Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi TPK 24

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Baxi TPK 24

Indlæg af vinther2 » 29 dec 2011 10:24

Hej i gruppen.

Står for at investere i et pillefyr da de tårnhøje oliepriser ikke er til at betale og derfor vil jeg gerne have lidt råd inden vi springer ud i det. Som sagt har vi pt. oliefyr, en gammel HS tarm kedel på over 40 år og som supplement en brændeovn i stuen. Vores stue er på 60 km2, køkken 20 km2, bryggers 15m2 og 3 værelser ovenpå hvor der ikke skal være fuld varme på,- så sammenlagt drejer det sig om ca. 130 m2 der skal opvarmes.
Vores lokale VVS mand forhandler Baxi, Passat, men ikke Woody og Scotte. Har derfor kikket på en Baxi tpk 24 med den "brænder" som hører til. Desuden vil vi have en Combi vandvarmer så vi kan slukke for fyret om sommeren. Mit spørgsmål er om dette anlæg er for stort for vores hus. Huset er ikke særlig godt isoleret og er et rødstenshus fra 1936.

Vh.
Vinther2


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Baxi TPK 24

Indlæg af MichaelK » 29 dec 2011 10:32

Hej


En 24 KW er under alle omstændigheder ALT for stor. Du skal maksimalt have en 10 KW!
Og specielt da brænderen ikke kan regulerer længere ned end 6,5 KW, vil Du risikere
problemer, især forår og efterår :wink:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Baxi TPK 24

Indlæg af vinther2 » 29 dec 2011 16:56

Hej igen
Ja,- jeg tænkte det godt,- det er for stort. Jeg har også, ud fra hvad jeg kan læse mig til her på forummet, været meget lun på et Scotte pillefyr med Blackstar kedel. Men men,- vi bor på Lolland Falster og jeg har indtil nu ikke kunnet finde en VVS mand som er kendt med dette anlæg og som kan montere det. Jeg kunne da nok få en tilfældig VVS mand til at udføre opgaven, men det er jeg ikke interesseret i,- det skal være en som kender dette anlæg. Desuden skal der også laves en del andet VVS. Det nye fyr skal placers i vores garage hvor vi lige har fået lavet gipsloft for at overholde brandkravene. Det gl. fyr skal fjernes fra bryggers, der skal sættes VVB op og monteres en radiator i bryggers for nu bliver der koldt når oliefyret fjernes. Olietank (suk suk,- er helt ny) skal flyttes ud fra garage og olierester tømmes. Så det er ikke bare en montøropgave, - det er mere omfattende.

vh.
vinther2

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Baxi TPK 24

Indlæg af hahomi » 29 dec 2011 17:56

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge på et stokerfyr også, så får du mange flere muligheder og udnytter du dem........meget billig varme. Se viewtopic.php?f=156&t=12033
Vælg dine kampe med omhu.

levi

Baxi TPK 24

Indlæg af levi » 29 dec 2011 20:00

vinther2 » 29 Dec 2011, 10:24 skrev:Hej i gruppen.

Står for at investere i et pillefyr da de tårnhøje oliepriser ikke er til at betale og derfor vil jeg gerne have lidt råd inden vi springer ud i det. Som sagt har vi pt. oliefyr, en gammel HS tarm kedel på over 40 år og som supplement en brændeovn i stuen. Vores stue er på 60 km2, køkken 20 km2, bryggers 15m2 og 3 værelser ovenpå hvor der ikke skal være fuld varme på,- så sammenlagt drejer det sig om ca. 130 m2 der skal opvarmes.
Vores lokale VVS mand forhandler Baxi, Passat, men ikke Woody og Scotte. Har derfor kikket på en Baxi tpk 24 med den "brænder" som hører til. Desuden vil vi have en Combi vandvarmer så vi kan slukke for fyret om sommeren. Mit spørgsmål er om dette anlæg er for stort for vores hus. Huset er ikke særlig godt isoleret og er et rødstenshus fra 1936.

Vh.
Vinther2
Har du læst denne tråd ? - viewtopic.php?f=103&t=11196 - så slipper du for at finde en vvs-mand der kender Scotten, - det gør vi for dig :great:


rudik
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28 sep 2011 15:33

Baxi TPK 24

Indlæg af rudik » 30 dec 2011 23:21

DICKOW´S VVS I Horslunde

janvestergaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jan 2012 20:06
Mit fyr: Baxi tpk 24
Areal: pt ca 100
Brændsel: Træpiller TPI Supreme 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Dagligt forbrug: 30 kg

Baxi TPK 24

Indlæg af janvestergaard » 06 jan 2012 01:18

hej. syntes lige jeg ville komme med en lille kommentar på trods af jeg ikke er det der ekspert!
jeg har et stuehus ca svarende til det du beskriver fra 1930 og har for ca 1.5 månede siden fået indstaleret en tpk 24.
og den køre altså bare upåklagelig, det er rigtig den kun kan gå ned på de 6,5 kw men med de indstillings muligheder der findes på den ser jeg det ikke som et problem. selv har jeg indstillet den således at den skal vareme vandet op til 65 grader, når den rammer de 65 grader stiller fyret sig på standby og tænder først op igen når det er faldet til 45 grader, så den køre ligesom det gamle olie fyr, så er der selvfølge en masse indstillinger som gør at jeg mener man kan udnytte pillerne godt påtrods af det lille varme forbrug.
Men jeg har heller ikke prøvet at bruge det i forår og efterår endnu så det kan være jeg bliver klogere.
på de 130km2 bruger jeg pt ca 25 kg piller daglig-

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Baxi TPK 24

Indlæg af timkenneth » 06 jan 2012 07:11

det er ikke godt at fyre på den måde jan. med mange start/stop. eller for den sags skyld pausefyrring. fyrret burde kunne modulerer ned som det hedder istedet. derfor er 6,5kw i lav for meget til et hus i din størrelse.
med et fyr der kunne køre længere ned i kw-ydelse vil du måske teoretisk kunne spare op til 10 kg pr. døgn.

et pillefyr skal IKKE køre som et oliefyr.

PSN
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2011 17:12
Mit fyr: Baxi TPK-24 med Scanpell
Areal: 158m2 + 55m2 kælder
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 4573
Dagligt forbrug: 15-17 kg Sep./Okt.
Årligt forbrug: 6.5-7 tons
Geografisk sted: 4573 Højby

Baxi TPK 24

Indlæg af PSN » 06 jan 2012 15:43

Hej - jeg har også lige en kommentar til tråden her.
Jeg har også et Baxi TPK-24 til et parcel hus fra 1965 og ca 200 m2 incl. Opvarmning af kælder og det kører også rigtigt godt og har ingen problemer med det.
Jeg har haft en teknikker fra Baxi til at justere fyrett ind og måle røgtemperatur, afveje pillenængde så det. bruger alle 22 KWh i starten og går ned på ca 12 kWh på lavt trin. Det er stillet så det kører som et oliefyr - det starter ved 55 grd og stopper ved 65 grd.
Mit forbrug i øjeblikket er ca 30 kg i døgnet.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Baxi TPK 24

Indlæg af vinther2 » 06 jan 2012 18:41

Hej PSN og resten af gruppen.

Kan se at dit areal som du skal opvarme også er en god del over 200 m2. For mit vedkommende vil det næsten ligge 100 m2 under og så er det at jeg, ifølge andre indlæg, vil komme til at pausefyre og dermed et for højt pilleforbrug.

Vil gerne have et Scottefyr 10 kw, men har endnu ikke fundet ud af hvor VVS manden skal komme fra,-- det er jo ikke bare at skifte fyr,- der skal laves en del andet.
Vh.
Vinther2


Besvar