garage opvarmings form ?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
huus
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 87
Tilmeldt: 24 jan 2010 19:00
Mit fyr: iwabo villa på OPOP kedel/ atmos dc 25
Areal: 245
Brændsel: træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 28kg
Årligt forbrug: ca 5 ton
Geografisk sted: sorø

garage opvarmings form ?

Indlæg af huus »

hejsa... hvis du allerede har en skorsten og ikke ønsker at trække dyre rør, og måske kan komme til lidt billigt brænde så må dette være sagen: http://www.effektvarme.se/stationvarm_ved_olja.html linket driller lidt men det er den fjerde kasse ovre i venstre side du skal trykke på, så kan du se en såkaldt "ved varmluft panna" altså en træ kalofere. de er meget populære i tyskland og sverige og godkendte i de lande, jeg er i øjeblikket selv igang med at købe sådan et. de fåes i alle størrelser og kan varme lige fra 80kvm til 400kvm der findes også massere af andre producenter. det der er smart efter min mening, er at du kan undlade at fyre i en periode uden at frygte frostskade på anlæget (ingen vand) eller varme tab fra dit hus varmeanlæg, pga lange dyre rør i jorden :) det viste fra linket koster 16000 sek. men de fåes af og til på blocket.se (svensk DBA) for knap 5000SEK
en god handel i mine øjne :)

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

garage opvarmings form ?

Indlæg af Bjarne B. »

Hej
Da jeg for få år siden skulle have flyttet fyret over i laden, købte jeg en rulle pex rør i rør med isolering. Jeg trak så pex slangen ud og skubbede en 20mm gulvarmeslange igennem i stedet for. (den har jo iltspærre = vigtigt) Jeg trak herefter det hele igennem to 110mm kloakrør (et til frem og et til retur) og gravede dem ca 80 cm i jorden og lod enderne dreje op inde i huset med to 45 graders bøjninger. Enderne blev lukket med byggeskum, og det har virket fint.
Hvis rørene skal være lange, vil jeg anbefale at tape en stærk snor til pex røret, inden det trækkes ud, så denne kan bruges til at trække gulvvarmeslangen i med, da det er et værre mas at skubbe den igennem.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

garage opvarmings form ?

Indlæg af Zarge »

Du kan nu sagtens købe isoleret pex med iltspær;-)
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

garage opvarmings form ?

Indlæg af Bigfoot »

Bjarne B. » 26 Dec 2011, 13:55 skrev:Hej
Da jeg for få år siden skulle have flyttet fyret over i laden, købte jeg en rulle pex rør i rør med isolering. Jeg trak så pex slangen ud og skubbede en 20mm gulvarmeslange igennem i stedet for. (den har jo iltspærre = vigtigt) Jeg trak herefter det hele igennem to 110mm kloakrør (et til frem og et til retur) og gravede dem ca 80 cm i jorden og lod enderne dreje op inde i huset med to 45 graders bøjninger. Enderne blev lukket med byggeskum, og det har virket fint.
Hvis rørene skal være lange, vil jeg anbefale at tape en stærk snor til pex røret, inden det trækkes ud, så denne kan bruges til at trække gulvvarmeslangen i med, da det er et værre mas at skubbe den igennem.
præcis sådan har jeg tænkt mig at få varme over til værkstedet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

garage opvarmings form ?

Indlæg af Bjarne B. »

Zarge: Ihh altså - som der dog findes på icon_cheesygrin.gif

Bigfoot: Det kan du roligt lave, mit har kørt i 6-7 år uden problemer.

Men for nu at vende tilbage til opvarmningen af garagen, så kunne du jo montere en varmeveksler ved varme kilden og påfylde solvarmevæske. Så kan du stoppe for cirkulationen og demed spare det varmetab, der altid vil være, når garagen ikke bruges.

Besvar