der har solvarme gør mange krumspring med høj og lav placeret spiral i akkutank, og andre kobler en kappebeholder på akkutanken for at opnå en god lagdeling.

Jeg vælger den sikre løsning med en pladeveksler og investerer i en ekstra pumpe.


Christian M

Besvar