Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

98% sikker på mit valg nu...

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

98% sikker på mit valg nu...

Indlæg af Flemming DJ » 04 jan 2012 15:16

Jamen, hvert kilo tørt træ (20% fugt), du fyrer i brændeovnen indeholder jo nok en godt 4 kWt. Du kan google brændværdien af træ. Det tæller jo selvfølgelig oveni de 2800 plus 400 (elvarme omregnet til olie) ltr. olie. (1 ltr. olie = 10 kWt, groft sagt).

Måske sku' du gribe knoglen og skyde dig ind på noget sammen med Levi (aka Søren fra Dansk VVS Center, dvcenter.dk). Han er god. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


dannidines

98% sikker på mit valg nu...

Indlæg af dannidines » 04 jan 2012 15:47

Hepseen,

Vi har en 16 kw (16/20/24) Scotte/Woody Brænder anno dec 2009 købt hos Andresens-bioenergi.dk og den varmer ALT rigeligt huset op. Jeg kører p.t. med brænderen justeret ind til en effekt på 12 kw og det løfter den fint mht. varme og har ingen problemer med at nå settemp. på kedlen. (Og vi har btw ikke såån fancy Blackstar kedel (ønskes dog, hehe) men en gammel 18KW Ribe støbejernskedel)

Så JA, som Flemming skriver, tror også godt du kan nøjes med en 10 KW brænder, men ring til DVcenter og få en snak, ærgeligt at købe for småt... faktisk kunne jeg godt tænke mig at teste vores hus med en 10 KW kontra vores 16 KW for at se hvordan den ville klare sig... men det koster jo penge, med mindre Levi vil låne mig en til formålet, hehe ;-)

Til at sammenligne med så bor vi i et parcelhus anno 1966 i to plan: 127 stue (inkl. 17 m2 uopvarmet udestue) + 110 m2 opvarmet kælder, altså 220 m2 opvarmet..

Vinduerne er de oprindelige termoruder i stueetaagen og indtil i sommers var der 1-lags i kælderen (som var opvarmet med disse i de 2 forgangne hårde vintre), nu er disse dog skiftet til 7-kammer plastikvinduer med lavenergiruder i.

Jeg supplerede isoleringen på loftet som det første da vi flyttede ind og har 310 mm over hele arealet. hulmuren er som lovkravet foreskrev anno 1965 - 75 mm (mener jeg...) i rockwoolbats..

Så har du et sammenligningsgrundlag til dit eget hus - m2 har vi det samme, så det "bare resten" som kan varierer..

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

98% sikker på mit valg nu...

Indlæg af Skiveren » 04 jan 2012 16:04

Dannidines /
Ja du kunne ha ret, og jeg ved godt at jeg ikke skal regne med at vi får mange af de vintere som vi havde i 2009/2010 & 2010/2011.. Men vores største varmtab ligger i sokkelen, da vi over hovedet ikke havde sne & frost omkring sokkel hele vinteren i zone af 30 cm... Vores gammel bondegårdsstuehus står nemlig på kampsten, så vi har desværre en del varmetab denne vej. Alle ydervæggene er udskiftet sidst i 70ér og har 75 mm isolering.
Jeg har været ved at regne på at efterisolere huset udenpå, og har regnet ud at vores eksisternde ydervæg har en u værdi på 0,36, og med efterisolering med 150 mm ville vi få en U værdi på 0,16.. og varmetabberegningen fortæller mig at jeg kan sparer ca 3000,- KR OM ÅRET ... :shock: :shock:
Så jeg valgte at se mig om efter en billigere måde at "pumpe" noget varme i det gamle skur..
Så jeg er stadig måske lidt til 16 KW, men ringer til NBE imorgen, da de ligger kun 15 km fra mig... Ved godt at de ikke handler med os private mere, men mon ikke at man kan ringe til dem... icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

98% sikker på mit valg nu...

Indlæg af lamborg » 05 jan 2012 07:03

Hej Ole. Rigtigt set. Lad være med at købe det så lille at du skal supplere med andet når det bliver rigtigt koldt. Og det er da rigtigt som flemming skriver at du kan risikerer at få mange start og stop hvis fyret er ALT for stort men det er måske også bare et spørgsmål om at stille kedeludsving på 10 gr og få PID til at passe så den ikke trykker så hurtigt på speederen at den går i overvarme men passer med varmetab i anlæg/tilførsel af ny energi. Men min 30kw står lige nu og opvarmer samtlige 557 kvm og deraf har de 100 5 m til loft så den ligger og kører stille og roligt omkring 75% men når det bliver koldt skal den jo nok få noget at lave. Det gruer jeg lidt for får den æder 80 kg i døgnet lige pt. Men jeg har før kørt med en 16kw jordvarme og den kunne ikke klare over 16-18 gr om vinteren så der stod gasovne overalt for at vores gæster ikke skulle rende rundt i blå termokedeldragter. Og så åd den for 35000 om året i strøm. Men med 1,5 kr killoet for træpiller kan jeg brænde 23 t af om året inden jeg skal af med ekstra . Og jeg regner med af bruge ca 12-14 t så der er både varme og gode penge at hente.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

98% sikker på mit valg nu...

Indlæg af Flemming DJ » 05 jan 2012 09:33

Lige der bekræfter lamborg noget, jeg egentlig glemte at skrive: Et fyr med større "motor" koster mere i "tomgang" (eller ved lav belastning, kært barn har mange navne). 80 kg. ved 75% er en sjat, men der er jo også rigtigt mange kvm., så det fyr får da lov at arbejde for føden. :)

Vores hus smelter også sneen ved soklen, gulvvarme og 70 mm leca på indermuren :roll:, og vi havde ingen problemer med at holde huset varmt i de to vintre. Bare en højere temperatur i gulvvarmefremløbet. :wink: Husker noget med 48-50 grader.

Lamborg> Det er nok lidt "farligt" at sammenligne 16 kW jordvarme med din 30 kW pillefætter, for det lyder lidt som om den, der dimensionerede jordvarmen, burde ha' godt røde ører. Jeg mener: 16 kW lyder ikke af ret meget til 500 kvm. Og hvem ved, hvor lange slanger, der var lagt ud, og hvor frossen jorden omkring er blevet, fordi de har været alt for korte? Damn...
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

98% sikker på mit valg nu...

Indlæg af Skiveren » 05 jan 2012 11:13

Skulle mon også ha fortalt at vi kun har gulvvarme på badsværelset (11 m2) resten er i radatiorvarme, hvor jeg jo skal bruge en højere fremløbstepm. :oops:
Ved ikke om dette også skal regnes med at fyret skal jo op på de 65 gr i fremløb... new6
Mvh/ Ole
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

98% sikker på mit valg nu...

Indlæg af Flemming DJ » 05 jan 2012 11:53

Det er et forsvindende lille problem med de 65 grd. i fremløb. :)

Vi har 63 grd. i kedlen (kun for at holde returtemperaturen oppe, ellers ville jeg sende den under de 60), og de fleste ryger med ud i fremløbsrøret. Falder måske 2 grader (sikkert fordi, vi har en meget mærkelig konstrueret kedelshunt).

Det betyder da lidt på forbruget af piller, men det er møj lidt. Jeg har ikke kunnet påvise det i vores statistik over pilleforbrug, at kedlen er hævet 6 grader, men der er så også andre faktorer i spil: Solvarme, ny VVB - nu med termostat samt lidt varme på et ekstra rum. Og selvfølgelig vejret. :roll:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

98% sikker på mit valg nu...

Indlæg af Skiveren » 05 jan 2012 12:14

Hejsa - Lige en opdatering..
Jeg har lige haft ringede til NBE i Østervrå for at få noget hjælp til brænder/kedel størrelse..
Vi starte med at snakke omkring huset, isolering, elvarmen og ikke mindst min forventninger. :D
det viste sig at han havde et lignende hus fra år 1900 tallet, og havde tæt på de samme m2...
Så han mente at jeg skulle anskaffe mig et 20Kw Sæt med en 30KW kedel, da jeg ville evt. kunne få brug for at pillefyret skulle på arbejde, men hvis ikke kunne jeg jo drossel anlægget ned hvis vinteren var mild. :great:
En anden fordel var at kedel var større, så jeg skulle ikke tømme den for aske så tit, som med en mindre kedel...

Der er godt nok mange meninger om dette emne.. new23
Mvh/ Ole
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

98% sikker på mit valg nu...

Indlæg af Flemming DJ » 05 jan 2012 13:02

Ca. lige så mange meninger, som der er husejere, ja... ;-)

Du kan angribe den fra en anden vinkel:
Varmebehovet i dit hus. F.eks. i forhold til afkølingen (evt. udregnet i kW) ved f.eks. en difference på inde- og udetemperaturen på 30-35 grader (eller hvilket tal, man nu bruger).

Det er så noget med at finde energiberegneren frem igen og nogle data for størrelse, isolering og ønsket rumtemperatur ved en given udetemperatur.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

98% sikker på mit valg nu...

Indlæg af lamborg » 05 jan 2012 14:06

Flemming du fuldstændig ret . Den idiot af forgående ejer som har troet på at varmepumpe sælgeren vidste havd han snakker om. Den kan slet slet ikke trække det. Jeg kan ikke huske hvormange meter bine der er men jeg har set en regning på ca 100000 kr og det er jo helt hen i skuret !!! .Når jeg ikke har "ild" på alle sale drosler narkomanen ned og ligger mellem 30 og 50% . Så bruger den kun omkring 40-45 kg men man kan ikke helt regne med mig for det meste af min install er lavet i 3" rør pga de enorme rum så jeg har rigtigt mange l vand at holde varmt. Det jeg mener er bare at udgiften på et 10-16 eller 20 kw er så lille nu men hvis man får underdimensioneret og skal op i brænder ja så koster det. Og en 16 kw kedel er kun en Opop 20 . Den kan ikke gå til en 20 kw brænder så skal der anden kedel til også .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar