Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hastighedsstyrring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Skovløber » 28 dec 2011 08:47

Hej, har I haft en god jul...
Jeg vil nu spørge eksperterne herinde, om der er nogen der har erfaring med at regulere pumpen op og ned i hastighed. Det drejer sig om pumpen mellem fastbrændsels fyret og akku.
Så vidt jeg ved så kan laddomaten/termovaren kun køre i trin, men er der f.eks en ide i at hæve vandmængden til sidst i fyrringen, eller måske endda sænke hastigheden til sidst for at få en meget varm akkutank i toppen.
Alle ideer er velkommen :P
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af John Skov Jensen » 28 dec 2011 10:08

Det lyder mærkeligt i mine øre at du vil regulere hastigheden på pumpen og dermed ændre flowet mellem kedel og akkutank. For det er nemlig det ladeventilen selv gør, den regulerer op og ned for flowet når temperaturen stiger og falder.

Jeg tror du vil gøre det bare fordi at du ønsker at få koblet nogle elektroniske gadgets på anlægget, ret mig hvis jeg tager fejl icon_cheesygrin.gif


/John

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Zarge » 28 dec 2011 10:31

Ladomaten ændre ikke flowet, men forholdet mellem hvormeget den suger fra fremløb/ akkutank til returen på fyret... Jeg kan egentligt godt følge din tanke med at sænke flowet når kedlen er ved at brænde ud, for at holde temperaturen oppe... Ikke så dumt enda...

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af John Skov Jensen » 28 dec 2011 11:07

Ladeventilen ændrer flowet der løber gennem akkutanken, reguleret af temperaturen på kedlens fremløb. Så når temperaturen når termostatens åbningsværdi begynder der at blive flyttet varme fra kedlen til akkutanken. Jo højere temperatur, jo højere flow til akkutanken og derved også højere afkøling af kedlen

/John

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Zarge » 28 dec 2011 11:47

Jeps, men jeg forestår det som om der er det modsatte han har i tanken, altså sådan så pumpen kan køre ned i hastighed når kedlen er ved at brænde ud, så fremløbs temperaturen holdes oppe, så er ikke pumper vand over der egentlig er koldere end det den allerede er i tanken...


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Bjarne B. » 28 dec 2011 12:17

Jeg har samme tanker/problem, og jeg har derfor længe ønsket en dims, der kan føle røgtemperaturen og så starte/stoppe for blæser og pumpe derefter. Jeg prøvede derfor at købe en røgføler til en Atmos brændekedel, men den brændte af efter en time. Herefter lavede jeg selv en anordning, der tændte for strømen, når røgtemperaturen kom op på ca. 100 grader, og slukkede når den kom derunder igen, men jeg kan ikke få noget til at holde til de høje temperaturer, der bliver i røgrøret, når fyret brænder for fuld skrue.
Findes der sådan en føler ?

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af newpas » 28 dec 2011 13:11

Ja det gør der da! Jeg fik en termostatafbryder sammen med min laddomat21 som jeg bruger til at stoppe cirkpumpen på laddomaten når fyret går under f.eks 60¤ i røgtemp.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Flemmingth » 29 dec 2011 00:21

Jeg har skrevet om emnet i et par andre tråde, men gør det da gerne igen.

Jeg har en Esbe LTC 100 ladeunit (samme princip som termovar, ladomat mv.). Den fungerer udmærket og holder tilløb til kedlen på 62-65°C, men den originale pumpe (Wilo RS 25/4) kunne ikke følge med på højeste trin, når kedlen ydede max. Temperaturen kom en del over de ønskede 80°C.

Købte og monterede derfor en Wilo 25/6.

Det irriterede mig, at den ikke kunne følge kedlens varierende effekt. Under opfyring og udbrænding lå kedeltemp. under ønsket temp. (80°C), og i mellemtiden lå den over. Dette var med pumpen på trin 2.
På trin 3 kunne kedlen ikke følge med, og temp. lå typisk på 70-75°C.

Og - NEJ - det vil ikke hjælpe at skifte termoelement i LTC'en. Det vil kun flytte variationerne til et andet sted på temp. skalaen.

Byggede så en gl. hast.regulator (fra ventilation) i pumpens el-forsyning. Trin 3 på pumpen og ca. 70% på regulatoren gav et rimeligt resultat, men stadig ikke stabil ladetemp. til akku.tankene. Hvis jeg ikke gik og skruede på regulatoren, varierede ladetemp. mellem 72-73°C og 87-88°C, alt afhængigt af, hvor i fyringsprocessen den var, og også afhængigt af brændslets kvalitet.

Efter megen higen og søgen fandt jeg frem til, at ESR31D fra vvfs.dk var den billigste løsning (hvis man kan kalde 1.250,- + 100,- i fragt for billigt :cry: ).
Det er en simpel solvarmestyring, som regulerer pumpehastighed efter en målt temp. Noget med at den "klipper perioder", uden at jeg vil rode mig ud i en forklaring om dette.
Den regulerer 0-100% i 30 trin. Jeg har været nødt til at sætte et minimum (trin 17). Kører pumpen langsommere i opfyringsperioden, bliver den "overhalet" af selvcirkuleringskraften (akku. er over kedel), med det resultat at tilløbet til kedlen ikke kommer op på de ønskede 60°C de første par timer.
Nu ligger kedeltemp. konstant på 80°C (+/- 1,5°C), og lagdelingen i akku.tankene er gået fra at være god til at være perfekt.

Til at stoppe kedelblæser og ladepumpe, når kedlen er udbrændt og jeg ikke er i nærheden, har jeg installeret en Laddomat røgtermostat. Da røgtemp. ind imellem kan blive høj, har jeg ikke købt den gængse til 50-300°C, men en der dækker 50-500°C, og så har jeg placeret føleren i et dykrør i røgrøret. Den med at montere føleren udenpå røgrøret du'r ikke - efter min mening. Der er da stor forskel på rørets overfladetemp., afhængigt af, om det er rent eller der er sodlag i det.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af Skovløber » 29 dec 2011 18:56

Så kom jeg endelig hjem fra julefrokost og har nu læst jeres fine indslag.
John Skov Jensen: jo, du har da ret i at jeg elsker el-dimser og andet automatik, men det ser jo ud som om at
Flemmingth har glæde ud af det...
Lige for at opsummere Flemming :

Pumpen starter når røggas er større end f.eks 90 grader
Pumpen køre da lav hastighed.
Hvis fremløb ud af kedel stiger over setpunkt f.eks 80 grader regulere pumpe op i hastighed.
Når røggas igen kommer under f.eks 90 grader stopper pumpen

Selvfølgelig mens at dette regulere, så Regulere laddomaten for sig selv og forsyner kedlen med 60 grader i bunden.

Er det ikke rigtigt forstået..
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hastighedsstyrring

Indlæg af John Skov Jensen » 29 dec 2011 19:12

vær opmærksom på at en sparepumpe såsom alpha2 sikkert ikke fungerer sammen med en sådan hastighedsregulering. Så du vil blive stavnsbundet til en frådsepumpe der ikke laver andet end at æde dine penge, dag og nat.


Besvar