Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft til vand pumper!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Flemming DJ » 11 jan 2012 01:39

Øh, holde op? Jeg har lavet ET indlæg!

Og så har jeg overhovedet ikke kommenteret på noget med en varmepumpe.

Vil heller ikke ind på, om det vil være tilstrækkeligt med det eksisterende fyr + større akkutank til huset. Der må større regnekapacitet til. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Luft til vand pumper!

Indlæg af Lille put i kedlen » 13 jan 2012 00:39

Jeg ville jo gerne have haft nogle links til eksempler på hvordan jeg kan tilslutte min varmepumpe, istedetfor en diskussion for eller imod akkumuleringstank.

Nu har jeg selv været lidt rundt på nettet - dog stadig uden det store udbytte, men nu har jeg fundet min 1200 liter gl. oliebeholder frem og ved at sammenligne lidt her og der er jeg kommet frem til at jeg for ikke at gøre mit system alt for kompliceret, må nøjes med at bruge min eksisterende 100 ltr. akku-tank, udelukkende som VVB (varmtvandbeholder) og så trække gulvvarmen udelukkende via oliebeholderen. Jeg vil så sætte en Watts-ventil m. fjernføler til at styre temperaturen i VVB beholderen, således at den har første prioritet mht. til at få tilført varmt vand - så håber jeg nemlig at kunne køre helt uden om el-vandvarmeren og spare en del strøm - vandet skal så bare løbe lidt længere tid, inden det bliver rigtigt varmt.

Hvordan jeg lige for frysesikret Varmepumpen, når jeg kun bruger min Orlan om vinteren, skal jeg lige overveje, men jeg har en ide om at lade noget af returvandet fra gulvarmen løbe igennem den.

Mht. oliebeholderen, så har jeg sat den på hjul og svejst et par håndtag i den, så den er næsten ligeså nem som en sækkevogn at køre rundt med - ellers er det jo en krig at flytte sådan en kalorius. Håndtagene skal sidde ca. 1/4 fra bunden, så man kan tilte den og få vægten over på hjulene. Hjulene fra en gl. stor højtryksrenser er aftagelige, men ellers så skal den bare klodses op inden påfyldning af vand.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Landlyst » 13 jan 2012 04:56

af Lille put i kedlen » i dag 00:39

Jeg ville jo gerne have haft nogle links til eksempler på hvordan jeg kan tilslutte min varmepumpe, istedetfor en diskussion for eller imod akkumuleringstank.

Hmm jow men når du ikke ka finde det nogen steder er der jo måske en årsag... icon_cheesygrin.gif

Nu har jeg selv været lidt rundt på nettet - dog stadig uden det store udbytte, men nu har jeg fundet min 1200 liter gl. oliebeholder frem og ved at sammenligne lidt her og der er jeg kommet frem til at jeg for ikke at gøre mit system alt for kompliceret, må nøjes med at bruge min eksisterende 100 ltr. akku-tank, udelukkende som VVB (varmtvandbeholder) og så trække gulvvarmen udelukkende via oliebeholderen. Jeg vil så sætte en Watts-ventil m. fjernføler til at styre temperaturen i VVB beholderen, således at den har første prioritet mht. til at få tilført varmt vand - så håber jeg nemlig at kunne køre helt uden om el-vandvarmeren og spare en del strøm - vandet skal så bare løbe lidt længere tid, inden det bliver rigtigt varmt.

:great:

Hvordan jeg lige for frysesikret Varmepumpen, når jeg kun bruger min Orlan om vinteren, skal jeg lige overveje, men jeg har en ide om at lade noget af returvandet fra gulvarmen løbe igennem den.

Jeg ville vente med at sætte den på, tror ikke du får brug for den....

Mht. oliebeholderen, så har jeg sat den på hjul og svejst et par håndtag i den, så den er næsten ligeså nem som en sækkevogn at køre rundt med - ellers er det jo en krig at flytte sådan en kalorius. Håndtagene skal sidde ca. 1/4 fra bunden, så man kan tilte den og få vægten over på hjulene. Hjulene fra en gl. stor højtryksrenser er aftagelige, men ellers så skal den bare klodses op inden påfyldning af vand.

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Luft til vand pumper!

Indlæg af Lille put i kedlen » 13 jan 2012 10:17

Hej Landlyst,
Hvis du alligevel ikke har noget at bidrage med - kan du så ikke bare undlade at svare?

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Luft til vand pumper!

Indlæg af Emborg41 » 13 jan 2012 14:32

Hej

Med hensyn til frostsikring, så vil det nemmeste nok være at montere et par afspæringshaner og en aftabningsventil.

Peter


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Landlyst » 13 jan 2012 16:29

Lille put i kedlen » i dag 10:17

Hej Landlyst,
Hvis du alligevel ikke har noget at bidrage med - kan du så ikke bare undlade at svare?
Hmm ka da godt lade være med at komme med bidrag.... icon_cheesygrin.gif Men troede du bad om råd på et offentligt forum.... :shock: Beklager da jeg har fortalt dig at der er andre meninger her omkring det du spurgte om.... Og det er jo helt friviligt for dig om du vil lytte eller lade være.... :great:

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Luft til vand pumper!

Indlæg af Lille put i kedlen » 14 jan 2012 00:35

Emborg41 » 13 Jan 2012, 14:32 skrev:Hej

Med hensyn til frostsikring, så vil det nemmeste nok være at montere et par afspæringshaner og en aftabningsventil.

Peter
Du mener at jeg skulle tømme den for vand og fylde vand på igen 1 - 2 gange om ugen? Hvordan tror du det skulle kunne fungere, når jeg netop vil bruge den, når jeg ikke har tid til at fyre?

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Luft til vand pumper!

Indlæg af Emborg41 » 14 jan 2012 21:37

Lille put i kedlen skrev:Jeg ville jo gerne have haft nogle links til eksempler på hvordan jeg kan tilslutte min varmepumpe, istedetfor en diskussion for eller imod akkumuleringstank.

Nu har jeg selv været lidt rundt på nettet - dog stadig uden det store udbytte, men nu har jeg fundet min 1200 liter gl. oliebeholder frem og ved at sammenligne lidt her og der er jeg kommet frem til at jeg for ikke at gøre mit system alt for kompliceret, må nøjes med at bruge min eksisterende 100 ltr. akku-tank, udelukkende som VVB (varmtvandbeholder) og så trække gulvvarmen udelukkende via oliebeholderen. Jeg vil så sætte en Watts-ventil m. fjernføler til at styre temperaturen i VVB beholderen, således at den har første prioritet mht. til at få tilført varmt vand - så håber jeg nemlig at kunne køre helt uden om el-vandvarmeren og spare en del strøm - vandet skal så bare løbe lidt længere tid, inden det bliver rigtigt varmt.

Hvordan jeg lige for frysesikret Varmepumpen, når jeg kun bruger min Orlan om vinteren, skal jeg lige overveje, men jeg har en ide om at lade noget af returvandet fra gulvarmen løbe igennem den.
Det var såmånd bare ud fra denne bemærkning.
Undskyld :cry: jeg læste det som at du ikke ville bruge VPom vinteren


Mht. oliebeholderen, så har jeg sat den på hjul og svejst et par håndtag i den, så den er næsten ligeså nem som en sækkevogn at køre rundt med - ellers er det jo en krig at flytte sådan en kalorius. Håndtagene skal sidde ca. 1/4 fra bunden, så man kan tilte den og få vægten over på hjulene. Hjulene fra en gl. stor højtryksrenser er aftagelige, men ellers så skal den bare klodses op inden påfyldning af vand.
hej

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Luft til vand pumper!

Indlæg af Lille put i kedlen » 20 jan 2012 15:48

Jeg har forsøgt at lave et diagram over, hvordan jeg havde tænkt mig at tilslutte min Varmepumpe til mit eksisterende varmeanlæg.

Jeg havde ellers lavet sådan en fin farvelagt Open Office tegning, men det kan åbenbart ikke uploades - så nu får I den Paint i kun sort/hvid.
Gulvvarme Paint 02.jpg
Jeg regner med at jeg kan spærre af/lukke op for div. ventiler, så jeg dels kan lede lidt varmt vand igennem varmepumpen i tilfælde af frostvejr og den ikke er i brug, dels køre udenom akkutanken om sommeren, hvor gulvvarme er unødvendig. Ellers kan den måske indstilles til min. og holde sig selv frostfri

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Luft til vand pumper!

Indlæg af Erik2 » 20 jan 2012 20:01

Kan du ikke uploade Open Office tegningen som PDF?

Man kan intet se på paint-billedet


Besvar