Erfaringer med Atmos D14 kedel & ATmos A25 pillebrænder?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
l044kth
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2011 20:29
Mit fyr: Scotte 10 Kw brænder, OPOP 16 KW, v 6.37
Areal: 165
Brændsel: Piller fra Land o
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Geografisk sted: Varde

Erfaringer med Atmos D14 kedel & ATmos A25 pillebrænder?

Indlæg af l044kth »

Hej
Jeg står og skal udskifte vores meget gamle oliefyr med et nyt pillefyr. Vores hus er 165 kvm fordelt på 2 etager, og vores olieforbrug ligger på omkring 3000 l. Har set mig lidt lun på Passats pilleanlæg bestående af D14P kedel og A25 brænder. Er der nogen som har erfaringer med disse? Både gode og dårlige :-)

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Erfaringer med Atmos D14 kedel & ATmos A25 pillebrænder?

Indlæg af Albert »

Til et hus på 165 m2 i to plan skal du kigge på noget med en ydelse der ligger mellem 10 og 15 kw. afhængig af hvor godt huset er isoleret,men slet ikke over 15 kw,det vil kun give problemer.

En af de ting du skal kigge på er anlægets virkningsgrad,de bedste ligger idag på op til 95,5 %,hvilket betyder flere penge i lommen,i forhold til en hvor virkningsgraden ligger under 90 %.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Erfaringer med Atmos D14 kedel & ATmos A25 pillebrænder?

Indlæg af MichaelK »

Ja, jeg varmer 180 kvm op med en 9,9 KW, så en 10 KW burde faktisk kunne gøre det. Så,
hvis det skal være Passat, så vil en C1 Compact jo passe meget bedre. Den er på 11 KW.

Alternativt kunne Du jo kigge på en Scotte, som får meget ros her på forummet. Den vil
nok passe bedre i det prisleje Du har lagt op til 8)



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
l044kth
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 dec 2011 20:29
Mit fyr: Scotte 10 Kw brænder, OPOP 16 KW, v 6.37
Areal: 165
Brændsel: Piller fra Land o
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Geografisk sted: Varde

Erfaringer med Atmos D14 kedel & ATmos A25 pillebrænder?

Indlæg af l044kth »

Tak for de hurtige svar.
Albert: Nu må du endelig rette mig hvis jeg tager fejl, da jeg ikke ved for meget om det her. Men jeg troede at en 14 kw kedel, ville blive styret af pillebrænderen som kan justeres i kw f.eks fra 4-25 kw efter ens behov? Tror jeg er med på at for stor kedel vill øge pilleforbrug.

Michael: Ja havde faktisk set på scotte eller Woody, men var af overbevisning at de ikke havde fået for gode omtale herinde, med mange nedbrud og defekte dele, men det er selvfølgelig også gamle indlæg :-) Troede også at Passat var et bedre kvalitet, men er også lidt skeptisk på deres tænd/sluk af fyr efter varmebehov. Hvor de andre køre moduleret styring.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Erfaringer med Atmos D14 kedel & ATmos A25 pillebrænder?

Indlæg af MichaelK »

Rigtig mange fabrikater, har diverse små problemer (De meste af BioWin prisklassen undtaget :P).

Forskellen er mest på indkøbsprisen. Men reservedelenes udskiftningsintervaller, reservedelspriser,
og hvor let disse dele kan udskifteshar jo også noget at sige. Min BioWin er dyr i indkøb og reservedele,
til gengæld er der meget langt imellem behovet for at udskifte noget. Andre er billigere, men har kortere udskiftningsintervaller for nogle af delene.

Hvad jeg egentlig prøver at fortæller er, at der er plusser og minusser ved alle anlæg. :roll:

Hvad angår automatisk tænd/sluk og modulerende styring, så har langt de fleste moderne anlæg
begge dele. Om Passat er værre, eller bedre end andre fabrikater, skal jeg lade være usagt.
Jeg kender ikke Passat opbygning.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

levi

Erfaringer med Atmos D14 kedel & ATmos A25 pillebrænder?

Indlæg af levi »

l044kth » 27 Dec 2011, 21:07 skrev: Ja havde faktisk set på scotte eller Woody, men var af overbevisning at de ikke havde fået for gode omtale herinde, med mange nedbrud og defekte dele, men det er selvfølgelig også gamle indlæg :-) Troede også at Passat var et bedre kvalitet, men er også lidt skeptisk på deres tænd/sluk af fyr efter varmebehov. Hvor de andre køre moduleret styring.
Jeg ved ikke hvilke indlæg du har læst, - men jeg kan ikke finde anlæg der omtales mere positivt end netop Scotte/woody i den prisklasse ? :shock:

99 procent af alle indlæg om Scotte/Woody er positive som jeg læser dem ? :oops:
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Erfaringer med Atmos D14 kedel & ATmos A25 pillebrænder?

Indlæg af hahomi »

l044kth » 27 Dec 2011, 21:07 skrev:Tak for de hurtige svar.
Albert: Nu må du endelig rette mig hvis jeg tager fejl, da jeg ikke ved for meget om det her. Men jeg troede at en 14 kw kedel, ville blive styret af pillebrænderen som kan justeres i kw f.eks fra 4-25 kw efter ens behov? Tror jeg er med på at for stor kedel vill øge pilleforbrug.

Michael: Ja havde faktisk set på scotte eller Woody, men var af overbevisning at de ikke havde fået for gode omtale herinde, med mange nedbrud og defekte dele, men det er selvfølgelig også gamle indlæg :-) Troede også at Passat var et bedre kvalitet, men er også lidt skeptisk på deres tænd/sluk af fyr efter varmebehov. Hvor de andre køre moduleret styring.
BioMax kan køre nede fra ca 2 Kw og op til knap 16 og er nede i en prisklasse der er til at have med at gøre :wink: Til forskel fra Scotte og Woody er der ganske enkelt ikke så meget der kan gå i stykker.......f.eks. ingen intern snegl, flammeindikatorer mv. Simple, but it work.
Vælg dine kampe med omhu.
nemocharley

Erfaringer med Atmos D14 kedel & ATmos A25 pillebrænder?

Indlæg af nemocharley »

hvis du ikke har købt har jeg set atmos dp14 m a25 brænder, sug og 250l silo til knap 34.000 ved hedestoker - http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=835

Besvar