Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgsuger erfaringer?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Wowjoey
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 nov 2011 18:14
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 383
Fremviser gerne i postnummer: 6630

Røgsuger erfaringer?

Indlæg af Wowjoey » 23 dec 2011 23:47

Er der nogen som har erfaringer med sådan en røgsuger? http://dvcenter.dk/aspiromatic-rogsuger ... 200mm.html

Jeg har to skorstene. En til stokerfyr og en til pejseindsatsen.

Skorstenen til stokerfyret (med trækstabilisator) bliver ikke ordenlig tør indvendig, og skorstensfejeren mener at jeg skal have en stålindsats i for at løse problemet. Pris 18.000 kr

Skorstenen til pejseindsatsen er ikke afprøvet endnu, men skorstensfejern mener at jeg skal have en isokern i for at få ordenlig træk i den. pris 9000 kr.

Vil sådan en røgsuger mon være effektiv nok til at gøre noget ved det?
Loppe Unik

Unikke og opfriskede loppefund.

https://www.facebook.com/groups/1718617 ... 8/?fref=ts


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Røgsuger erfaringer?

Indlæg af John Skov Jensen » 24 dec 2011 07:51

Jeg har 3 stk af disse røgsugere.
Den første kom på skorstenen på stuehuset. Der har jeg en finsk masseovn der praktisk talt er blevet overflødig efter jeg installerede min Atmos. Problemet var at masseovn og skorsten begyndte at lugte af sur r..
Derfor satte jeg en røgsuger på, dels for at virke som hætte og derved undgå regnvand i skorstenen, og dels for at give træk der skulle modvirke den dårlige lugt. Og det virker fantastisk, selvom skorstenen nu ikke benyttes mere er den både tør og lugtfri.

Den anden sidder på skorstenen til mit backup oliefyr i garagen. Dens primære opgave er at tørre skorstenen op. Efter at jeg startede Atmos anlægget op bruges oliefyret udelukkende når jeg er på firmarejse, da min kone ikke ønsker at lege fyrbøder når jeg ikke er hjemme. Så i lange perioder står denne skorsten også ubenyttet hen, med regnvand der skyllede ned i røret. Det med regnvandet er slut nu, og jeg kan mærke at hele skorstenen er begyndt at tørre op indefra.

Den tredje sidder på skorstenen til min Atmos. Den blev monteret primært for at hjælpe med at starte trækket når skorstenen er helt kold. Det virker fantastisk, men selvfølgelig kun når der er vind. På vindstille dage bidrager den ikke. Men igen virker den også som en hætte der hindrer regnvand i skorstenen, specielt når der ikke fyres i kedlen halvdelen af året.

Så alt i alt er jeg godt tilfreds med mine røgsugere set i forhold til de behov de skal dække her ved mig. Jeg har dog kun givet 600-900 kr/stk for dem på DBA. De 1800 er sgu mange penge.

/John

Wowjoey
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 08 nov 2011 18:14
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5
Areal: 383
Fremviser gerne i postnummer: 6630

Røgsuger erfaringer?

Indlæg af Wowjoey » 09 jan 2012 18:46

Er der flere der har erfaringer med sådan en snurretop?
Loppe Unik

Unikke og opfriskede loppefund.

https://www.facebook.com/groups/1718617 ... 8/?fref=ts

Royaldo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Røgsuger erfaringer?

Indlæg af Royaldo » 13 jan 2012 19:58

Jeg har lige monteret en idag. Umiddelbart virker den fint, men kan lige vende tilbage når den har kørt lidt længere tid


Besvar