Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Slanger/Rør

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
dieseljunkie2000
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 jan 2012 18:45
Mit fyr: Benekov PL 27
Areal: 290
Fremviser gerne i postnummer: 6520
Geografisk sted: Toftlund

Slanger/Rør

Indlæg af dieseljunkie2000 » 05 jan 2012 18:38

Må man montere plast slange i fyrum ? er der krav til afstand eller er der andre ting man skal tage hensyn til ?

jeg tænker på hvor tæt på fyret man på anvende plast....


mvh Peter


levi

Slanger/Rør

Indlæg af levi » 05 jan 2012 19:09

dieseljunkie2000 » 05 Jan 2012, 18:38 skrev:Må man montere plast slange i fyrum ? er der krav til afstand eller er der andre ting man skal tage hensyn til ?

jeg tænker på hvor tæt på fyret man på anvende plast....


mvh Peter
Tænker du til centralvarmen ?

Den eneste korrekte måde er faste rør enten i kobber eller jern overalt hvor rørerne er synlige, - man bruger kun plast i vægge/lofter/gulve/Skunke - ikke synligt, - det er klyt!

dieseljunkie2000
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 02 jan 2012 18:45
Mit fyr: Benekov PL 27
Areal: 290
Fremviser gerne i postnummer: 6520
Geografisk sted: Toftlund

Slanger/Rør

Indlæg af dieseljunkie2000 » 05 jan 2012 19:56

ja men et eller andet sted skal jeg vel fra jern og over i plast og den samling kan jeg jo ikke gemme i beton eller væg det ville være svært at finde igen ;) men så er det vel op til smeden hvor han synes det er praktisk og nemest for ham, hvor de kommer op at gulv og går i jern...

kører man 1 1,5 eller 2 tomme rør til 16kw pille fyr ?

levi

Slanger/Rør

Indlæg af levi » 05 jan 2012 20:07

dieseljunkie2000 » 05 Jan 2012, 19:56 skrev:ja men et eller andet sted skal jeg vel fra jern og over i plast og den samling kan jeg jo ikke gemme i beton eller væg det ville være svært at finde igen ;) men så er det vel op til smeden hvor han synes det er praktisk og nemest for ham, hvor de kommer op at gulv og går i jern...

kører man 1 1,5 eller 2 tomme rør til 16kw pille fyr ?
Man kører i kobber eller jern så langt man kan, - naturligvis får man en synlig samling der hvor man kobler kobber/jern sammen med Pexen, - men så lidt synligt som muligt, - og så man stadig kan servicere :great:

Man kører typisk i 22mm kobberrør, 3/4" Jernrør, eller 1"

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Slanger/Rør

Indlæg af Zarge » 05 jan 2012 21:17

Det er muligt det er klyt, men nøj hvor er det dejligt nemt... og ingen samlinger/bøjninger der kan være utætte... icon_cheesygrin.gif
Min kedelkreds er lavet i jern, alt andet i pex... Det kunne selv jeg finde ud af :oops:


levi

Slanger/Rør

Indlæg af levi » 05 jan 2012 21:19

Zarge » 05 Jan 2012, 21:17 skrev:Det er muligt det er klyt, men nøj hvor er det dejligt nemt... og ingen samlinger/bøjninger der kan være utætte... icon_cheesygrin.gif
Min kedelkreds er lavet i jern, alt andet i pex... Det kunne selv jeg finde ud af :oops:
Zarge, - der er nogle ting man ikke fortæller :oops: :great:

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Slanger/Rør

Indlæg af Zarge » 05 jan 2012 21:24

skammer mig sgu ikke over det... Men jo , vil godt gi dig ret, kobber ser sgu godt ud, men jeg valgte at lave en streng pr radiator, altså seperat frem/retur til hver... Det var sgu løbet op hvis det skulle laves i kobber... grin.gif
Forresten, fik lige en levering fra jer igår... Tak for hurtig/ go sservice new2

levi

Slanger/Rør

Indlæg af levi » 05 jan 2012 21:25

Zarge » 05 Jan 2012, 21:24 skrev:skammer mig sgu ikke over det... Men jo , vil godt gi dig ret, kobber ser sgu godt ud, men jeg valgte at lave en streng pr radiator, altså seperat frem/retur til hver... Det var sgu løbet op hvis det skulle laves i kobber... grin.gif
Forresten, fik lige en levering fra jer igår... Tak for hurtig/ go sservice new2
No problemo :great:

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Slanger/Rør

Indlæg af Fer » 05 jan 2012 21:40

Det er fair man har en holdning om at det ikke ser lige så godt ud eller lign. Men jeg kunne da godt tænke mig en forklaring på hvorfor det er klyt?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

levi

Slanger/Rør

Indlæg af levi » 05 jan 2012 21:45

Fer » 05 Jan 2012, 21:40 skrev:Det er fair man har en holdning om at det ikke ser lige så godt ud eller lign. Men jeg kunne da godt tænke mig en forklaring på hvorfor det er klyt?
Hvis det ikke er håndværksmæssigt korrekt, - så er det vel definationen på klyt eller hur ?

Ulovligt er det ikke, - men der er mange ting der ikke er bygningsmæssigt ulovlige, - og som defineres som klyt alligevel.

Som vvsèr lærer man at alle synlige rør er faste rør, - alt andet er ikke håndværksmæssigt korrekt - men derimod klyt.

Faglig stolthed :great:


Besvar