Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgtemperatur

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Røgtemperatur

Indlæg af stokernut » 23 dec 2011 18:19

Ok, hvis jeg skal kunne stikke sonden ind midt i skorstenen, 1 m fra top og samtidig kunne placere senderen, under tag er en halv meter ALT for kort.
16Kw Scotte med 6.35 styring


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Røgtemperatur

Indlæg af stokernut » 02 jan 2012 05:55

[quote=John Skov Jensen]
hvordan det er monteret står beskrevet på side 1 i denne tråd. Ved hjælp af min røgkøler justerer jeg røgtemperaturen så den er 60-70 i toppen af skorstenen./john[/quote]

Hvad med selve sonden. Jeg har kun set stegetermometre, med en "bøjet" sonde (for at gøre det lettere at stikke sonden i stegen). Hvordan har du bøjet den, så den kunne gå ind gennem dit kobberrør (altså uden at knække den)?
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Røgtemperatur

Indlæg af John Skov Jensen » 02 jan 2012 06:04

stokernut » 02 Jan 2012, 05:55 skrev: Hvad med selve sonden. Jeg har kun set stegetermometre, med en "bøjet" sonde (for at gøre det lettere at stikke sonden i stegen). Hvordan har du bøjet den, så den kunne gå ind gennem dit kobberrør (altså uden at knække den)?
Jeg rettede den op i min skruestik

/John

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Røgtemperatur

Indlæg af stokernut » 02 jan 2012 06:21

Hmmmh ok. Er lige p.t. ved at undersøge om en føler fra fuehlersysteme newtronic er en bedre løsning. Hvis ikke må det blive via et skruestik.
16Kw Scotte med 6.35 styring

jvmadsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30 jan 2011 10:42
Mit fyr: Scotte 10KW
Areal: 240m2 i 3 plan
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7280
Dagligt forbrug: 5kg
Årligt forbrug: 8 ton
Kontakt:

Røgtemperatur

Indlæg af jvmadsen » 02 jan 2012 18:34

Du kan også købe en på Ebay
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0389386344
Det skal bare være en PT1000 der duer op til 400 grader.
mvh.
jvm

The economy is so bad that:The Mafia is laying off judges.


stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Røgtemperatur

Indlæg af stokernut » 03 jan 2012 17:48

Nå jeg købte et trådløst Weber stregetermometer og en meter kobberrør. Desværre kan jeg ikke, komme op en meter fra toppen (fra indvendig side af huset), men 1,5 meter, så det blev det. Da jeg fulgte rådet med de 45 grader opadgående, så sider sonden vel 1,30 fra toppen. Nu har jeg lige gjort fyret helt rent og jeg fyrer stadig kun 14 timer i døgnet (fordelt på to perioder), så måske skorstenstemperaturen derfor er lidt lavere (primært pga helt rent fyr).

Mit støreste problem var om jeg skulkle indstille Weberen på "fish, hamburger eller chicken" icon_cheesygrin.gif

Any way røgtemp på afgangsrøret er under 100 grader (den stiger i takt med aske etc.) og temp 1,30 meter fra toppen er lige p.t. 50 grader. Det er nok den temp der har været altid (lige efter rengøring) og min skorstensfejer har aldrig nævnt løbesod etc., så måske har det hele været spildt. Specielt efter at have fået dette skriftlige svar fra en skorstensfejer:

jeg går ud fra det er fordi du vil måle om der dannes kondens i skorstenen og derfor vælger at gå ud fra lære bogen om 1m nede i skorstensvange 80c og alt det der
jeg håber du er klar over at det kun er en teoretisk læredom og at man ligeså godt kan måle det i afgangs rør ??

det næste er jo så, hvis du bore hul i din skorstensvange og indsætter et koberrør (hvilket er strengt forbudt) så for du et misvisende måle resultat da 1. der vil gå falsk luft igennem røret og automatisk køle røgen eller 2. hvis du tætner hulet så vil der være en kulde/varme overførelse fra røret som stadig vil give et misvisende resultat

teorien omkring kondens i skorstenen hedder.. 1m nede fra pibe i skorstensvange = min 80c eller målt center i afgangsrør helt ude ved skorstenen = 175c
men begge målinger er teoretiske og holder ikke helt i praktisk. jeg oplever hver dag pillefyr feks som er langt under 100c i rør og helt nede ved 60c i skorsten som ikke danner kondens
men det virker også den anden vej ! jeg har oplevet skorstene som danner kondens selvom de var over den teoretiske temperatur


Så jeg må indrømme, at havde jeg været klar over ovenstående havde jeg ALDRIG købt et stegetermometer og boret huk i min skorsten.

Samtidig har jeg hele tiden haft opfattelsen af, at der skulle være 60 grader en meter fra toppen, men det er åbenbart heller ikke korrekt.

:(
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Røgtemperatur

Indlæg af John Skov Jensen » 03 jan 2012 17:56

jeg syntes ikke din fejer lyder for klog når han siger det er lige så godt at måle røgtemperatur i røgrøret som i toppen af skorstene.

Tag du og få en ny fejer

/john

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Røgtemperatur

Indlæg af John Skov Jensen » 03 jan 2012 18:21

stokernut » 03 Jan 2012, 17:48 skrev:

det næste er jo så, hvis du bore hul i din skorstensvange og indsætter et koberrør (hvilket er strengt forbudt) så for du et misvisende måle resultat da 1. der vil gå falsk luft igennem røret og automatisk køle røgen eller 2. hvis du tætner hulet så vil der være en kulde/varme overførelse fra røret som stadig vil give et misvisende resultat


Dette udsagn viser at han har sniffet for meget af det støv han fejer ned, proben hænger jo løst ud af enden på røret. Røret er jo blot til at sikre at målepunktet bliver midt i røret.

stokernut
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Røgtemperatur

Indlæg af stokernut » 03 jan 2012 18:48

1. Nu er det ikke min egen fejer (:
2. Min sonde hænger ikke løs, men stikker kun halvvejs ud af kobberrøret, så spidsen er ca midt i skorstenen (tror du det har noget reel betydning?).
3. Har du selv proppet noget i dit kobberrør for at tætne det.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Røgtemperatur

Indlæg af John Skov Jensen » 03 jan 2012 18:55

stokernut » 03 Jan 2012, 18:48 skrev:1. Nu er det ikke min egen fejer (: Heldigt for dig
2. Min sonde hænger ikke løs, men stikker kun halvvejs ud af kobberrøret, så spidsen er ca midt i skorstenen (tror du det har noget reel betydning?).Jeg vil tro det vil have en vis isolerende virkning, om det har nogen betydning ved jeg ikke
3. Har du selv proppet noget i dit kobberrør for at tætne det. Nope


Besvar