Pilleflis/miniflis i en KL2?

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
skærlund
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 okt 2011 17:53
Mit fyr: Reka HKRST-FSK10N styring pct 400
Areal: 184 + 80 værksted
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: ca 60 m3 op42
Geografisk sted: Brande, Midtjylland

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af skærlund »

Jeg fyrer også med flis til daglig, 180-200l ligger forbruget på i øjeblikket, det skal siges at flisen indeholder 30-35% vand.
Når vi tager afsted i weekenderne bruger jeg træpiller, magasinet fyldes fredag eftermiddag og der er stadig piller tilbage søndag eftermiddag, tricket med træpillerne er en nødvendighed da magasinet kun er på 390 l.

Med hensyn til vandindhold, så skover jeg i februar, og fliser det i starten af september, herefter fyrer jeg med det, vandindhold er målt til omkring 30% og det kører rigtig godt uden problemer.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Bigfoot »

Det vil være en ulempe i en 1.5'er baxi, da den ikke har omrører. Selvom det er pilleflis, så vil det gerne danne bro i magasinet, og med sine 350 liter i magasinet, så er det altså ikke den største tank at køre flis på.

Man kan godt blande træpiller med i, for at forlænge levetiden af det indfyrede, men så skal der også iltstyring til, da du kan komme i situationer, hvor der kun kommer flis ind, og så brænder det hurtigere væk, end hvis der var piller i.
Jeg står selv i situationen nu her, hvor jeg blander træmel og træpiller. Jeg skal stå og røre i det som var det en stor suppegryde, og stadig så oplever jeg tidspunkter hvor fyret brænder ud, når der lige kommer en lomme bestående af ren træmel.

Ved de alternative brændsler såsom flis, træmel og alt det der, pånær korn, så er en omrører et must.

Hvad med en Twinheat CPi12??? Den har omrøreren, og den har iltstyring standart og alt. Den har så også en lidt større snegl end f.eks 1.5'er baxien, så derfor kan den nemmere sluge flisen også.

En tredje mulighed er jo helt at skifte orlan kedlen ud også, og så smide en M20'er twinheat ind evt? (har en kollega der driver sit 250kvm hus på sådan en opsætning, og på flis)

Men der er også andre kedler, selv af de små stokere, som kan køre flis. Reka f.eks siges jo at være rimelig gode, med deres vandrerist. Jeg har bare ikke kendskab til dem. Der er også et mærke som Gejs, en billigere udgave af noget der ligner en twinheat utrolig meget.

Med hensyn til mængdeforskel, fra træpiller til flis, så har jeg hørt helt op til 4 gange så meget, alt 20kg træpiller, til 80 kg flis i døgnet...
Jeg synes det lyder af utrolig meget.
Men min kollega kom lige forbi, og fortalte mig lige, at han ville i sin twinheat kunne køre 14 dage på 700 liter træpiller i denne tid. Til sammenligning kører han 3 dage maks på 700 liter flis.
Hans flis er fra lagret fra sommeren 2010, så det har ikke så voldsomt en vandprocent heller.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
KA Larsen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen »

Jeg havde faktisk tænkt mig at mide Orlan-kedlen helt væk, for jeg troede faktisk ikke at jeg måtte bygge en stoker på den sådan rent godkendelsesmæssigt - men der er jeg måske forkert på den?

Jeg er også lidt forelsket i TwinHeat, men prisen er jo også lige en tand højere om end planlagt. Er de nogen af jer der ved hvad en Reka koster?
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Bigfoot »

Et alternativ til twinheat, er jo Gejs stokere... de er noget billigere. Jeg mener faktisk at prisen er det halve i forhold til.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
KA Larsen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen »

OK - hvad med påbygning på min Orlan må jeg overhovedet det?
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...

Brugeravatar
skærlund
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 okt 2011 17:53
Mit fyr: Reka HKRST-FSK10N styring pct 400
Areal: 184 + 80 værksted
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: ca 60 m3 op42
Geografisk sted: Brande, Midtjylland

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af skærlund »

Jeg kender et par sykker som har Gejs og de er godt tilfreds, da jeg for 5 år siden skulle have ny stoker var jeg faktisk ude på fabrikken ved Gejs for at få en demonstration, men da havde de dårligt nok tid til at fremvise og besvare spørgsmål, jeg kunne jo selv gå ind ved siden af og se en i drift var beskeden.
Det blev så ikke lige Gejs der solgte noget til mig, men det er da sikkert blevet meget bedre siden.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af Bigfoot »

KA Larsen » 12 Jan 2012, 13:26 skrev:OK - hvad med påbygning på min Orlan må jeg overhovedet det?
det tror jeg ikke.... det ville vel også være bedre at få en kedel som er godkendt og forberedt på det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KristianVilhelm »

skærlund » 12 Jan 2012, 13:30 skrev:Jeg kender et par sykker som har Gejs og de er godt tilfreds, da jeg for 5 år siden skulle have ny stoker var jeg faktisk ude på fabrikken ved Gejs for at få en demonstration, men da havde de dårligt nok tid til at fremvise og besvare spørgsmål, jeg kunne jo selv gå ind ved siden af og se en i drift var beskeden.
Det blev så ikke lige Gejs der solgte noget til mig, men det er da sikkert blevet meget bedre siden.
Haha - Det minder mig om min egen oplevelse med dem.

Fandt dem på internettet, læste på deres hjemmeside med store bogstaver "Ring og få et tilbud."
Ringede dem op og spurte om en pris på et samlet stoker anlæg, hvorefter han bad mig kigge på deres hjemme side efter priser.
Jeg spurte lidt befippet om man ikke kunne få et samlet tilbud. Det kunne man så ikke.

De solgte heller ikke noget til mig. :shock:
Brugeravatar
skærlund
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23 okt 2011 17:53
Mit fyr: Reka HKRST-FSK10N styring pct 400
Areal: 184 + 80 værksted
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: ca 60 m3 op42
Geografisk sted: Brande, Midtjylland

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af skærlund »

ja jeg turde ikke købe noget dengang for hvordan mon servicen så ville være hvis noget gik i stykker, men der findes da heldigvis andre seriøse og servicemindede producenter
KA Larsen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 jan 2012 13:44
Mit fyr: Orlan Gasogen 25kW
Areal: ca. 200 m² fra 1925
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8752
Dagligt forbrug: ca. ½rm nåletræ
Årligt forbrug: 35 rm bl. løv og nål
Geografisk sted: Østbirk NV for Horsens

Pilleflis/miniflis i en KL2?

Indlæg af KA Larsen »

Baxi synes jeg altså stadig lyder som en god løsning, selvom flisfyring betyder fyldning hver dag (det er jo bedre at skulle fylde på min Orlan 3-5 gange i døgnet som lige nu...:))

Er der nogen af jer der ved hvad en Reka koster?
Alt kan lade sig gøre: Det er kun et spørgsmål om tid, eller penge...

Besvar