Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

helt fra bunden !

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
dieseljunkie2000
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 jan 2012 18:45
Mit fyr: Benekov PL 27
Areal: 290
Fremviser gerne i postnummer: 6520
Geografisk sted: Toftlund

helt fra bunden !

Indlæg af dieseljunkie2000 » 03 jan 2012 22:08

Hej Alle og hvor er det et fedt sted at sidde og læse... det minder jo næsten om aftenskole ;)

Vi har købt hus på 300m2 ok isoleret og med en brændeovn i stue etagen. der er 140 m2 på loftet. Vi er samtidig blevet de lykkelige ejere af et oliefyr fra ca 70erne som årligt sutter 4200 litter i sig uden vrøvl.... og så er det jeg tænker.... skal vi blive ved med det eller er der noget at spare med piller istedet........ MON IKKE :):)

summa er at jeg rykker hele lortet ud, fyr, skorsten, fyrrum, varmtvandsbeholder, alt og jeg ender op med de eksisterende rør fra gulvarme og radiatorer. senere kommer der nok solvarme til...

fyrum skal bygges i laden og ny skorsten af blokke med isokern stilles i dette rum. lige nu er jeg til træskelet med isolering og brandsikring efter reglerne. Silo, og lager er der styr på...

varmtvandsbeholder vil jeg have i huset (bryggers) så det er så tæt på hanerne som muligt

så er det vi kommer til det mest spændene og det er varme kilden :)

Skal det være stoker eller pillebrænder ? jeg er sikker på at jeg aldrig kommer til at fyre med indiske nødekerner eller med flis. Eneste mulig alternativ er korn og afrens (som er skaller og knækkede kerner) men anlæget skal slet ikke baseres på korn og afrens.

har selv læst mig til at en scotte 10kw og en bs 20 kedel vil passe da vi jo også har brændeovnen.... og vil hellere have en god forbrænding med et lille fyr end et stort som skal lukke ned for ikke at "koge vandet af" ;)
-Jeg kan godt selv skrue ;)

men hvad mener I ??
hvad er erfaringerne ??
Andre kedler/brændere/stokere ??

mvh Peter


levi

helt fra bunden !

Indlæg af levi » 03 jan 2012 22:23

dieseljunkie2000 » 03 Jan 2012, 22:08 skrev:Hej Alle og hvor er det et fedt sted at sidde og læse... det minder jo næsten om aftenskole ;)

Vi har købt hus på 300m2 ok isoleret og med en brændeovn i stue etagen. der er 140 m2 på loftet. Vi er samtidig blevet de lykkelige ejere af et oliefyr fra ca 70erne som årligt sutter 4200 litter i sig uden vrøvl.... og så er det jeg tænker.... skal vi blive ved med det eller er der noget at spare med piller istedet........ MON IKKE :):)

summa er at jeg rykker hele lortet ud, fyr, skorsten, fyrrum, varmtvandsbeholder, alt og jeg ender op med de eksisterende rør fra gulvarme og radiatorer. senere kommer der nok solvarme til...

fyrum skal bygges i laden og ny skorsten af blokke med isokern stilles i dette rum. lige nu er jeg til træskelet med isolering og brandsikring efter reglerne. Silo, og lager er der styr på...

varmtvandsbeholder vil jeg have i huset (bryggers) så det er så tæt på hanerne som muligt

så er det vi kommer til det mest spændene og det er varme kilden :)

Skal det være stoker eller pillebrænder ? jeg er sikker på at jeg aldrig kommer til at fyre med indiske nødekerner eller med flis. Eneste mulig alternativ er korn og afrens (som er skaller og knækkede kerner) men anlæget skal slet ikke baseres på korn og afrens.

har selv læst mig til at en scotte 10kw og en bs 20 kedel vil passe da vi jo også har brændeovnen.... og vil hellere have en god forbrænding med et lille fyr end et stort som skal lukke ned for ikke at "koge vandet af" ;)
-Jeg kan godt selv skrue ;)

men hvad mener I ??
hvad er erfaringerne ??
Andre kedler/brændere/stokere ??

mvh Peter
Lige en hoftebemærkning - jeg tror du skal op i en 16 kw, - 10 kw bliver vist for småt, - især når du finder ud af hvor godt anlægget kører, - jeg tror du "glemmer" at fyre i din brændeovn pga. komforten du får fra Scotten :great:

Mjh25
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 jan 2012 22:42
Mit fyr: Scotte 10kw (6.34) med blackstar kedel
Areal: 102
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Geografisk sted: Hårlev - Stevns

helt fra bunden !

Indlæg af Mjh25 » 03 jan 2012 22:48

Kan kun give Søren ret, har selv lige monteret et scotte 10kw og har startet det på i søndags. Min brænde ovn har ikke kørt siden.. ;)

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

helt fra bunden !

Indlæg af Albert » 03 jan 2012 22:52

Vær opmærksom på reglerne for indretning af fyrrum på landejendomme,er noget skrapper end i parcelhuse.

Få din skorstensfejer ud og tegne og fortælle,før du starter,så slipper det for evt.fejlretninger før det kan godkendes.

dieseljunkie2000
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 jan 2012 18:45
Mit fyr: Benekov PL 27
Areal: 290
Fremviser gerne i postnummer: 6520
Geografisk sted: Toftlund

helt fra bunden !

Indlæg af dieseljunkie2000 » 04 jan 2012 21:09

Tak Albert, det var nu også planen...skorstensfejere er meget medgørlige når de også får lidt at bestemme/vejlede om... og for mig er arbejdet jo det samme :)
jeg troede 16 kw var udgået .... men det lyder da rart at vi skal skrotte brændeovnen, den må ha en god kilopris :)


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

helt fra bunden !

Indlæg af lamborg » 06 jan 2012 19:37

Du skal også tænke på at når du sætter fyret ved siden af huset får du nogle længere rør og det mere vand i dit anlæg som du skal holde opvarmede + hvis du graver dem ned før du et meget størrer tab for jord er en grim kold ting. Det er bedre at have lidt reserve til de kolde vinterdage end at fyret står og hopper på 100% konstant. Hvis den er lige lille nok vil du også miste muligheden for at lave noget ordentligt tidsstyring da du vil miste for meget varme og den vil arbejde hårdt for at få din kedel temp op igen. Så jeg ville gå i en 20kw for at få en Opop 30 kedel og så være ligeglad med om du måske kun har 90% udnyttelse . De par små ører betyder ikke noget når du sidder i underhylere og nyder en kold mens det er 15 gr frost og snestorm udenfor.
MVH
Claus
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

helt fra bunden !

Indlæg af Fer » 06 jan 2012 20:15

Med i købet med en 20kW vil du også få en masse opstarter i i ydersæsonen. Jeg klarer mig selv med en 9,2kw, tunet til 12kw. Med middel isolering, med en del isolerings fejl :S...... tror 20kW vil være for meget.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

helt fra bunden !

Indlæg af Kruse » 06 jan 2012 20:37

Stoker eller pillebrænder! Vis du kun regner med at fyre med piller, kan du lige så godt købe et pillefyr, da de som regl er lidt billiger.
Skal der brændes korn skal du op i noget stoker. Har selv fyret med korn og det er noget mere sejt at få til at brænde end træpiller.
Så er spørgsmålet, hvormeget korn/afregns tror du der bliver og kan det så modsvare mer prisen til stoker.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

ras65ser
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 107
Tilmeldt: 26 jul 2011 08:52
Mit fyr: Bio18
Areal: 150
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9670
Dagligt forbrug: 10,3
Årligt forbrug: 4 ton

helt fra bunden !

Indlæg af ras65ser » 06 jan 2012 20:42

Fer han kunne jo montere en buffer tank så ville han undgå alle de start/stop i overgangs tiden+ ville have en lager tank til solvarmen har selv et sådan setup.... Og jeg startede uden lager tank.

jvmadsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30 jan 2011 10:42
Mit fyr: Scotte 10KW
Areal: 240m2 i 3 plan
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7280
Dagligt forbrug: 5kg
Årligt forbrug: 8 ton
Kontakt:

helt fra bunden !

Indlæg af jvmadsen » 07 jan 2012 20:13

Køb en 16KW det passer til dit olie forbrug.
I sommerhalvåret kører den alligevel på timer og sommerstop så der er ikke problemer med dårlig lavlast udnyttelse.
Du har behov for en udendørs føler så du kan udnytte sommerstop og solvarme.

Held og lykke med investeringen.
mvh.
jvm

The economy is so bad that:The Mafia is laying off judges.


Besvar