Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stort overforbrug

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange
Fødselsdag

Stort overforbrug

Indlæg af hestetyv » 21 dec 2011 12:54

Spændende læsning. Hvordan kører fyret nu ? Er der stadig problemer, eller kunne en grundig rengøring klare problemet ?
/Claus


Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Stort overforbrug

Indlæg af RasmusFynbo » 21 dec 2011 13:55

Fyret kører rigtig godt, eller det tror jeg nok.. jeg kan dog se, at jeg kun har fjernet symptomerne, men ikke sygdommen..
Der samler sig stadig slagger i herden, hvilket betyder, at jeg oftere skal rense fyret.. Desuden er der mere aske i skuffen end tidligere - asken ser dog fin kaffe/grå-farvet ud og der er få sorte piller i.

Jeg er ikke blevet klogere på, hvorfor der samler sig slagger.

Det kan også være at jeg bare må se i øjnene, at fyret skal renses hvert 5. dag og ikke hver uge.

Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange
Fødselsdag

Stort overforbrug

Indlæg af hestetyv » 21 dec 2011 13:59

Blot en tanke, kunne det tænkes at kvaliteten af dine nuværende træpiller ikke er god ?

Jeg ved, at de gange vi har testet med billigere træpiller i vores pillebrændeovn, så har herden fået en belægning af slagger, og forbruget har været højere, i forhold til når vi bruger kvalitetspiller. Måske du evt skulle prøve 100kg kvalitetspiller på fyret, og se om det giver en forskel ?

Jeg er på ingen måde ekspert på området skal jeg skynde mig at sige, men jeg kan se at når vi feks tager piller som har stået ude i skuret, og måske er lidt kolde og klamme, så giver det også tendens til slagger og større forbrug, selvom det er de gode piller vi bruger.
/Claus

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Stort overforbrug

Indlæg af RasmusFynbo » 21 dec 2011 14:09

Kvaliteten af pillerne skulle være ret god. De er svenske, og jeg har fået anbefalet dem af andre der har gjort afprøvningsarbejdet for mig.. Jeg tvivler på, at de er anledning til problemet.

Det er ham her vi køber dem af:
http://erhvervsavisen.dk/fra-vognmand-t ... 709179983/

Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange
Fødselsdag

Stort overforbrug

Indlæg af hestetyv » 21 dec 2011 14:16

Er pillerne testet, feks af DTI eller lign ? Er der en attest på pillerne ? For selvom han får dem fra sverige, så kan deres oprindelse sagens være fra litauen, og være en dårligere kvalitet, men prisen øget pga flere mellemled. Det har jeg før oplevet desværre. Ikke dermed sagt at det er tilfældet her, for jeg kender ikke den sælger/importør du linker til.

Jeg personligt bruger 8mm barlinek, eller piller fra helenemøllen (højlundmølle), eller german pellets.
/Claus


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Stort overforbrug

Indlæg af Flemming DJ » 21 dec 2011 14:20

Jeg sidder også og tænker på pillekvaliteten.

Men, slagger dannes jo, når bålet bli'r varmere end askens smeltepunkt (uanset pillekvaliteten, som dog er bestemmende for smeltepunktet). Så MÅSKE får fyret for meget gazz. Kan du snart skrue mere ned for luften?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Stort overforbrug

Indlæg af RasmusFynbo » 21 dec 2011 14:44

En af mine venner bruger pillerne og har ikke de samme problemer, men han har også et andet type fyr. Jeg ved ikke om pillerne er testet - jeg købte dem udelukkende på grundlag af min vens erfaring med dem.
Så MÅSKE får fyret for meget gazz. Kan du snart skrue mere ned for luften?
Mener du, skrue mere ned for blæserne? Mine blæsere ligger på lige omkring 85-90%. Hvis de kommer ned på 80% bliver flammen orange med sorte spidser og det ryger fra kedlen, når man åbner låget. Problemet er lidt at til trods for at jeg har trækstabilisator (noget min skortsensfejer overraskende frarådede mig), skifter flammen meget i forhold til hvor meget det blæser. Dermed bliver det lidt svært at stille flammen så den aldrig soder - til gengæld betyder det også at flammen oftest er lidt for hidsig

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Stort overforbrug

Indlæg af Flemming DJ » 21 dec 2011 15:39

Jeg tror, den hidsige flamme er svaret... måske i kombination med pillekvaliteten.

Nogle piller har bare lavere askesmeltepunkt. :(

Enten kan du prøve at skrue mere ned for luften (eller op for mætningen/brændslet) og holde godt øje med soden, eller lade din trækstabilisator åbne tidligere?!
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Stort overforbrug

Indlæg af RasmusFynbo » 19 jan 2012 14:23

Jeg kan iøvrigt som lille opdatering informere om, at problemet nok også skyldtes at jeg aldrig rengjorde under herden - jeg vidste ikke den kunne tages ud. Efter jeg er begyndt at rengøre den aftog problemet!

MEN efter jeg (som absolut eneste ændring) har installeret en trådløs termostat er problemet begyndt at vende tilbage.. Måske fordi fyret ofte tænder og slukker?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Stort overforbrug

Indlæg af Lintz » 19 jan 2012 18:38

RasmusFynbo » 19 Jan 2012, 14:23 skrev:Jeg kan iøvrigt som lille opdatering informere om, at problemet nok også skyldtes at jeg aldrig rengjorde under herden - jeg vidste ikke den kunne tages ud. Efter jeg er begyndt at rengøre den aftog problemet!

MEN efter jeg (som absolut eneste ændring) har installeret en trådløs termostat er problemet begyndt at vende tilbage.. Måske fordi fyret ofte tænder og slukker?
Hvis dit fyr ofte tænder og slukker er det nok noget P - I - D led som skal ændres
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar