Opstart 30kW Scotte - kondens

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Royaldo
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Opstart 30kW Scotte - kondens

Indlæg af Royaldo »

Jeg har lige startet fyret op for første gang- en 30 kW Scotte. Det kører egentligt glimrende under omstændighederne. Det skal drive ca 450 m2 men kun et nyrenoveret hus på 180 m2 er koblet på lige nu og derfor ligger fyret mest omkring 5-6 kW i ydelse.

Jeg kan se at der render en del kondens vand ud af samlingerne på røgrøret samt ud af renselemmen på skorstenen.

Røgrøret er desværre ca 230 cm langt og kun lunken på overfladen hvor tilslutning til skorsten er...

Der er massere af træk i skorstenen, jeg bor på en vindomsust bakketop. Ingen trækstabilisator endnu, kommer snart med posten :-)

Er der nogle indstillinger på fyret der kan sættes mere optimalt for at afhjælpe dette? Eller er der ikke andet at gøre end at isolere røgrøret og håbe på at det bliver bedre når de resterende 270 m2 bliver koblet på?

bakman
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2011 13:24
Mit fyr: scotte 20 kw
Areal: 310 m2
Brændsel: træpiller og brænde
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: nordsjælland

Opstart 30kW Scotte - kondens

Indlæg af bakman »

har også startet mit op idag et 20 kw og havde ventet at der ville komme kondens men det er udeblevet, mit røgrør er også kun lunkent så tror en røggas temperatur måler skal indkøbes
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Opstart 30kW Scotte - kondens

Indlæg af KristianVilhelm »

Da mit fyr blev startet op første gang væltede der også kondens ud, det ser ret voldsomt ud, men tilsynladene normalt ved første opstart.

Jeg ville under alle omstændigheder isolere røgrøret, for at afhjælpe problemet.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Opstart 30kW Scotte - kondens

Indlæg af Bigfoot »

ja det kan rende voldsomt med kondens ud af røgrøret, lige når det er nyt...

Men sådan er det jo, det er jo første gang der kommer varme i det rør.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Opstart 30kW Scotte - kondens

Indlæg af pille bruger »

Royaldo » 29 Dec 2011, 00:35 skrev:Jeg har lige startet fyret op for første gang- en 30 kW Scotte. Det kører egentligt glimrende under omstændighederne. Det skal drive ca 450 m2 men kun et nyrenoveret hus på 180 m2 er koblet på lige nu og derfor ligger fyret mest omkring 5-6 kW i ydelse.

Jeg kan se at der render en del kondens vand ud af samlingerne på røgrøret samt ud af renselemmen på skorstenen.

Røgrøret er desværre ca 230 cm langt og kun lunken på overfladen hvor tilslutning til skorsten er...

Der er massere af træk i skorstenen, jeg bor på en vindomsust bakketop. Ingen trækstabilisator endnu, kommer snart med posten :-)

Er der nogle indstillinger på fyret der kan sættes mere optimalt for at afhjælpe dette? Eller er der ikke andet at gøre end at isolere røgrøret og håbe på at det bliver bedre når de resterende 270 m2 bliver koblet på?
Til lykke med fyret.
Det vil være en god ide at isolere røgrøret.
Her en god side til indregulering af fyret http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... C2%A6g.pdf
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Opstart 30kW Scotte - kondens

Indlæg af lamborg »

hej
Har også lige startet min 30kw narkoman op og ja der kom en masse kondens ud af skorsten.
Men det hjalp da jeg fik smidt en alikerede ud :-)
Det gør ikke noget at skorsten ikke er så varm. Det betyder jo bare at varmen bliver omsat til energi istedet for at futte op under himlen.Men problemet ligger i at holde temperaturen oppe i toppen af røgfætteren for at udgå løbesod.
Min fejer havde den strenge mine på da han sagde ok for den .... Men vi holder lige øje.
MVH
Claus
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar