Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

cirkulation

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

cirkulation

Indlæg af Landlyst » 05 jan 2012 22:30

icon_cheesygrin.gif
levi » det seneste minut



Landlyst » 05 Jan 2012, 22:17 skrev:Hey Levi/Søren Jeg er egentligt stadig nysgerrig....


Jeg havde ikke set dit indlæg

Din beholder vil holde længere ved at du holder en jævn konstant temp. i den på 54 grader, - derudover minimerer du kalkdannelser, - som mindsker varmeoptagelsen i beholderen, - jo mere kalk der er i din beholder, - jo mere energi skal der til for at varme den op.

Det kan godt være du tror du har en fordel i ikke at have en termostat på din beholder, - men jeg vil vove den påstand at din beholder lider overlast, - og at du har et konstant unødigt konvektionstab som du bør få elimineret.
Nårh var lige ved at tror du var mundlam... icon_cheesygrin.gif

Hmm den ligger jo fakstisk lige omkring de 55 grader....
Og nu har jeg jo ikke ligefrem ret mange udsving i anlægstemp... Kedeltemp ligger omkring 62-65 grader... Det er kun hvis jeg er for længe hjemme fra at den ka falde, hvis det går i bro eller hvis der går noget i klemme i spjældet... Og det er godt nok sjældent den bliver for varm nu, efter trækstabilasotor... :great:

Men tror altså ikke jeg får noget ud af den, da jeg ikke lige ka se hvad den ka ændre for mig... Og heller ikke lige hvordan jeg skal montere den.... :shock:


levi

cirkulation

Indlæg af levi » 05 jan 2012 22:38

Landlyst » 05 Jan 2012, 22:30 skrev:icon_cheesygrin.gif Nårh var lige ved at tror du var mundlam... icon_cheesygrin.gif

Hmm den ligger jo fakstisk lige omkring de 55 grader....
Og nu har jeg jo ikke ligefrem ret mange udsving i anlægstemp... Kedeltemp ligger omkring 62-65 grader... Det er kun hvis jeg er for længe hjemme fra at den ka falde, hvis det går i bro eller hvis der går noget i klemme i spjældet... Og det er godt nok sjældent den bliver for varm nu, efter trækstabilasotor... :great:

Men tror altså ikke jeg får noget ud af den, da jeg ikke lige ka se hvad den ka ændre for mig... Og heller ikke lige hvordan jeg skal montere den.... :shock:
Det er jo logik at når du konstant tilfører energi til beholderen, - så er der et konstant tab/forbrug.

Ventilen skal monteres på fremløbet til beholderen, - og den løse føler skal op i beholderen og føle på vandet :)

Et forsigtigt skud vil være du har et tab på ca. 5-8 procent uden termostat på beholderen med den temp. du kører med på din kedel, - men er temp. højere i perioder vil tabsprocenten stige tilsvarende, - så det kan jo godt blive til lidt dollars i det lange løb..

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

cirkulation

Indlæg af Landlyst » 05 jan 2012 22:45

Hmm tjoe men nu brænder koks jo hele tiden.... Det er jo ikke sådan at fyret ka lukke ned og starte op igen... De ligger jo og ulmer hele tiden...

Men hvad skal det så være for en ventil hvis jeg skulle prøve og se hvem af os der har ret? :shock: icon_cheesygrin.gif

levi

cirkulation

Indlæg af levi » 05 jan 2012 22:49

Landlyst » 05 Jan 2012, 22:45 skrev:Hmm tjoe men nu brænder koks jo hele tiden.... Det er jo ikke sådan at fyret ka lukke ned og starte op igen... De ligger jo og ulmer hele tiden...

Men hvad skal det så være for en ventil hvis jeg skulle prøve og se hvem af os der har ret? :shock: icon_cheesygrin.gif
403280006 & 403480100

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

cirkulation

Indlæg af Landlyst » 05 jan 2012 22:54

Ja ok der skal jo ikke spares mange 100kg koks før det ka gå (hvis du har ret icon_cheesygrin.gif )

Men ka den ikke sættes på returen i stedet? :shock: For ellers er det skisme en større operation....


levi

cirkulation

Indlæg af levi » 05 jan 2012 22:55

Landlyst » 05 Jan 2012, 22:54 skrev:Ja ok der skal jo ikke spares mange 100kg koks før det ka gå (hvis du har ret icon_cheesygrin.gif )

Men ka den ikke sættes på returen i stedet? :shock: For ellers er det skisme en større operation....
Jo det kan den godt, - du skal bare vende den så pilen på ventilen peger den rigtige vej, - ellers får du en ventil der står og dunker, - og det er træls :evil:

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

cirkulation

Indlæg af Landlyst » 05 jan 2012 23:00

levi » det seneste minut



Landlyst » 05 Jan 2012, 22:54 skrev:Ja ok der skal jo ikke spares mange 100kg koks før det ka gå (hvis du har ret )

Men ka den ikke sættes på returen i stedet? For ellers er det skisme en større operation....


Jo det kan den godt, - du skal bare vende den så pilen på ventilen peger den rigtige vej, - ellers får du en ventil der står og dunker, - og det er træls
Okay, så må jeg jo lige se om jeg får tid($) i overskud til det projekt... icon_cheesygrin.gif Og bare roligt skal nok vende den rigtigt... Gider ikke høre maskingevær, det er nok at svigerfar har en af slagsen... icon_cheesygrin.gif

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

cirkulation

Indlæg af Flemming DJ » 06 jan 2012 10:49

Den virker fint på returen. Vi havde nemlig også lidt bøvl, hvis den sku' ha' været på fremløbet. :wink:

Har så måttet hæve kedeltemperaturen i Opopen for at holde returen oppe, når der kun laves gulvvarme. Økonomien er derfor fuldstændigt umulig at vurdere - men, det er ikke blevet dyrere. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

cirkulation

Indlæg af Bigfoot » 06 jan 2012 12:16

Flemming DJ » 06 Jan 2012, 10:49 skrev:Den virker fint på returen. Vi havde nemlig også lidt bøvl, hvis den sku' ha' været på fremløbet. :wink:

Har så måttet hæve kedeltemperaturen i Opopen for at holde returen oppe, når der kun laves gulvvarme. Økonomien er derfor fuldstændigt umulig at vurdere - men, det er ikke blevet dyrere. :)
har du ingen kedelshunt på dit anlæg da????? :roll:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

cirkulation

Indlæg af Flemming DJ » 06 jan 2012 13:14

Jo, og nej.... Vi fik lavet en by-pass lige før fyret, så solvarmen ikke skal der igennem, når fyret er sommerslukket, og den virker som shunt, men pumpen sidder jo udenfor kedelkredsen. Vi sparede en pumpe... men havde ikke skænket kedelshunt en tanke. Så fyret kører på 63 grd. (mod 57), og returen er godt 40. Det virker, men vi må regulere returen via kedeltemperaturen, hvis nødvendigt. :wink:

Det var jo aldrig et emne tidligere, da den gamle VVB havde gennemstrømning, droslet med en drøvleventil (?), og brugsvandstemperaturen var lig med kedeltemperatur.

Men, det er ikke dyrere i piller, og om ikke andet, sparer vi nok lidt strøm til A-pumpen. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar