Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af timkenneth » 12 jan 2012 23:46

KA Larsen » 12 Jan 2012, 21:03 skrev:Hvad med en SK stoker er der nogen erfaringer om den kan "tygge" flis?
jeg har den "store 500 l" sk-stoker. altså den med det største magasin. Det kører ganske udenmærket med flis. Dog har jeg modificeret omøreren lidt da der nogle gange var tildens til brodannelse, herefter kører det bare. stoker+kedel vinder ikke nogen designmæssige priser, MEN den kan lave varme og er stabil.
steen fra sk-staal har en stor erfaring indenfor stoker og er meget hjælpsom på alle tider af døgnet.

det er ikke så kendt en stoker her på forum, men hvis du søger lidt finder du nemt noge tråde du kan læse.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Bigfoot » 13 jan 2012 07:17

ang det med flis i en 1.5'er baxi, så fandt jeg lige brochuren fra baxi, og der fraråder de flis i en 1.5'er multiheat.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

HenrikN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 jan 2008 15:21
Mit fyr: Reka HKRST-10
Areal: 156 m2
Brændsel: Skovflis
Fremviser gerne i postnummer: 4583
Dagligt forbrug: Ca. 500 l pr. døgn
Årligt forbrug: 60 - 80 m3 flis
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af HenrikN » 13 jan 2012 08:05

Du spørger hvad en Reka koster. Jeg har en Reka og den har kostet 75 kilo, men det er også med alt i udstyr, som askesnegl, forlænget fødesnegl og større magasin.
Jeg har været utrolig godt tilfreds med Rekaen, den kører bare altid og det er virkelig kram der kan holde. Vandreristen gør at den kan brænde alt. Jeg plejer at sige: Kan brændslet komme ind i kedlen med snegl, og er det noget der kan gå ild i så skal Rekaen nok brænde det.
Jeg har brændt alt lige fra kirsebærsten, knust olivensten, rapsafrens, korn og flis der var så vådt, at kondensvandet drev ned af indersiden på magasinet, og den brændte bare det hele uden at brokke sig eller gå istå. Så det er måske en overvejelse værd.
Venlig Hilsen
Henrik

KA Larsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen » 13 jan 2012 08:12

leo-pol » 12 Jan 2012, 23:12 skrev:hey der
var det ikke noget med en KSM 275-18i-FX fra dec 2006.......
sådanne en fætter har jeg stånde med en 1m3 tank med omrøring....
mvh leo-pol
Leo-pol
Det kunne da godt være interessant - jeg kender intet til den, men den kan vel tygge flis??
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Albert » 13 jan 2012 08:30

Der er ikke nogen hindring for at bygge en brænder på din Orlan,eneste krav er at brænderen er godkendt,og fejeren kan godkende sammenkoblingen,men det er ikke den bedste løsning.

Hvis du starer med at ofre 8 - 9000 kr på noget papiruld i hulmuren,vil dit varmebehov falde betydeligt,og du vil lettere kunne vurdere hvilken løsning der dækker dit behov.

Et forbrug på 35 rm.træ lyder lidt voldsomt,medmindre det er grantræ.
I mit gamle hus på 240 m2,ikke for godt isoleret, bruger jeg,hvis det er bøg,22 - 24 rm,og med fyr bruger jeg 26 - 28 rm.
Med det aktuelle vejr skal jeg kun fyre 1 gang i døgnet,i et 18 kw fyr med 800 l tank.

Det er mange gange du skal fyre,og med en tank på 3000 l. der er godt isoleret, burde der vel være varme et par døgn,med det vejr vi har nu.

Jeg ville nok beholde både Orlan og tank,og så koble et andet anlæg på,der kan brænde flis,så kan du jo skifte efter behag,og med en gang isolering i hulmuren,vil der blive noget længere mellem fyringerne i trækedlen.


viborg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 19 mar 2009 22:15

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af viborg » 13 jan 2012 09:45

grunden til at jeg blander træpiller i flisen og spånerne er for at få det til at falde ned,ellers danner det bare bro-da der jo ikke er nogle omrøre i magasinet,men kunne man få fat i en vibrator eller lave en omrøre selv,selvom det ikke er lige til da det er et meget højt magasin der er på kl´eren,ville det ikke være et problem at fyre med andet end piller.
og det med at det er et svagt gear,tror jeg ikke rigtig på-har en bekendt der har en baxi 1.5,og der er motoren gear ikke meget støre på.
han er vvs-montør og var imponeret over stokeren,den minder jo om benekov stoker i opbygning-var hans svar til den.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Bigfoot » 13 jan 2012 10:06

viborg » 13 Jan 2012, 09:45 skrev: og det med at det er et svagt gear,tror jeg ikke rigtig på-har en bekendt der har en baxi 1.5,og der er motoren gear ikke meget støre på.
der er så en gevaldig forskel.... motoren i en baxi virker måske ikke større, men den kører bare lige på et par ekstra faser i forhold til KL'eren... KL kører med en 220volt motor, og den har ikke særlig meget kraft i sig. Jeg mener at kunne huske typeskiltet, og det sagde 0.09Kw på 220volt.
Men det er sådan set ikke selve motoren der er problemet, det er vinkeldrevet. For det er den anordning med en hårnålesplit som er problemet. Og når det så virkelig klemmer i det drev, og man evt har lavet en split der kan holde (læs rørsplit), så står motoren bare og brummer på KL'eren. Den mangler den ekstra fase for at kunne arbejde sig op.
Til sammenligning kører baxien (1.5) så kun med en 0.120kW motor, men på kraft.
De baxier som anbefales til flis (2.5 & 4.0) er med en motor på 0.320KW. Det er altså noget helt andet.

Og så lige for at komme med den sidste sammenligning, så tjekkede jeg motoren på en M20i'er Twinheat.... 6.6KW :shock: ca 9HK.... total vildt.
Jeg har set en M20i'er hvor der røg et par klemte øldåser i magasinet (guderne må vide hvorfor), de røg ud som makuleret aluminiumflis... det så dælme sjovt ud.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af timkenneth » 13 jan 2012 13:05

9 heste på stokern.haha. sejt. det der motor på en KL er jo ikke mere end der er i lille mors køkkenmaskine.

det er forskel på kram.

hold da op der er mange gode bud på hvad trådejer kan gøre. spændende.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af leo-pol » 13 jan 2012 19:15

KA Larsen » 13 Jan 2012, 08:12 skrev: Leo-pol
Det kunne da godt være interessant - jeg kender intet til den, men den kan vel tygge flis??
Ja da... Det er en model hvor tank og snegl/motor er lavet speciel til at køre flis... Og alt andet der kan fyres gennem sneglen... Den skulle æde alt.... Den har en ekstra stor tank i forhold til de andre af ksm's modeller som er på 1m3... Den kan også køre fastbrændsel.... Mvh leo-pol

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KristianVilhelm » 13 jan 2012 22:47

HenrikN » 13 Jan 2012, 08:05 skrev:Du spørger hvad en Reka koster. Jeg har en Reka og den har kostet 75 kilo, men det er også med alt i udstyr, som askesnegl, forlænget fødesnegl og større magasin.
Jeg har været utrolig godt tilfreds med Rekaen, den kører bare altid og det er virkelig kram der kan holde. Vandreristen gør at den kan brænde alt. Jeg plejer at sige: Kan brændslet komme ind i kedlen med snegl, og er det noget der kan gå ild i så skal Rekaen nok brænde det.
Jeg har brændt alt lige fra kirsebærsten, knust olivensten, rapsafrens, korn og flis der var så vådt, at kondensvandet drev ned af indersiden på magasinet, og den brændte bare det hele uden at brokke sig eller gå istå. Så det er måske en overvejelse værd.
Hvor stort magasin er det med så? - Umiddlbart lyder det meget billigt


Besvar