Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af fyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Mester Jakob
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:31
Mit fyr: Scotte 30 kw
Areal: 610
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: Ugerløse

Valg af fyr?

Indlæg af Mester Jakob » 15 jan 2012 13:36

Hej
Jeg er ny her på forum, og har brug for jeres råd

Vi har en ejendom med 6 lejligheder der ikke er for godt isoleret. Nuværende oliefyr (gammelt) bruger ca 12.000 L olie om året! Der er i alt 610 m2 der skal varmes op.

Nu er spørgsmålet så, hvad vlle I vælge? Stoker eller pillebrænder? I hvilken størrelse? Hvilket mærke?

Jakob


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Valg af fyr?

Indlæg af Lintz » 15 jan 2012 14:14

Jeg tror at du skal blive enig med dig selv om det skal være pillefyring eller kombineret først.
Har du adgang til andre alternativer såsom brænde, korn, flis eller hvad der nu kan bruges i en stoker.
Har du tiden og lysten til at stå med brænde f.eks.
Piller er nemt og måske også mere belejligt hvis der skal være 6 "fyrmesterer". Uanset hvordan man ser på det vil der altid være nogle der hopper over hvor gærdet er lavest når der skal hentes pinde ind eller slæbes aske ud.
VVB kommer vel til at kræve noget varme med så mange mennesker og det skal som regel bruges på nogenlunde samme tid på dagen.
Har selv en Scotte som jeg er tilfreds med. kan godt anbefales - dog nok lidt større model til dit hus

Velkommen til.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Valg af fyr?

Indlæg af Havmand » 15 jan 2012 14:28

Jeg formoder at du ikke selv bor i ejendommen og hvis du gør, er du så villig til at være kedelpasser ?
Når det er udlejning, vil jeg helt klart sige at det er et pillefyr der skal til... Man kan ikke (læs, kan godt, men forvent ikke at lejere gider) forvente af lejerene at de passer fyret ect.
Men mindre du finder en i ejendommen som gerne vil besidde denne post, mod et mindre afslag i den månedlige leje...

Var det mig, ville jeg helt klart vælge piller...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Valg af fyr?

Indlæg af Skiveren » 15 jan 2012 14:40

Mester Jakob » 15 Jan 2012, 13:36 skrev:Hej
Jeg er ny her på forum, og har brug for jeres råd

Vi har en ejendom med 6 lejligheder der ikke er for godt isoleret. Nuværende oliefyr (gammelt) bruger ca 12.000 L olie om året! Der er i alt 610 m2 der skal varmes op.

Nu er spørgsmålet så, hvad vlle I vælge? Stoker eller pillebrænder? I hvilken størrelse? Hvilket mærke?

Jakob
Fy for ..... en udgift til varmen... Tror da lige nok at du skulle rykke det fordrukne oliesluger ud... Det er jo over 120 af de lange :shock: :shock: Jeg er helt klart enig med Havmand, du skal på piller... Og jeg ville starte med at kigge " i den dyre ende", Hvorfor nu det... Jo med lejer, er det vel nok skønneste at det var kører derud af... Ja udgift på anlægget, kan vel trækkes fra på huset.. :great: Kig evt på Biolyt..
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Mester Jakob
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:31
Mit fyr: Scotte 30 kw
Areal: 610
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: Ugerløse

Valg af fyr?

Indlæg af Mester Jakob » 25 jan 2012 09:59

Jeg er nu afklaret med at det skal være et pillefyr. Der står p.t. en Tasso kedel, er der nogen erfaringer med at montere pillebrænder på sådan en? Eller skal jeg trække bukserne helt ned og ofre en nuy kedel også?

Skiveren- du skriver at jeg skal kigge i den dyre ende. Hvad tænker du konkret på her?

Forbruget på 12000 liter er anslået af en energikonsulent som foreslår en masse forbedringer der kan spare på varmen. Det undrer mig at han ikke snakker om piller, som i mine øjne, er den hurtigste og letteste vej til den største besparelse.


famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Valg af fyr?

Indlæg af famdue » 25 jan 2012 10:16

Ved ikke hvilken Tasso du nævner. Har prøvet med piller i en Tasso. Glem det. Støbejern er ikke optimalt, og rensning er direkte sundhedskadeligt. Det er ikke til at håndtere.

Skiftede Tasso ud med en BlackStar meget hurtigt. Og sikke en lettelse med rensning, og meget højere virkningsgrad.

Synes det lugter lidt af et enormt varmetab? Er der ikke meget at hente der?

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

Mester Jakob
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:31
Mit fyr: Scotte 30 kw
Areal: 610
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: Ugerløse

Valg af fyr?

Indlæg af Mester Jakob » 25 jan 2012 10:24

Klart der er et stort varmetab, det er et gammelt mejeri der er bygget om med lejligheder. Standen af disse er mildest talt svingende, så på sigt skal de renoveres og isoleres. Det kommer dog til at løbe over en længere periode, så vi har brug for en "her og nu kan vi spare mange penge"-løsning. Vi ønsker også at kunne tilbyde de nye lejere en rimelig varmeudgift. Og så er der jo det miljø mæssige som absolut er en kæmpe sidegevinst!

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Valg af fyr?

Indlæg af Hr.Hansen » 25 jan 2012 10:45

Hvis det bare drejer sig om at spare penge her og nu. Så er en 30- 40 kw scotte nok et fornuftigt valg.

Selvfølgelig skal det renses hver 2-3 uge, men mon ikke det er billiger at få en til det, frem for at bruge 100-200.000 kr på et automatisk fyr. Evt. en som bor i en af lejlighederne.

Sammen med fyret skal der jo selvfølgelig opstilles en ordenlig silo, hvor der kan blæses piller ind. Alternativt hældes bigbags i.
Mvh Thomas Hansen

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Valg af fyr?

Indlæg af Flemming DJ » 25 jan 2012 10:48

Vi får jo normalt tudet ørerne fulde at, at isolering gi'r den største gevinst.

Men, her er der vel 10.000 kr./år pr. lejlighed at hente ved at skifte fyr, endda selv om investeringen over en årrække skal hentes hjem via huslejen?

Det er i hvert fald en hurtig løsning. Men, få det nu beregnet rigtigt, så en evt. efterisolering ikke får gjort fyret ALT for stort i forhold til varmebehovet.

Jeg ville også gå efter noget MEGET automatisk, både styring og rens/askeudtag. Medmindre, der skal "ansættes" en varmemester.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Valg af fyr?

Indlæg af Skiveren » 25 jan 2012 10:48

Mester Jakob » 25 Jan 2012, 09:59 skrev:Jeg er nu afklaret med at det skal være et pillefyr. Der står p.t. en Tasso kedel, er der nogen erfaringer med at montere pillebrænder på sådan en? Eller skal jeg trække bukserne helt ned og ofre en nuy kedel også?

Skiveren- du skriver at jeg skal kigge i den dyre ende. Hvad tænker du konkret på her?

Forbruget på 12000 liter er anslået af en energikonsulent som foreslår en masse forbedringer der kan spare på varmen. Det undrer mig at han ikke snakker om piller, som i mine øjne, er den hurtigste og letteste vej til den største besparelse.
Det var nemheden i at købe et fyr der bare kørte derud af, hvor du kunne være fri for at rense, slæbe piller til osv. Og vi kommer ikke uden om at der er arbejde forbundet med de billige anlæg. Men hvis jeg var dig ville jeg bruge lidt tid på at se nogle anlæg i drift, og hører nogle slutbruger erfaringer.
Ps. Hvor i landet bor du ?
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Besvar