Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Automix CTR

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Automix CTR

Indlæg af haderslev1234 » 18 jan 2012 18:30

Hvis denne sørger for at der hele tiden kommer 60 grader ind i huset, hvad så hvis buffertanken nu kun er 58 grader kl. 05.00 om morgnen, så vil den vel ikke sende mere varme ind i huset og så er den resterende opvarmning spildt?

Som jeg ser det, er den eneste funktion den kan, er at sørge at radiator og brugsvand ikke bliver "kogende" ?

En klog smed nævnte at han ville sætte en AVTA ventil lige før VVB i huset, som kunne blokere at opvarme spiralen i VVB hvis vandet ikke er varmt nok.

Nogen der har nogle erfaringer med det?


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Automix CTR

Indlæg af majland » 18 jan 2012 19:38

Det er 3vejs ventil - er der ikke varmt nok til at blande koldt i så kommer vandet bare til huset så varmt/koldt som det nu er. Så i det eksempel får du blot 58 grader til huset selvom den står til 60grader.

Mit fremløb til huset er også styret af sådan en. Det kan godt stå og cykle noget afhængigt af temperaturene og flowet. Når huset lukker næsten helt ned for flowet har den svært ved at regulere det.

http://majland.org/blog/?p=652
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Automix CTR

Indlæg af Flemmingth » 18 jan 2012 22:07

haderslev1234 » 18 Jan 2012, 18:30 skrev:Hvis denne sørger for at der hele tiden kommer 60 grader ind i huset, hvad så hvis buffertanken nu kun er 58 grader kl. 05.00 om morgnen, så vil den vel ikke sende mere varme ind i huset og så er den resterende opvarmning spildt?

Som jeg ser det, er den eneste funktion den kan, er at sørge at radiator og brugsvand ikke bliver "kogende" ?

En klog smed nævnte at han ville sætte en AVTA ventil lige før VVB i huset, som kunne blokere at opvarme spiralen i VVB hvis vandet ikke er varmt nok.

Nogen der har nogle erfaringer med det?
Din forståelse af Automix halter en smul :wink:
Automix begrænser kun fremløbstemp. til huset. Hvis akku. er 80° og du indstiller Automix til 55°, vil den blande returvand i akku. vandet for at holde 55°.
Hvis akku. er 40°, vil Automix lukke for returvand i et fosøg på at få temp. op, så den vil ikke forhindre dig i at hive de sidste kaloriusser ud af akku.

Såvidt jeg har læst i dette forum, er AVTA en dyr løsning. En billig motorventil og en endnu billigere termostat klarer det samme. Måske er termostaten endda overflødig, da mange VVB'ere har en indbygget termostat, som kan udnyttes.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

levi

Automix CTR

Indlæg af levi » 18 jan 2012 22:56

Flemmingth » 18 Jan 2012, 22:07 skrev: Din forståelse af Automix halter en smul :wink:
Automix begrænser kun fremløbstemp. til huset. Hvis akku. er 80° og du indstiller Automix til 55°, vil den blande returvand i akku. vandet for at holde 55°.
Hvis akku. er 40°, vil Automix lukke for returvand i et fosøg på at få temp. op, så den vil ikke forhindre dig i at hive de sidste kaloriusser ud af akku.

Såvidt jeg har læst i dette forum, er AVTA en dyr løsning. En billig motorventil og en endnu billigere termostat klarer det samme. Måske er termostaten endda overflødig, da mange VVB'ere har en indbygget termostat, som kan udnyttes.
:great:

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Automix CTR

Indlæg af haderslev1234 » 19 jan 2012 20:02

Flemmingth » 18 Jan 2012, 22:07 skrev: Din forståelse af Automix halter en smul :wink:
Automix begrænser kun fremløbstemp. til huset. Hvis akku. er 80° og du indstiller Automix til 55°, vil den blande returvand i akku. vandet for at holde 55°.
Hvis akku. er 40°, vil Automix lukke for returvand i et fosøg på at få temp. op, så den vil ikke forhindre dig i at hive de sidste kaloriusser ud af akku.

Såvidt jeg har læst i dette forum, er AVTA en dyr løsning. En billig motorventil og en endnu billigere termostat klarer det samme. Måske er termostaten endda overflødig, da mange VVB'ere har en indbygget termostat, som kan udnyttes.
Jamen jeg har det fint med at min forståelse den halter :P For jeg havde åbenbart ikke helt forstået hvordan det virker, men heldigvis ser det jo fint ud og tak for forklaringen :)

Hvis man nu antager at der er varme nok i huset kl. 05.00 om morgnen og fremløb er f.eks. 45 grader. Vil VVB så ikke æde de sidste varmegrader ud af buffertanken, forstået på den måde at vandet til brusebad aldrig kommer højt nok op og buffertanken bliver kørt " i sænk" :roll:


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Automix CTR

Indlæg af majland » 19 jan 2012 21:36

Hvis man nu antager at der er varme nok i huset kl. 05.00 om morgnen og fremløb er f.eks. 45 grader. Vil VVB så ikke æde de sidste varmegrader ud af buffertanken, forstået på den måde at vandet til brusebad aldrig kommer højt nok op og buffertanken bliver kørt " i sænk"
I princippet jo - hvis dine rør er dårligt isolerede. Er de godt isolerede cirkulerer du jo bare 45 grader varmt vand rundt uden at der ske noget ved det andet lidt spild af strøm på pumpen.

Men jeg har lidt det samme problem - da jeg om sommeren har solvarme til at varme bufferen. Der er det bestemt ikke sikkert at der er varme at trække ind i vvb'en. Derfor har jeg en føler på bufferen, og en ventil foran vvb'en således at vvb'en kun varme med vand fra bufferen hvis der er noget der er varmt nok. Ellers forbliver ventilen lukket og elpatronen tændes isedet. Det er hjemmefusk, men søg mine indlæg og "arduino" og du vil finde mere om det. Største udfordring var jeg har en gårsdplads og ~15meter imellem buffer og vvb så jeg har bestemt ikke lyst til at cirkulere lunkent vand rundt (for uderligere afkøling) uden grund. Og selvom bufferen er for kold til vvb'en er det måske fint til badeværelsesgulvet.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 2 gange

Automix CTR

Indlæg af haderslev1234 » 19 jan 2012 21:39

Er der ikke det at en AVTA ventil monteret lige før VVB kan gøre, altså at lukke for cirkulationen så restvarmen ikke bare fiser af ??

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Automix CTR

Indlæg af majland » 20 jan 2012 10:23

haderslev1234 » 19 Jan 2012, 21:39 skrev:Er der ikke det at en AVTA ventil monteret lige før VVB kan gøre, altså at lukke for cirkulationen så restvarmen ikke bare fiser af ??
Dens føler skal jo kunne nå til bufferen. Når der først er lukket er der intet flow, og dermed heller ingen varme rør i nærheden at måle temperatur på selvom bufferen igen er varm.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar