Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

2x trækstabilisator spørgsmål?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

2x trækstabilisator spørgsmål?

Indlæg af newpas » 06 jan 2012 17:27

Helt enig med bigfoot! :great:


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

2x trækstabilisator spørgsmål?

Indlæg af pille bruger » 06 jan 2012 18:05

Bigfoot » 06 Jan 2012, 17:06 skrev: Jamen.... det forsøg er jo bare en skorsten uden trækstabilisator....

laver du et udligningsspjæld der, så skal du jo ikke have det nede i vandet. Men det kan du jo godt flytte 200 meter henad vejen til naboen, det vil stadig udligne trækket/undertrykket i skorstenen.

Helt ærligt, er den ikke lidt langt ude :shock:

Til gengæld er der en sko der trykker omkring lovgivningen. Thy er lidt inde på det. For netop en trækstabilisator, er en åben klap til skorstenen, ergo en brandrisiko. Derfor skal den jo være i fyrrummet, eller rummet den er i, registeres som fyrrum, og indrettes således.

Jo, der er et brandkrav og det skal opfyldes.
Men det har jo ikke været et spørgsmål i denne tråd.

Du kommer ikke udenom min teori her. Den har INTET med selve kedlen at gøre. Det er en komponent til at sikre et ensartet skorstenstræk, så man på den måde får en ensartet forbrænding.

Nej det har intet med kedlen at gøre.
Det har med trækket gennem kedlen at gøre.
Den udligner tryk mellem to rum.
Det store rum uden for, og fyrrummet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

2x trækstabilisator spørgsmål?

Indlæg af Brandsen » 06 jan 2012 18:46

Halløj i forum,

Tre professorer diskuterede, hvad der var den største opfindelse i menneskets historie,
den første mente det var ilden, og argumenterede grundigt for det, den anden mente det
var hjulet, og argumenterede ligeså kraftigt for det, men den tredie mente det var
termokanden. Termokanden ???

Ja, han havde opdaget, at hældte han noget varmt i en termokande om morgenen, så var det
stadig varmt ved frokosttid. Hvis han derimod hældte noget kold i termokanden om morgenen,
ja så var det dælme stadig koldt ved frokosttid !

Og hvordan er det lige, at en termokande finder ud af hvornår den skal gøre hvad ???

Jeg tror trækstabilisatorer har det lidt på samme måde, de gør sgu bare det de skal,
uden vi rigtigt ved hvordan i h... de finder ud af det !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

2x trækstabilisator spørgsmål?

Indlæg af Lintz » 06 jan 2012 18:49

Brandsen » 06 Jan 2012, 18:46 skrev:Halløj i forum,

Tre professorer diskuterede, hvad der var den største opfindelse i menneskets historie,
den første mente det var ilden, og argumenterede grundigt for det, den anden mente det
var hjulet, og argumenterede ligeså kraftigt for det, men den tredie mente det var
termokanden. Termokanden ???

Ja, han havde opdaget, at hældte han noget varmt i en termokande om morgenen, så var det
stadig varmt ved frokosttid. Hvis han derimod hældte noget kold i termokanden om morgenen,
ja så var det dælme stadig koldt ved frokosttid !

Og hvordan er det lige, at en termokande finder ud af hvornår den skal gøre hvad ???

Jeg tror trækstabilisatorer har det lidt på samme måde, de gør sgu bare det de skal,
uden vi rigtigt ved hvordan i h... de finder ud af det !
Lidt lige som humlebien, den flyver også selv om dens vinger er for lille til kroppen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

2x trækstabilisator spørgsmål?

Indlæg af klinten » 06 jan 2012 18:50

Jeg er også med Bigfoot her. Men lad os starte et andet sted. Vi kan vel alle blive enige om at TS funktion er at sikre at der ikke bliver trukket luft ud af (igennem) fyret med varmetab til følge. Der var en der skrev at han havde en TS uden for fyrrummet som vippede lystigt i blæsevejr. Når denne TS står åben blæser der luft fra dette rum og op gennem skorstenen. Havde denne TS ikke været der så havde den samme mængde luft bare flyttet sig fra fyrrummet, gennem kedlen og ud i skorstenen med varmetab til følge.. Det må vel betyde at den er i funktion.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

2x trækstabilisator spørgsmål?

Indlæg af Lund » 06 jan 2012 18:52

klinten » 06 Jan 2012, 18:50 skrev:Jeg er også med Bigfoot her. Men lad os starte et andet sted. Vi kan vel alle blive enige om at TS funktion er at sikre at der ikke bliver trukket luft ud af (igennem) fyret med varmetab til følge. Der var en der skrev at han havde en TS uden for fyrrummet som vippede lystigt i blæsevejr. Når denne TS står åben blæser der luft fra dette rum og op gennem skorstenen. Havde denne TS ikke været der så havde den samme mængde luft bare flyttet sig fra fyrrummet, gennem kedlen og ud i skorstenen med varmetab til følge.. Det må vel betyde at den er i funktion.
Ja det var egentligt sådan jeg regnede med den virkede, derfor stillede jeg spørgsmålet :wink:

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

2x trækstabilisator spørgsmål?

Indlæg af thy » 06 jan 2012 18:53

ja nu var det jo ikke for at forvire ekstra jeg nævnte.. forsikrings forviring...

Der er da vel også problem med at skorstens temp....Der må jo være vildt forskel på om luften der trækkes gennem trækstabilisatoren..

er fyrrums temp..
eller -10 graders frost
eller meget fugtigt vejr feks torden og regnvejr vil det ikke kunne lave løbesod osv...

NÅ vi kommer ikke uden om at rummet hvor fyret står... entelig er den der skal tømmes for overtryk som ellers ville treække falsk luft gennem fyret... og derfor BØR trækstabilisator være i fyrrumet for korekt Sug ved fyret.... slut prut finale.. :D
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

2x trækstabilisator spørgsmål?

Indlæg af Lund » 06 jan 2012 18:57

thy » 06 Jan 2012, 18:53 skrev:ja nu var det jo ikke for at forvire ekstra jeg nævnte.. forsikrings forviring...

Der er da vel også problem med at skorstens temp....Der må jo være vildt forskel på om luften der trækkes gennem trækstabilisatoren..

er fyrrums temp..
eller -10 graders frost
eller meget fugtigt vejr feks torden og regnvejr vil det ikke kunne lave løbesod osv...

NÅ vi kommer ikke uden om at rummet hvor fyret står... entelig er den der skal tømmes for overtryk som ellers ville treække falsk luft gennem fyret... og derfor BØR trækstabilisator være i fyrrumet for korekt Sug ved fyret.... slut prut finale.. :D
19 grader i fyrrum og 10 - 12 grader hvor skorstenen befinder sig med den ene ts

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

2x trækstabilisator spørgsmål?

Indlæg af famdue » 06 jan 2012 19:49

Bigfoot » 06 Jan 2012, 17:06 skrev: Jamen.... det forsøg er jo bare en skorsten uden trækstabilisator....

laver du et udligningsspjæld der, så skal du jo ikke have det nede i vandet. Men det kan du jo godt flytte 200 meter henad vejen til naboen, det vil stadig udligne trækket/undertrykket i skorstenen.

Til gengæld er der en sko der trykker omkring lovgivningen. Thy er lidt inde på det. For netop en trækstabilisator, er en åben klap til skorstenen, ergo en brandrisiko. Derfor skal den jo være i fyrrummet, eller rummet den er i, registeres som fyrrum, og indrettes således.

Altså 8)

Synes detskal dreje sig om placering af TS i forhold til træk/tryk icon_cheesygrin.gif fremfor et ller andet forsikringsspørgsmål :shock:

Carsten

Du kommer ikke udenom min teori her. Den har INTET med selve kedlen at gøre. Det er en komponent til at sikre et ensartet skorstenstræk, så man på den måde får en ensartet forbrænding.
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

2x trækstabilisator spørgsmål?

Indlæg af famdue » 06 jan 2012 19:54

klinten » 06 Jan 2012, 18:50 skrev:Jeg er også med Bigfoot her. Men lad os starte et andet sted. Vi kan vel alle blive enige om at TS funktion er at sikre at der ikke bliver trukket luft ud af (igennem) fyret med varmetab til følge. Der var en der skrev at han havde en TS uden for fyrrummet som vippede lystigt i blæsevejr. Når denne TS står åben blæser der luft fra dette rum og op gennem skorstenen. Havde denne TS ikke været der så havde den samme mængde luft bare flyttet sig fra fyrrummet, gennem kedlen og ud i skorstenen med varmetab til følge.. Det må vel betyde at den er i funktion.
Nemlig :great:

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!


Besvar