Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillerkaster Iwabo S1X

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
maretti
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22 okt 2011 12:07

Pillerkaster Iwabo S1X

Indlæg af maretti » 22 okt 2011 12:39

Hej Alle,

Jeg er ny inden for træpiller og har for få uger siden fået mit første træpillefyr, som er en Iwabo S1X Villa brænder monteret på en kedel model H430 fra det - for mig - ukendte Tjekkiske firma OPOP. (Min VVS mand siger, han står 110% inde for at det er en god kedel - men er der nogen her der har erfaring med den?)

Installationen fungerer upåklageligt, og det er jo dejligt at spare penge i forhold til olien :)

Jeg har et enkelt spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med:
Mine piller kommer fra en 300 liters Mefa silo og bliver jo så "kastet" ned i brænderen via et rør. Grunden til at jeg siger "kastet" er, at der faktisk er så meget tryk på, at enkelte piller rammer i brænderen for derefter at springe videre og lande i askeskuffen. Jeg kan således ved den ugentlige tømning af askeskuffen finde en god håndfuld ubrugte træpiller.
Det er naturligvis spild af gode piller, så jeg vil høre, om der er nogen, der har en god ide til hvordan man "bremser" farten på pillerne lidt - skal man stille røret mere skråt på brænderen for at nedsætte pillehastigheden, eller er der andre gode ideer?

På forhånd tak,

Søren


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Pillerkaster

Indlæg af Lintz » 22 okt 2011 17:23

Nu kender jeg altså ikke det pågældende fyr men det behøver man vel heller ikke for at regne ud hvordan man nedsætter pillehastigheden i et rør.
Hva med en form for skråtstillet skillevæg et stykke nede i røret som pillen rammer for derefter at trille vidre i et astadigt tempo.
Måske det er muligt at prøve sig frem med et stykke kraftigt pap på en form for snoretræk indtil du finder den optimale løsning.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Pillerkaster

Indlæg af Hr.Hansen » 22 okt 2011 17:33

Lige for at kommentere kedlen, den skal du ikke være nervøs for. Der er opstillet x antal 1000 af disse kedler i danmark, inkl. hos mig selv.

90% af dem der har en Woody/Scotte brænder har den kedel. Og det er mange !! :)
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Pillerkaster

Indlæg af selquist » 25 okt 2011 08:09

Hej Søren

Jeg har samme brænder, og samme problem :)

Ifølge min VVS'er sidder der nede under "knæk-røret" en lille plade der kan stilles, for at bremse pillerne. Dvs. at du skal have skruet dit rør af for at komme ned til pladen. Stiller du den for meget frem, kommer pillerne til at stoppe før selve heard'en, så juster i små trin...
Jeg kaster mig først selv ud i det her i weekenden, da jeg pga. arbejde ikke haft tiden før :)

Desuden kan selve røret drejes mellem 45º og 90º mere til den ene side, så pillerne får en mindre direkte rute ned i brænderen. Den del har jeg allerede lavet (3 skruer, 2 minutter), og det hjalp lidt men slet ikke nok. Men jeg er helt enig, det gør ondt at se hvor mange piller der bare fiser lige igennem...
Mvh Peter

Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Pillerkaster

Indlæg af selquist » 23 nov 2011 08:07

Okay det er godt nok ved at være længe siden nu, men tiden er til en opdatering fra min side.

Det viste sig at der under "fald-røret" var en lille plade , denne blev vippet lidt med en tang. Men mere vigtigt var den lille plade som du finder, når du afmonterer den stålplade (flammeforskydnings-plade) som går hen over hearden. Altså skulle brænderen helt afmonteres og ned på gulvet før jeg kunne skille det af (der en en lille bolt som holder det sammen). Efter at have justerer den lille plade, er mit problem løst :-) Der ligger måske 4 til 5 piller i asken efter 7 dages fyring, mod 50-75? før...

Så der er ingen undskyldning, frem med værktøjet... Det betaler sig :-)

Ps. jeg skal se om jeg kan fremskaffe et billede senere hvis det har interesse.
Mvh Peter


huus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 24 jan 2010 19:00
Mit fyr: iwabo villa på OPOP kedel/ atmos dc 25
Areal: 245
Brændsel: træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 28kg
Årligt forbrug: ca 5 ton
Geografisk sted: sorø

Pillerkaster

Indlæg af huus » 26 dec 2011 01:40

hejsa... jeg har nøjagtig selv det samme anlæg, og nævnte problem kan også løses ved "bare" at ændre lidt på nedfalds slagens hældning, du kunne evt gøre den 2 cm længere ved at løsne spændebåndet nede på brænderen og derved øge "bøjet" en anelse på slangen, på den måde bremses pillerne op på vej ned. men pas på ikke at "bøje" for meget for så samler pillerne sig sammen og stopper til!
men ellers tillykke med det, fint anlæg til knap så mange penge. mvh martin

Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Pillerkaster

Indlæg af selquist » 26 dec 2011 06:35

huus: Det var det jeg gjorde til at starte med og, ja så kom alle pillerne til at ligge i slangen istedet :-)
Mvh Peter

huus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 24 jan 2010 19:00
Mit fyr: iwabo villa på OPOP kedel/ atmos dc 25
Areal: 245
Brændsel: træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 28kg
Årligt forbrug: ca 5 ton
Geografisk sted: sorø

Pillerkaster

Indlæg af huus » 28 dec 2011 02:28

:) ja... kender det godt, roede selv lidt med det før det virkede.. men var ikke klar over at der skulle sidde den omtalte plade nede i brænderen som åbenbart kan justeres..

oleriis
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 jan 2012 23:27
Mit fyr: Bio comfort med Alcon 6 kedel
Areal: 157 m2
Brændsel: Træpiller/ 12,5m3 udendørs glasfibersilo
Fremviser gerne i postnummer: 8960
Dagligt forbrug: 25-30 kg
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Assentoft

Pillerkaster

Indlæg af oleriis » 24 jan 2012 23:45

Man kan evt. sætte et stump gammel snegl vinding ( evt, flex snegl vinding) ind i røret det vil bremse dine piller


Besvar