Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

rotte i kælder

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

rotte i kælder

Indlæg af Landlyst » 14 jan 2012 20:18

Hmm Ja det er et kendt problem at de ka sidde "på røven" og gnave i dem... Normalt siger man at de ikke ka gnave i pvc, men der er lige nogle undtagelser... midt på et glat rør ka de ikke gå bid... Men vandlåse, reduktioner, grenrør (har set dem gnave fra spidsen og ud... ) og dårlige samlinger...

Der for skal man være påpasselig med at lave steder hvor de ka komme til... Og bruge reduktioner fra 110 og ned af i rustfri...

Når de er kommet ud af et rør i jorden så går de 99% af tilfældende op af i min. 45 grader (så falder jorden jo nemmere når man graver... ) Men de ka godt gå langs rør også, så tror de der er kommet hvor det er gamle rør...

Hvad angår rotte spærre, så er der lavet mange modeller men dem der passer i en ø 425 pvc brønd er nok de bedste... Dem til montering i betonrør ka have en træs tendens til at hænge lidt fordi at rørene aldrig er helt ens i størrelse...

Og husk DE skal kontroleres mindst en gang om året... Dvs, at de skal op og gøres rene.. icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

rotte i kælder

Indlæg af pelle » 14 jan 2012 20:44

snubbi » 14 Jan 2012, 20:06 skrev:hej
lige en status fra sidst
Har fanget 3 stk.rotter i klapfælden 2 voksne og 1 unge ,de fik 4,5mm bly forgiftning.
Der er ned tage 25m2 vægbeklædning +25m2 150mm isolering ned i vaskerummet,forsikringen dækker ,
Med tømmeren kunne først komme sidst i næst uge ,men jeg kunne ikke holde lugten ud . Derfor har jeg demonteret vægen +plus skabe.Det det lugtede ad h.... til . vægen var brugt som toilet.
De var kommet op fra kloaken .og hade gnavet vandlåsen ved vandvarmer istykker og de må hade spist den for der er ingen ting tilbage af den.
Skal ha sat en rotte sikring i kloaken så de ikke kan komme den vej. Der komme tv inspektion i klaoken så må vi om den er gnave i stykker ,kloaken er skifte under huset for 8år ,siden der var 60m3 gulv der var grave op . Vi endte med kloaken halv vejs ned ad indkørelsen. Det hul jeg har fundet i indkørelsen ,er oppe på det stykke hvor det er nyt rør . Jeg håber ikke at jeg skal til at grav det hele op en gang til ,det vil vise sig i næste uge


en god rotte er en død rotte, men ikke inde i huset.
Nemli. :great: En rotte skal ikke lægge sig til at dø i stuehuset. ( som en sidste hævn, over den skal dø)
Hold da op.. Jeg er glad for jeg har egen kloak og trixtank. Så jeg ikke skal døjes med det samme som dig , Snubbi. Det er ski træls at få dem ind med kloaken..Føj da...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

rotte i kælder

Indlæg af snubbi » 14 jan 2012 21:25

jeg snakke med en på arbejde ,da jeg fortalt at jeg bor på en bakke så sagde harn at måske den megen regn vi har haft så søger rotterne op til tørre steder.det kan meget godt passe at de søger op til mig jeg bor 6-8 meter over hovede kloak ledningen så fald på vandet er ikke nået problem
til landlyst jeg fik lavet en 400mm genemløbs brønd i plast, hvor der blev en overgang fra plast til beton der må kunne sættes en rotte spærre det er på hovede ledningen.hvis jeg sætte en rotte spærre der så kunne rotterne ikke komme op til huset.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

rotte i kælder

Indlæg af Landlyst » 14 jan 2012 22:04

Den hedder 425 icon_cheesygrin.gif Og det skal være med lige gennemløb!
http://www.rottespærre.dk/ Den han der viser er efter min mening den bedste der findes... Har aldrig haft problemer med den stoppede til... Men jeg ka ikke finde den til salg nogen steder, så ved ikke lige om den ka fåes? :oops: Synnes wavin havde en noget ligende....

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

rotte i kælder

Indlæg af snubbi » 15 jan 2012 19:01

hej
fik lige pille det sidst væg ned i dag og kørt det genbrugs pladsen føj hvor det lugter ,fandt et hul mere direkte ned i flammingoen så der er nok gnavet hul i kloaken det var 20cm ved siden af røret til køkken vasken så der er brug for tv inspektion af kloaken jeg håber ikke at gulve skal bankes op igen


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

rotte i kælder

Indlæg af Landlyst » 15 jan 2012 19:25

af snubbi » for 18 minutter siden

hej
fik lige pille det sidst væg ned i dag og kørt det genbrugs pladsen føj hvor det lugter ,fandt et hul mere direkte ned i flammingoen så der er nok gnavet hul i kloaken det var 20cm ved siden af røret til køkken vasken så der er brug for tv inspektion af kloaken jeg håber ikke at gulve skal bankes op igen
Og røret der går op til vasken er sikker mindre end 110mm? Er det det, ser er det rimeligt sikker ar der sidder en reduktion de har gnavet hul i... Når tv har set hvad de ka finde og det er lavet, så sørg for at de laver en røgprøve, Det er nemlig ikke alting man ka se eller komme ind til med tv... Og en rotte ka jo nøjes med et hul som en tokrone... En røgprøve består af at man sørger for at alle afløb er fyldte med vand, i håndvaske fyldes der vand over proppen og overløb tapes til... Så puster man røg ind med, oftestest en gammel nilfisk, og så skal det kunne lave tryk så de hæver vandet i WC gør det ikke det, kommer det ud et sted og det skal man nok opdage (oftets meget hurtigt) hvor er... icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

rotte i kælder

Indlæg af 2009bokke » 15 jan 2012 19:44

kører køkkenvasken direkte på (ledningen) eller går den gennem en 30" ude for køkknet ?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

rotte i kælder

Indlæg af Landlyst » 15 jan 2012 20:29

2009bokke » for 40 minutter siden

kører køkkenvasken direkte på (ledningen) eller går den gennem en 30" ude for køkknet ?
Da der er lavet nyt ud til midt i indkørsel, for 8 år siden, skulle den godt nok meget gerne køre direkte på og ikke i en gammel køkkenbrønd! :shock:

(for de ikke indviede er en 30'er, en beton brønd med vandlås, brugt som køkkenbrønd/fedtopsamler icon_cheesygrin.gif 30 er indvendig diameter i cm)

Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

rotte i kælder

Indlæg af 2009bokke » 15 jan 2012 22:45

så er det da ikke i vandlåsen den er knækket.... he he ....

det bliver også meget nemmer for dine tv folk at filme hele vejen til 87G bøjning under din køkkenvask :) hvis det ikke går gren på gren på gren :)

held og lykke håber du får fat i rotten....

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

rotte i kælder

Indlæg af snubbi » 18 jan 2012 21:49

den sidste rotte har katten nok fanget ,den lå meget tyk mavet og sov .For en lille uge siden da vi kom hjem ,med masser af mad i skålen så jeg tro den har spist den .Jeg har fanget 3 i en fælde og hunden har taget en også.
det lugte stadig lidt i kælderen så jeg vil i weekenden vaske vægene ned i rodalon det skulle tage den sidst lugt.
Den gl 30 brønd til køkkene er sløjfe .


Besvar