Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det danske træpillemarked 2010

Nyheder og informationer fra Teamet
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af triumph » 15 jan 2012 16:16

træ har stort set samme energiindhold pr kg, uanset træsort, så hvis det kun er træ der er i pillerne. Så er der ikke nævneværdigt forskel på energi indhold


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af Flemming DJ » 16 jan 2012 11:32

Flexheat holder også ca. 4,94-4,97 kWt/kg. I tests. Imponerende, faktisk.

Ja, det er i bund og grund kun et spørgsmål om pillernes renhed og fugtprocent.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af 2009bokke » 16 jan 2012 12:02

Træpiller eller olie... det er opskruet pirser hele vejen rundt...

hørte en fantastisk forklaring på diesel er så dyr er at der er solgt mange dieselbiler i DK.... DET er bare så langt ude i hampen...

mafia er hvad det er og ikke en skid andet.... og til folk med solceller bare vent der kommer snart afgifter på forbruget der også ;)

Danmark er et fantastisk land.. vi griner af folk i afrika der gør oprør.... selvom de burde grine af os over vi lader statetn tage over 50% hvad vi ejer og hvad vi tjener ;)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af Bigfoot » 16 jan 2012 13:21

2009bokke » 16 Jan 2012, 12:02 skrev:Træpiller eller olie... det er opskruet pirser hele vejen rundt...

hørte en fantastisk forklaring på diesel er så dyr er at der er solgt mange dieselbiler i DK.... DET er bare så langt ude i hampen...

mafia er hvad det er og ikke en skid andet.... og til folk med solceller bare vent der kommer snart afgifter på forbruget der også ;)

Danmark er et fantastisk land.. vi griner af folk i afrika der gør oprør.... selvom de burde grine af os over vi lader statetn tage over 50% hvad vi ejer og hvad vi tjener ;)
Ikke helt forkert det der.... Men ja, solcellerne kommer de snart efter. Det gjorde de jo også med de store vindmøller. De afregnede 1:1 med strømmen, og husker jeg ikke helt forkert, så er de vist helt nede i knap 10 øre pr kw. Det er total til grin. Deres kilde laver så meget strøm, ergo skal de da bare have det mindre pr enhed....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af Torpet » 16 jan 2012 20:16

Når jeg forhandler pille-kontrakt for en varmesæson er det altid pris per kilo. Det er mere konkret syntes jeg. For i år (2011-2012) var den på kr. 2,05 per kilo. Jeg bruger 5 paller @ 896 kg. Jeg finder de danske træpiller fra DLG giver mindst aske for mig. Jeg kører et gammelt stoker fyr med en støbejernskedel jeg ikke aner navnet på, men tror nok jeg vil udskifte det til sommer. Min fornemmelse er at kedlen er for stor og altså uøkonomisk, jeg har stokeren kørende konstant, den kommer aldrig over 35-40C. Forbruget ligger på ca. 20-26 kg per dag, næsten uanset temperaturen udenfor :), men det fungerer. Jeg har lavet et chart selv for balancen imellem stoker, blæser og standtime. Jeg kan til enhver tid læse hvad forbruget er på den lidt primitive måde. Mit hus er blot på ca. 100m2 og rimeligt isoleret. Jeg tænker på at det nye pillefyr måske kunne være en Scotte 10 kw eller lignende, men det vil jeg nu sludre lidt mere om her noget senere og tage jer med på råd. Mit magasin er fint og på hjul, dog er sneglen lige nu vandret, så jeg skal bare have skåret alt det i bynden af og lave tilgang for den nye snegl, men kan altså genbruges mener jeg. Men mere om det til foråret :)


Besvar