Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af solceller til nettet.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af Julehund » 13 jan 2012 22:56

det er jo ikke sådan at vi montere uden om hpfi!! det kan godt være at det er mig der er "skadet" af tiden som elektriker, men troede at du var med på hvad jeg mente!?! (hpfi- sikring - sik-afb.)


Demant
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11 jan 2012 15:55

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af Demant » 13 jan 2012 23:07

Det er jeg med på ;)

Men det ændre ikke på, at I ikke må anvende eksisterende HPFI til BIB af solcelleanlæg.
Der skal forefindes separat H(P)FI til boliginstallationen og opsættes en separat HPFI til solcelleanlæget (med mindre altså sikringen er over 20A og anlægget monteres i TN system... næppe tilfældet for det føromtalte 6 kW anlæg).

Som sådan betyder det intet for mit vedkommende, hvorvidt I gør det ene eller det andet - jeg giver blot en henvisning til hvor jeg har galskaben fra. Så må det være op til jeres autoriserede installatør at afgøre om I vil efterleve reglerne.
Kontakt Sikkerhedsstyrelsen i tvivlstilfælde.

/Thomas Demant

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af Julehund » 13 jan 2012 23:17

jeg forstår bare ikke lige hvor det er der står, at man ikke må bruge boligens eksisterende hpfi?? jeg siger ikke at det er rigtigt det vi går og laver. men tror nu nok at "mester 1 og mester 2" har styr på sagerne.

flemmingk100
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 15 jun 2011 20:03

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af flemmingk100 » 14 jan 2012 10:02

Tak for de mange fine svar.
Jeg ved godt at at man skal være autoriseret og det skal til meldes forsyningen .;-)
jeg var bare nysgerri på tilslutningen.
Jeg for et 6kw anlæg og det bliver tilsluttet af autoriseret instalatør.
må heller finde min ssb frem ;P

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af klinten » 14 jan 2012 10:37

Flemmingk100, hvad regner du med tilbagebetalingstiden er på dine celler? Jeg går selv med kraftige overvejelser, men jeg syntes at have hørt om tilbagebetalingstider på 15 år hvilket jeg mener er for lang tid.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Lars n
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 03 mar 2011 19:35
Mit fyr: Baxi 1,5 350ltr med iltstyring
Areal: 235
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: ca 7 tons
Geografisk sted: vestjylland

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af Lars n » 14 jan 2012 20:19

Vil det sige ar der skal en HPFI relæ + en sikringsgruppe til kraft på 16A til sådan et anlæg, spørger bare lige da jeg skal have min installatør til at lave det og for at være sikker på at han ikke laver mere end højest nødvendig, skal der der en afbryder på ved inverteren eller er det ikke nødvendig.
Lars

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af Julehund » 14 jan 2012 21:07

Vi montere kun en kraftgruppe og tester hfi/hpfi, for at sikre at den virker efter hensigten! nogle inverter har indbygget forsynings adskiller, andre har ikke.. men det kan nok ikke ses i det store regnskab om der skal sidde en dåse eller forsynings adskilder som tilslutnings sted! :-)

solcelle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af solcelle » 18 jan 2012 18:14

Læs og forstå...

712.413 Beskyttelse mod indirekte berøring
712.413.1 Beskyttelse ved automatisk afbrydelse af forsyningen
Note Beskyttelse ved automatisk afbrydelse af forsyningen på jævnstrømssiden kræver særlige foranstaltninger, som er under overvejelse.
712.413.1.1.1.1  På vekselstrømssiden skal solcellens forsyningsledning være forbundet til forsyningssiden af beskyttelsesudstyret for automatisk afbrydelse af kredse, der forsyner elektrisk udstyr.
712.413.1.1.1.2  Hvor en elektrisk installation omfatter et solcellesystem uden mindst enkel adskillelse mellem vekselstrømssiden og jævnstrømssiden, skal en fejlstrømsafbryder, der er installeret for at give beskyttelse mod fejl ved automatisk afbrydelse af forsyningen være af type B i henhold til IEC 60755, amendment 2.
Note Fejlstrømsafbrydere af type B i henhold til IEC 60755 er en type, der fungerer ved fejlstrømme med jævnstrømsindhold over 6 mA.
Hvor solcelleinverteren ved sin konstruktion ikke er i stand til at levere fejlstrømme med jævnstrømsindhold til den elektriske installation, kræves der ikke en fejlstrømsafbryder af type B i henhold til IEC 60755 amendment 2.

se så ar få de fi relæer på
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af BWJ » 18 jan 2012 19:36

Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Tilslutning af solceller til nettet.

Indlæg af Julehund » 18 jan 2012 19:47

solcelle » 18 Jan 2012, 18:14 skrev:Læs og forstå...

712.413 Beskyttelse mod indirekte berøring
712.413.1 Beskyttelse ved automatisk afbrydelse af forsyningen
Note Beskyttelse ved automatisk afbrydelse af forsyningen på jævnstrømssiden kræver særlige foranstaltninger, som er under overvejelse.
712.413.1.1.1.1  På vekselstrømssiden skal solcellens forsyningsledning være forbundet til forsyningssiden af beskyttelsesudstyret for automatisk afbrydelse af kredse, der forsyner elektrisk udstyr.
712.413.1.1.1.2  Hvor en elektrisk installation omfatter et solcellesystem uden mindst enkel adskillelse mellem vekselstrømssiden og jævnstrømssiden, skal en fejlstrømsafbryder, der er installeret for at give beskyttelse mod fejl ved automatisk afbrydelse af forsyningen være af type B i henhold til IEC 60755, amendment 2.
Note Fejlstrømsafbrydere af type B i henhold til IEC 60755 er en type, der fungerer ved fejlstrømme med jævnstrømsindhold over 6 mA.
Hvor solcelleinverteren ved sin konstruktion ikke er i stand til at levere fejlstrømme med jævnstrømsindhold til den elektriske installation, kræves der ikke en fejlstrømsafbryder af type B i henhold til IEC 60755 amendment 2.

se så ar få de fi relæer på
dem vi bruger har integreret netfilter så det er ikke noget problem, og de er godkendt til alm hpfi relæ! så man kan ikke bare sige at der skal være monteret ac/dc relæ type b, det må være op til det enkelte produkt!
Senest rettet af Julehund 18 jan 2012 20:35, rettet i alt 1 gang.


Besvar