Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Turbolator i vigas

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 10 jan 2011 18:51

abn » 09 Jan 2011, 18:23 skrev:Var lige oppe og tjekke min eks. tidligere i dag. Den var slet ikke varm, men det var også inden at tanken var varmet ret meget op, så der har jo nok slet ikke været noget vand i. Så passer de 1,33kw heller ikke helt, men godt med isolering er da helt sikkert et must, for ligeså snart der er vand i den, så er der jo et varmetab som man slet ikke får noget ud af.

Nu har jeg jo prøvet at støbe den selv den dyse og den holder kun et år før den skal skiftes. Så kan det jo diskuteres om man gider eller ej. Ud af 14 kg keramisk cement blev det til 2 dysesten og 2 bundsten og det har kostet 200 kr. Altså noget billigere, men man skal jo så også skifte hver år. Jeg ved ikke hvor længe hans sten holder, men den der sad i fra ny af holdt i 3 år. Blev godt nok først skiftet efter 4 men der havde bunden også lidt overlast og skulle lige have lidt grat for at blive god igen
Hvad med at prøve med ildfaste sten til at forlænge den herd. Se link.. De kan skaffes rimeligt billigt og de holder til 1300 gr. Ang. at bygge bundsten selv..Hvis du får to ildfaste sten på 25 mm i tykkelse. og borer 2 huller i dem. Stikker et par slanger igennem dem og sætter dem ned i hullet så der er 20 mm imellem dem til revnen. Slangerne stikker du ind i dysehullerne og støber ned omkring. Når det er tørt skærer du slangen væk med en kniv. Tror det er stærkere end selv at prøve og støbe stenen, hvis man nu vil det. Jeg mener, hvis det kun holder et år,den sten man selv laver, er det andet vel et forsøg værd..
Ellers hyggeligt det i linket. Man kan skrive til ham hvis man er interresseret i sten. Der står 10-12 kr. pr stk. mursten.

http://www.stenovne.dk/lightbyg/light.html
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 10 jan 2011 20:33

Jeg tør slet ikke vise det til konen. Så vil hun også have sådan en. Den er nu ellers fin. Hvis man alligevel skal have et bålsted, så var den da lidt smartere.
Hvis man kan få stenene til den pris, så var det da et forsøg værd. Jeg troede sådan nogle sten var dyrere. Men jeg tror måske at det kan blive et problem at hvis det grat man støber med ikke binder så godt på dem, så vil de bare falde sammen mod hinanden når det har kørt et stykke tid. Det er jo en forholdsvis glat flade som det skal binde til. Men måske jeg tager sorgerne på forskud.

Jeg var forresten lige omkring en vvs'er i dag og kigge på en atmos. Den ser godt nok fin ud når den er helt ny. Det kribler.....
Han kunne så slet ikke være med i pris, men det vidste jeg godt. Det var mere for kigge lidt :great:
Mvh Anders

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 10 jan 2011 21:37

abn » 10 Jan 2011, 20:33 skrev:Jeg tør slet ikke vise det til konen. Så vil hun også have sådan en. Den er nu ellers fin. Hvis man alligevel skal have et bålsted, så var den da lidt smartere.
Hvis man kan få stenene til den pris, så var det da et forsøg værd. Jeg troede sådan nogle sten var dyrere. Men jeg tror måske at det kan blive et problem at hvis det grat man støber med ikke binder så godt på dem, så vil de bare falde sammen mod hinanden når det har kørt et stykke tid. Det er jo en forholdsvis glat flade som det skal binde til. Men måske jeg tager sorgerne på forskud.

Jeg var forresten lige omkring en vvs'er i dag og kigge på en atmos. Den ser godt nok fin ud når den er helt ny. Det kribler.....
Han kunne så slet ikke være med i pris, men det vidste jeg godt. Det var mere for kigge lidt :great:
Ja, jeg gør jo blot mit til at du skal beholde din Vigas. Det er en rigtig god kedel. Men, ok..
Jeg har tænkt lidt. Tror det er din primær luft den er galt med. På en eller anden måde.. Kan godt være jeg spørger dumt, men kan du ikke bare bore nogle huller i de trekantede rør for neden i brændkammeret. Så du er sikker på der er overtryk i den brændkammer. For syntes ikke der er noget galt med dit anlæg ud over at kedlen er lidt længe om at fyre tanken op. Men der bruges jo kun 35 kilo træ. En Vigas er altså en god kedel.. Det er der ingen tvivl om. Jeg kan prøve at måle lysningen i de to firkantede rør der går op bagerst i min kedel. måske det kan give et prej om hvor meget luft der skal ind i det brændkammer.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 10 jan 2011 21:53

Jo jo. Jeg mener også at en vigas er en god kedel. Synes bare ikke at jeg kan være helt tilfreds med min. Hvis den kun yder omkring 20 kw og udnyttelsen af træet er meget langt under hvad den burde levere, så kan jeg jo godt regne nogenlunde ud hvor hurtig en tilbagebetalingstid der er på sådan en atmos (derfor overvejelsen)
Jeg har for et år siden fået andet arbejde som servicetekniker og har arbejdet omkring 60 timer om ugen. Så jeg går ikke i skoven mere, men får leveret op til 90 cm stammer flækket i 4 her hjemme. Og så er prisen 300 kr/rummeter. Der er selvf. noget mindre arbejde i det, men stadig en del at spare ud over kontanterne. 30-35 rummeter bøg er jo en pæn slat.

Jeg prøver lige at se lidt på den primærluft i weekenden når jeg kommer hjem igen. (Skal være i odense resten af ugen)
Hvis jeg får tid/lov :lol:
Mvh Anders

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 10 jan 2011 22:02

Ja jeg har så heller ingen firkantede rør bagerst i min kedel. Men det er nok fordi den er en anden årgang
Mvh Anders


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af pelle » 10 jan 2011 22:26

abn » 10 Jan 2011, 21:53 skrev:Jo jo. Jeg mener også at en vigas er en god kedel. Synes bare ikke at jeg kan være helt tilfreds med min. Hvis den kun yder omkring 20 kw og udnyttelsen af træet er meget langt under hvad den burde levere, så kan jeg jo godt regne nogenlunde ud hvor hurtig en tilbagebetalingstid der er på sådan en atmos (derfor overvejelsen)
Jeg har for et år siden fået andet arbejde som servicetekniker og har arbejdet omkring 60 timer om ugen. Så jeg går ikke i skoven mere, men får leveret op til 90 cm stammer flækket i 4 her hjemme. Og så er prisen 300 kr/rummeter. Der er selvf. noget mindre arbejde i det, men stadig en del at spare ud over kontanterne. 30-35 rummeter bøg er jo en pæn slat.

Jeg prøver lige at se lidt på den primærluft i weekenden når jeg kommer hjem igen. (Skal være i odense resten af ugen)
Hvis jeg får tid/lov :lol:
Men, du syntes en Vigas er en god kedel?? Jamen er det så bare ikke der vi skal tage fat.. :) Lad os slå en ting fast. en atmos giver ikke mere varme end en Vigas.
. Vi må snakkes ved..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 10 jan 2011 22:29

pelle » 10 Jan 2011, 22:26 skrev: Men, du syntes en Vigas er en god kedel?? Jamen er det så bare ikke der vi skal tage fat.. :) Lad os slå en ting fast. en atmos giver ikke mere varme end en Vigas.
. Vi må snakkes ved..
Jo for jeg har kig på en 32 icon_cheesygrin.gif
Mvh Anders

Limbo 12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 06 dec 2011 21:02
Mit fyr: TPK HS20
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7441
Modtaget likes: 1 gang

Turbolator i vigas

Indlæg af Limbo 12 » 07 jan 2012 21:26

Er det på de gamle eller også på den nye model at der er 8 huller bag blæseren??
Har lige købt nye sten til min herd, dem fra vigasproblemer.
Det var godt at få herden forlænget, den brænder også mere ren nu.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Turbolator i vigas

Indlæg af abn » 07 jan 2012 21:39

Limbo 12 » 07 Jan 2012, 21:26 skrev:Er det på de gamle eller også på den nye model at der er 8 huller bag blæseren??
Har lige købt nye sten til min herd, dem fra vigasproblemer.
Det var godt at få herden forlænget, den brænder også mere ren nu.
Min kollegas er fra 2003 tror jeg nok og der er de ikke i. Min var fra omkring 2004-2005 og der var de i. Mener også ham Vigasproblemer snakkede om at det var omkring et års tid at de lavede de huller, men stoppede så med det igen da det ikke var så godt alligevel
Mvh Anders

Limbo 12
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 06 dec 2011 21:02
Mit fyr: TPK HS20
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7441
Modtaget likes: 1 gang

Turbolator i vigas

Indlæg af Limbo 12 » 07 jan 2012 21:52

Tak Anders,
Så må jeg se om jeg kan finde dem, har du se hvor hullerne sidder? kan se du har en ATMOS

Mvh Jakob


Besvar