Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af solceller til nettet.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af BWJ » 18 jan 2012 20:48

Julehund » 18 Jan 2012, 20:39 skrev: vi har 20+ anlæg ude og køre, og ikke en er inst. med særskilt hfi/hpfi, og de har ikke slået en forkert "skid" endnu! mener bare at det er spild af materialer nu når de nu overholder kravene!! :great:
Hmm, sådan er det vel :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af solcelle » 18 jan 2012 20:56

vi har 380+ oppe at køre...
vi har problemmet yderst sjællendet. mev vi har oplevet det. der for har valgt denne 3-500 kr dyrer løsning
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af Julehund » 18 jan 2012 21:00

så må vi se om vi render i problemer.. :)

Demant
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11 jan 2012 15:55

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af Demant » 18 jan 2012 21:09

Påståeligheden og dumheden i dette forum er jo enorm!
Hold nu op med diskussionerne. Der er jo helt åbenlyst ingen der tror på hvad der bliver skrevet på forumet.
Spørgsmål til lovtekster bør ALDRIG forlades på hvad man kan finde i et forum. Kontakt myndigheden på områddet.
I dette tilfælde: Sikkerhedsstyrelsen. Det er venlige og hjælpsomme mennesker, som der ved hvad de udtaler sig om.

BWJ: TF 3.2.1 henviser til standarder - vigtigst er vel nok er netbeskyttelsen. Men hvor om alting er, så har TF321 ikke meget med nettilslutningen i tavlen at gøre. Her gælder SB.

Julehund: At I ikke "har fået noget forkert" kan skyldes at opsynet er ret begrænset. 10%-kontrollen er mig bekendt det mest grundige eftersyn man kommer ud for (med mindre nogen anmelder en til SIK...). Og det er trods alt ikke hver dag, man oplever det.
Som jeg læser tråden, er der ingen der har fortalt man SKAL bruge type B. Derimod har jeg oplyst, at solcelleanlægget skal have separat HPFI (om det så er type B eller AC kommer, som du selv er inde på, helt an på producenten) til solcelleanlægget.
Men en god tommelfingerregel er, at en trafoløs inverter kræver type B. Hvor om alting er, står det oplyst i dokumentationen for inverteren!

Bent: Her har du en stak info om tilslutning - inklusive diagram: http://energifyn-net.dk/da/~/media/Ener ... vning.ashx

Venligst
Thomas Demant
(der fortsat hævder at have forstand på hvad jeg udtaler mig om - som så mange andre)
Senest rettet af Demant 18 jan 2012 21:11, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af BWJ » 18 jan 2012 21:11

Demant » 18 Jan 2012, 21:09 skrev:Påståeligheden og dumheden i dette forum er jo enorm!
Hold nu op med diskussionerne. Der er jo helt åbenlyst ingen der tror på hvad der bliver skrevet på forumet.
Spørgsmål til lovtekster bør ALDRIG forlades på hvad man kan finde i et forum. Kontakt myndigheden på områddet.
I dette tilfælde: Sikkerhedsstyrelsen. Det er vigtige og hjælpsomme mennesker.

BWJ: TF 3.2.1 henviser til standarder - vigtigst er vel nok er netbeskyttelsen. Men hvor om alting er, så har TF321 ikke meget med nettilslutningen i tavlen at gøre. Her gælder SB.

Julehund: At I ikke "har fået noget forkert" kan skyldes at opsynet er ret begrænset. 10%-kontrollen er mig bekendt det mest grundige eftersyn man kommer ud for (med mindre nogen anmelder en til SIK...). Og det er trods alt ikke hver dag, man oplever det.
Som jeg læser tråden, er der ingen der har fortalt man SKAL bruge type B. Derimod har jeg oplyst, at solcelleanlægget skal have egen HPFI (om det så er type B eller AC kommer, som du selv er inde på, helt an på producenten).
Men en god tommelfingerregel er, at en trafoløs inverter kræver type B. Hvor om alting er, står det oplyst i dokumentationen for inverteren!

Bent: Her har du en stak info om tilslutning - inklusive diagram: http://energifyn-net.dk/da/~/media/Ener ... vning.ashx

Venligst
Thomas Demant
(der fortsat hævder at have forstand på hvad jeg udtaler mig om - som så mange andre)

Kan ikke være mere enig :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af solcelle » 18 jan 2012 21:17

Påståeligheden og dumheden i dette forum er jo enorm!
jibi der er nok en der vil skære igendem er vi lidt iritabel... bu bu bu....
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af Julehund » 18 jan 2012 21:20

Demant » 18 Jan 2012, 21:09 skrev:Påståeligheden og dumheden i dette forum er jo enorm!
Hold nu op med diskussionerne. Der er jo helt åbenlyst ingen der tror på hvad der bliver skrevet på forumet.
Spørgsmål til lovtekster bør ALDRIG forlades på hvad man kan finde i et forum. Kontakt myndigheden på områddet.
I dette tilfælde: Sikkerhedsstyrelsen. Det er venlige og hjælpsomme mennesker, som der ved hvad de udtaler sig om.

BWJ: TF 3.2.1 henviser til standarder - vigtigst er vel nok er netbeskyttelsen. Men hvor om alting er, så har TF321 ikke meget med nettilslutningen i tavlen at gøre. Her gælder SB.

Julehund: At I ikke "har fået noget forkert" kan skyldes at opsynet er ret begrænset. 10%-kontrollen er mig bekendt det mest grundige eftersyn man kommer ud for (med mindre nogen anmelder en til SIK...). Og det er trods alt ikke hver dag, man oplever det.
Som jeg læser tråden, er der ingen der har fortalt man SKAL bruge type B. Derimod har jeg oplyst, at solcelleanlægget skal have separat HPFI (om det så er type B eller AC kommer, som du selv er inde på, helt an på producenten) til solcelleanlægget.
Men en god tommelfingerregel er, at en trafoløs inverter kræver type B. Hvor om alting er, står det oplyst i dokumentationen for inverteren!

Bent: Her har du en stak info om tilslutning - inklusive diagram: http://energifyn-net.dk/da/~/media/Ener ... vning.ashx

Venligst
Thomas Demant
(der fortsat hævder at have forstand på hvad jeg udtaler mig om - som så mange andre)
hvad fanden mener du med det??? det er vist dig der er ude på dybt vand! påstår du at det vi laver er forkert??? på hvilket grundlag kan du gøre det???
kender alt til 10% eftersyn! har trods alt været i elfaget siden 96!! kun et par "ikke alvorlige" fejl, vedrørende mærkning er det blevet til!! så stop for gud skyld med at spille sherif, det klæder dig ikke!!!

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af solcelle » 18 jan 2012 21:21

enig icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif :great: :great:
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af Julehund » 18 jan 2012 21:24

tak! icon_cheesygrin.gif nu får jeg skide-balde af ulrik lige om lidt!! icon_cheesygrin.gif

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af solcelle » 18 jan 2012 21:27

jeg føler med dig... har jo lige været der icon_cheesygrin.gif
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det


Besvar