Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Linux version og forklaring

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Linux version og forklaring

Indlæg af remme » 24 dec 2011 21:44

Hej
Er der nogen som herinde ved om linux softwaren er stoppet. Var forbi sigaconsult's hjemmeside og kunne læse, at de havde stoppet samarbejdet med Benekov og Karsten. Jeg kunne nemlig godt tænke mig nogle "manualer" til software så det var nemmere selv at optimerer forbrændingen. :-)


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Linux version og forklaring

Indlæg af KristianVilhelm » 27 dec 2011 07:39

remme

Da jeg i sommers købte mit S25, fortalte karsten at der var for meget bøvl med linux versionen. Jeg fik derfor TM-Styringen på min.

Jeg har en manual til linux styringen til et S25, jeg fik mailet af en referrence vi var på besøg hos. Går ud fra det er den samme du skal bruge.

Hvis du skriver en PB med din mail, skal jeg maile den til dig. Det er nok noget hurtigere end få den vristet ud af Karsten. :wink:

Hvis du skriver dine indstillinger i et nyt indlæg herinde, er folk søde til at hjælpe med hvad du skal skrue på, jeg fik en lidt pænere aske ved hvedefyring på den måde.

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Linux version og forklaring

Indlæg af remme » 27 dec 2011 18:26

Hej Kristian
Jeg kan kun bekræfte, at jeg har haft en hel del bøvl med linux versionen, som ellers skulle være så god swoon.gif, da jeg købte og har fået 2 eller 3 opdateringer på den fra Karsten :great: på ca. 2 år. Den sidste opdatering fik jeg for mellem ½ til 1 år siden.

Jeg har formået at få min benekov-linux til at køre nogenlunde :shock: nu med en "work-a-round" i tilfælde af, at den bøvler i softwaren. :evil: Det er sgu for koldt at komme hjem til et koldt hus efter et par dage hjemmefra her om vinteren. :skiing:

I sommers var jeg så "heldig" at få downloaded 3 vejledninger fra sigaconsult til benekov-linux'en:
*quick-guide.
*bruger-manual
*service-manual
Men jeg synes, at jeg rimelig hurtig løber sur i at de er lidt tynde i forklaringerne og har måttet prøve på at forstå principperne ved at læse om TM-styringen med blæsergrafer mv. på fyret herinde og Karsten kan jo ikke hele tiden blive kimmet ned af mig. :roll:
Jeg er også så ny herinde at heller ikke kan sende dig en PB-besked, :cry: så den mulighed har jeg ikke for at kunne få din vejledning og ved heller ikke om det er en af dem jeg har i forvejen.

Jeg er nok lidt nørd new15 og vil gerne forstå både principperne bag forbrændingen af pillerne og mit fyrs software , således at jeg selv kan optimerer på det og evt også lave forbedringer, hvis det da er muligt.

Niels

BumleDK
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 11 dec 2010 20:46
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 160+90 kælder
Brændsel: Havre
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 40 kg
Årligt forbrug: ?

Linux version og forklaring

Indlæg af BumleDK » 28 dec 2011 10:25

Ja, den manual/bibel vi kan finde omkring TM-styringen herinde er vel aldrig rigtig blevet skrevet for Linux-styringen.... -eller har jeg bare misset den?

Jeg kan nu ikke nikke genkendende til problemer med linux-styringen. Jeg har kun oplevet ganske få driftsstop og de været selvforskydlt i alle tilfælde. :oops:

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Linux version og forklaring

Indlæg af remme » 28 dec 2011 12:12

Hej BumleDk
Nogle af mine driftsstop har ganske givet været selvforskyldt. :oops: :cry: Nogle pga smuld i magasin med bro. mv. Jeg bliver bare nemt noget frusteret over et koldt hus uden sms-varsel på problemet og en software som virker "froset" ved koldt hus og hvor jeg måtte genstart den med et strøm-cut. Det er jo ikke altid helt nemt som ny stokkerejer :oops: Især ikke når man så også har andre udfordringer som driller.
Softwaren med Linux har dog en rigtig flot grafik og jeg har heller ikke opgivet den endnu.
Niels


sirmark
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 23 apr 2010 23:06
Mit fyr: Benekov R15 - 2010
Areal: 256
Brændsel: Korn
Årligt forbrug: 12 tons

Linux version og forklaring

Indlæg af sirmark » 28 dec 2011 12:24

Hvilken version har du remme, med den seneste jeg fik har jeg ingen problemer mere

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Linux version og forklaring

Indlæg af remme » 28 dec 2011 13:36

Hej Sirmark
Det er dejligt at høre at du er kommet ud over dine problemer. :great:
Karsten er jo en travlt optaget mand, så jeg har haft det dårligt med at ringe og lægge beslag på hans tid. :| og det er også en af grundene til at jeg er hoppet på herinde. :oops:
Min sidste software er ca 1 år gammel og jeg fik den som en Zip-fil. BBC-3-01-25-S-SDK.zip fra 25/10-2010 13:27 og filerne er dateret den 5/10-2010. I softwaren er S-kedlerne også nævnt, men jeg kører naturligvis med R25 som er min kedel's-model. Jeg tjekker lige fyrets versionsnummer, når jeg kommer hjem næste gang. :lol:
Niels

sirmark
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 23 apr 2010 23:06
Mit fyr: Benekov R15 - 2010
Areal: 256
Brændsel: Korn
Årligt forbrug: 12 tons

Linux version og forklaring

Indlæg af sirmark » 28 dec 2011 14:41

Har version 3.01.51 få den af sten fra sigaconsult og oplys det er S versionen i dit tilfælde, den bersion har jeg ikke oplevet noget spøjst med

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

Linux version og forklaring

Indlæg af remme » 28 dec 2011 15:37

Tak Sirmark for oplysningerne. :D :great:
Jeg vil lige tjekke mit fyrs version. :wink: Oplevede ved den første eller anden opgradering at Karsten måtte lave en bypass på hardwaren, da softwaren krævede en eller anden måleværdi fra stokker motorene, som mine motorer ikke var/er født med. :roll: Jeg prøver lige at kontakte Karsten i første omgang, :? men ellers er det jo rart at vide, at man kan prøve at kontakte Sten fra sigaconsolt. 8)
Bjørn har jo i en anden tråd herinde (se nedenunder) erklæret, at Linux er en død sild på sigt til benekov og Kristian Vilhelm kunne jo også oplyse at Karsten havde haft en del bøvl med Linux'en.
Jeg har dog ikke lige planer om at smide den ud. :wink:

Bjørn » 27 Dec 2011, 09:01 skrev:Sker der intet på skærmen når du trykker på hjulet, eller viser displayet ikke noget tekst under opstart, altså når du slukker og tænder for strømmen på væggen ?

Jeg har lige fået tilsendt den seneste version af softwaret, og har fået det installeret, men hvis din styring er helt død, tror jeg ikke det nytter noget.
Tjeck også at hukommelses-kortet (et lille SD-kort) som sidder ned i toppen af printpladen bagpå styringen (Displayet) sidder på plads.

Linux-styringen kører skam udmærket når den kører, med nogle fine finesser, men i forhold til Benekov er det en død sild på sigt.
Last edited by 1 on remme; edited 28 times in total

Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Linux version og forklaring

Indlæg af Bjørn » 28 dec 2011 16:02

Jeg har fået version 4.01.51 til mit R15, det skulle være den sidste version til mit fyr. Jeg havde tidligere 4.01.30 i.
Jeg skriver fra min IPhone, så jeg kan ikke lige se hvad datoen på filen er her og nu, men mener den fra 2011.

Hvis nogen ønsker en kopi, kan i sende mig en mail på bjosko snabela gmail com , men hvis der er egne udgaver for S-modeller og større kedler er det nok bedst at forsøge at få fat på den rigtige fil.
Mvh. Bjørn


Besvar